Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM351
Course Name: Parametrik Mimari Tasarım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HANDAN AŞ CEMREK
Dersi Veren(ler): Handan Aş Çemrek
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, form, mekan ve strüktür tasarımında parametrik ilişkilerin anlatılarak, öğrencilerin tasarım süreçlerinde parametrelere dayanan bir mimari kurguyu, bilgisayar yardımıyla oluşturabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Bu süreçte bilgisayardan yararlanılarak güncel bir yazılımın öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriğini, algoritmik ve parametrik tasarım; mimari tasarım bilgisinin parametreler yardmıyla algoritmik bir akış içerisinde yorumlanması; tasarım sürecinde ürünü ortaya çıkaran bileşenler ve bileşenler arasındaki ilişkinin bilgisayar ortamında kurgulanması oluşturmaktadır. Bu derste farklı ölçeklerde birçok parametrik tasarım ürünü incelenerek tasarım süreci anlaşılmaya ve örneklerin parametrik modeli ortaya çıkarılmaya çalışılır. Ders sonunda öğrenciler bir yazılım yardımıyla kendi tasarımlarını oluşturmak için parametrik bir tasarım süreci kurgular.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tasarım problemini, parametreler yardımıyla kurgulayarak algoritmik bir akış ile ifade edebilme
2) Esnek ve parametrelere dayanan form, mekan ya da strüktür tasarlayabilme becerisi kazanma

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kavramların Tanıtılması: Parametre, Algoritma, Parametrik Tasarım Parametrik Tasarım Örnekleri ve Bu Örneklerdeki Parametrik İlişkilerin İncelenmesi Yok
2) Parametrik Tasarımda Kullanılan Dijital Araçların Tanıtılması: Rhino-Grasshopper İlişkisi ve Arayüzün Tanıtılması Yok
3) Parametrik Tasarımda Matematiksel İşlemler Yok
4) Parametrik Tasarımda Kullanılan Veri Türleri ve Veriler Üzerinde İşlemler (Veri Listeleri) Yok
5) Parametrelerle Nokta Oluşturma Yok
6) Parametrelerle Nokta Oluşturma Yok
7) Parametrelerle Eğri Oluşturma Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Parametrelerle Yüzey Oluşturma Yok
10) Parametrelerle Yüzey Oluşturma Yok
11) Final Projesi Tasarımı – Sınıf İçi Çalışma Yok
12) Final Projesi Tasarımı – Sınıf İçi Çalışma Yok
13) Final Projesi Tasarımı – Sınıf İçi Çalışma Yok
14) Final Projesi Sonlandırma – Sınıf İçi Çalışma Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AD READER: Computational Design Thinking. Eds. Achim Menges, Sean Ahlquist, 2011.
Algorithmic Architecture. Kostas Terzidis, 2006.
Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing, Branko Kolarevic, 2003.
From Control to Design: Parametric /Algorithmic Architecture. Eds. M. Meredith, Aranda-lasch, M. Sasaki, 2008.
Grasshopper İle Parametrik Modelleme, Tuğrul Yazar, Serkan Uysal, 2016.
Diğer Kaynaklar: AD READER: Computational Design Thinking. Eds. Achim Menges, Sean Ahlquist, 2011.
Algorithmic Architecture. Kostas Terzidis, 2006.
Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing, Branko Kolarevic, 2003.
From Control to Design: Parametric /Algorithmic Architecture. Eds. M. Meredith, Aranda-lasch, M. Sasaki, 2008.
Grasshopper İle Parametrik Modelleme, Tuğrul Yazar, Serkan Uysal, 2016.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi 3
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 1
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 3
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak 1
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 1
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 116