Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM482
Course Name: Yapı Metraj ve Hakediş Hesaplama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NUR ESİN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Nur ESİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mimarların tasarım sürecinde kullandıkları kullanıcı profili
oluşturma yöntemlerini ortaya koymak ve kullanıcıya karşı sergiledikleri empatik
yaklaşımlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Tasarım Süreçleri, Kullanıcı Katılımı, Tasarım Modelleri, Kullanıcı için 3İ Kuralı, İletişim Kavramı, Mekân-Kullanıcı-Mimar İletişim Döngüsü

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tasarım aşamasında mimar ve kullanıcı iletişim yetkinliği
2) Mimarlık meslek icrasında teknik detaylarla birlikte insan psikolojisine hizmet etme
3) Yeni yöntem ve yaklaşımlar önerme yetisi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tasarım Süreçleri Yok
2) Soyut Mekândan Somut Mekâna Geçiş Yok
3) Kullanıcı Katılımı Yok
4) Tasarım Modelleri Yok
5) Kullanıcı için 3İ Kuralı Yok
6) İletişim Kavramı Yok
7) İletişim Türleri Yok
8) Vize Haftası Yok
9) Mimar Kullanıcı İlişkisi ve İletişim Yok
10) Mekân-Kullanıcı-Mimar İletişim Döngüsü Yok
11) Empatinin Tanımı Yok
12) Empatik Beceri ve Eğilim Yok
13) Mimarlıkta Empatinin Önemi Yok
14) Empati ve Kullanıcı Memnuniyeti Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Açıkgöz, Kemal(1987), Katılmanın Kuramsal Temelleri ve Katılma Araştırmaları,
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakülte Dergisi, Cilt 20, Sayı 1, Sayfalar:
21-28.
Baba, Ceylan (2010). Tasarım sürecinde katılımcı yaklaşımlara dair bir değerlendirme
İstanbul Levent bölgesinde alan çalışması. Tasarım + Kuram, (9-10), 21-53.
Dökmen, Ü. (1988). “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve
Psikodrama ile Geliştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Dergisi, 21 (1), ss. 155-190
Günal, Beria(2006), İnsan-Mekân İletişim Modeli Bağlamında Konutta Psiko-sosyal
Kalitenin İrdelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Doktora Tezi, Fen Bilimleri
Enstitüsü, İstanbul.
ÖZYILMAZ, Havva(2001) Diyarbakır’daki Yeni Yerleşim Bölgelerinde Kullanıcı
Gereksinimlerinin Konut ve Çevre Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi,
Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Taştan, Nehir(2014), Duygusal Değer Bağlamında Kullanıcı Merkezli Yaklaşımların
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Tasarım Sürecine Etkileri, İstanbul Teknik
Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Açıkgöz, Kemal(1987), Katılmanın Kuramsal Temelleri ve Katılma Araştırmaları,
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakülte Dergisi, Cilt 20, Sayı 1, Sayfalar:
21-28.
Baba, Ceylan (2010). Tasarım sürecinde katılımcı yaklaşımlara dair bir değerlendirme
İstanbul Levent bölgesinde alan çalışması. Tasarım + Kuram, (9-10), 21-53.
Dökmen, Ü. (1988). “Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi ve
Psikodrama ile Geliştirilmesi”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Dergisi, 21 (1), ss. 155-190
Günal, Beria(2006), İnsan-Mekân İletişim Modeli Bağlamında Konutta Psiko-sosyal
Kalitenin İrdelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Doktora Tezi, Fen Bilimleri
Enstitüsü, İstanbul.
ÖZYILMAZ, Havva(2001) Diyarbakır’daki Yeni Yerleşim Bölgelerinde Kullanıcı
Gereksinimlerinin Konut ve Çevre Açısından İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi,
Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Taştan, Nehir(2014), Duygusal Değer Bağlamında Kullanıcı Merkezli Yaklaşımların
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Tasarım Sürecine Etkileri, İstanbul Teknik
Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi 2
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 52
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 4
Final 1 4
Toplam İş Yükü 116