Dersin Amacı: |
Ölçme problemlerinde karşılaşacakları temel kavramları vermek, takım çalışması becerisini geliştirmek, ölçme sistemlerinin çalışma, kalibrasyon ve kullanım ilkelerini öğrenmek, uygulamak, ölçme sistemleri tasarlamayı ve uygulamalarını göstermek, çeşitli ölçme yöntemlerini kullanabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği: |
Ölçme Tekniğine Giriş ve Tanımlar, Metroloji ve Alanları, Ölçme Tekniği ile İlgili Temel Tanımlar, Diğer Yabancı Standartlar, Norm ve Kuralların Tanıtılması, Deneysel Bulguların Analizi, Boyut Ölçümü, Basınç Ölçümü/Basınç Ölçer Cihazlar, Kalibrasyon, Kalibrasyon Sonuçlarının Değerlendirilmesi ve Belirsizlik Hesaplamaları, Histogram, Debi Ölçümü, Makina Mühendisliğinde Elektriksel Ölçümler, Deneysel Verilerin Analizi, Toleranslar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Genel Metroloji, Uluslararası Ölçüm Sistemine Entegrasyon, Akreditasyon ve Ölçümlerin İzlenebilirliği |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
2) |
Ölçümde doğruluk, hata, tekrarlanabilirlik, kesinlik vb. genel terim ve tanımlar. |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
3) |
Basınç ölçme cihazları, çalışma prensipleri basınç kalibrasyon metotları. |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
4) |
Kalibrasyon verilerinin değerlendirilmesi ,belirsizlik hesaplamaları (örnek kalibrasyon verileri üzerinde) |
Kaynak kitaptaki ilgili bölüm |
5) |
Deneysel verilerin analizi, sonuçların histogram eğrisi üzerinde gösterilmesi. |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
6) |
Hata analizi, akılcı yaklaşım, belirsizlik analizi. |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
7) |
Boyutsal ölçüm cihazları, kumpas ve mikrometreler |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
8) |
Arasınav |
|
9) |
Akış ölçümü cihazları, debimetreler |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
10) |
Kuvvet ve kütle ölçüm cihazları |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
11) |
Elektrlksel Ölçümler |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
12) |
Elektriksel ölçümler |
kaynak kitaptan ilgili bölüm |
13) |
Gerinim ölçerler, ve gerinim değerlerinin hesaplanması |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
14) |
Gerinim ölçerler, ve gerinim değerlerinin hesaplanması |
Kaynak kitaptan ilgili bölüm |
Ders Notları / Kitaplar: |
Experimental Methods for Engineers, J. P. Holman, Fifth Ed., McGraw-Hill, 1989.
E. O. Doebelin, “Measurement Systems: Application and Design”, Fourth Ed., McGraw-Hill, 1990
T. G. Beckwith, R. D. Marangoni, and J. H. Lienhard, “Mechanical Measurements” 5th ed. (Addison-Wesley, 1993).
R. S. Figliola, D. E. Beasley, “Theory and Design for Mechanical Measurements” 2nd Ed., John Wiley & Sons, 1995. |
Diğer Kaynaklar: |
Experimental Methods for Engineers, J. P. Holman, Fifth Ed., McGraw-Hill, 1989.
E. O. Doebelin, “Measurement Systems: Application and Design”, Fourth Ed., McGraw-Hill, 1990
T. G. Beckwith, R. D. Marangoni, and J. H. Lienhard, “Mechanical Measurements” 5th ed. (Addison-Wesley, 1993).
R. S. Figliola, D. E. Beasley, “Theory and Design for Mechanical Measurements” 2nd Ed., John Wiley & Sons, 1995. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
|
2) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
3) |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
|
4) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. |
|
5) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
|
6) |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme |
|
7) |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. |
|
8) |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
9) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. |
|
10) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
|
11) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. |
|
12) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. |
|
13) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
|
14) |
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
15) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. |
|
16) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
|