Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM472
Course Name: Aydınlatma Tasarımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NUR ESİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nur ESİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Hastaneler gibi kompleks ve çok kullanıcılı bir yapı tipinin mimari tasarım bağlamında ele alınarak, bölümler arası mekan organizasyonunun anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği: Sağlık yapılarının tarihten günümüze tipolojik yapısı. Hastane Tasarımındaki yeni yaklaşımlar nelerdir? Hastane tasarımındaki değişim ve dönüşümler nelerdir? Hastanelerin alt bölümleri nelerdir?Bu bölümlere ait mekankonfigürasyonu nasıl olmalıdır. Bu alt bölümlerin birbirleriyle ilişkileri nedir? Kullanıcı odaklı tasarımın hastane tasarımındaki yeri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Geçmişten günümüze hastane tipolojisi hakkında fikre sahip olur.
2) Hastane tasarımına etki eden önemli parametreleri öğrenir
3) Hastanenin bölümleri arasındaki fonksiyonel ilişkileri anlar
4) Kullanıcı odaklı tasarım ve hastane tasarımı arasındaki ilişkiyi kurar
5) Hastane projelerini farklı kavramlarla yorumlama becerisine sahip olur

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin kapsamı ve dersin içeriğinin tanıtılması Yok
2) Hastanelerin tarihsel süreçteki gelişimi ve yaşanan değişimler Yok
3) Tıp Bilimi ve Hastane Mekanına Etkisi Yok
4) Hastane Tasarımını Etkileyen Faktörler ve Hastane Bölümleri Yok
5) Poliklinikler ve Polikliniklerin Hastane İçerisindeki Yeri ve Önemi Yok
6) Acil Servislerin Mimari Açıdan İncelenmesi Yok
7) Acil Servislerde Kullanıcı Katılımlı Sürecin Örneklerle İncelenmesi Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Hasta Bakım Ünitelerinin Mimari Açıdan İncelenmesi Yok
10) Hasta Bakım Ünitelerinde Kullanıcı Memnuniyeti ve İç Mekanı Yok
11) Hastanelerde Ameliyathanelerin Yeri ve Önemi Yok
12) Yoğun Bakım Üniteleri, Merkezi Sterilizasyon ve Hastanelerdeki Diğer Birimlerin Mimari Açıdan İncelenmesi Yok
13) Hastanelerde Bekleme Alanları ve Kullanıcı Memnuniyeti Kavramı ile İncelenmesi Yok
14) Türkiye'den ve Dünyadan Hastane Örneklerinin İncelenmesi Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aydın, D., 2009, Hastane Mimarisi İlkeler ve Ölçütler, Mimarlar Odası Konya Şubesi, 2009.Miller, R. L., Swensson, E. S., 2002, Hospital and Healthcare Facility Design, W. W. Norton&Company . Verderber S., Fine D. J., 2000, Healthcare Architecture in an Era of Radical Transformation, Yale University.o Miller, R. L., Swensson, E. S., 2002, Hospital and Healthcare Facility Design, W. W. Norton&Company Yıldırım, N., 2014, 14. Yüzyıldan Cumhuriyet'e Hastalıklar Hastaneler Kurumlar Sağlık Tarihi Yazıları-1, Tarih Vakfı Yurt Yayınları
Diğer Kaynaklar: Aydın, D., 2009, Hastane Mimarisi İlkeler ve Ölçütler, Mimarlar Odası Konya Şubesi, 2009.Miller, R. L., Swensson, E. S., 2002, Hospital and Healthcare Facility Design, W. W. Norton&Company . Verderber S., Fine D. J., 2000, Healthcare Architecture in an Era of Radical Transformation, Yale University.o Miller, R. L., Swensson, E. S., 2002, Hospital and Healthcare Facility Design, W. W. Norton&Company Yıldırım, N., 2014, 14. Yüzyıldan Cumhuriyet'e Hastalıklar Hastaneler Kurumlar Sağlık Tarihi Yazıları-1, Tarih Vakfı Yurt Yayınları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 1
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi 1
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 116