Makine Mühendisliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK214
Course Name: Dinamik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÜLTEN SADULLAHOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Gülten Sadullahoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dinamikteki temel kavramların tanımlanması, Newton mekaniği ve matematik ilkelerinin hareket eden mühendislik sistemlerine uygulanması için gerekli yeterliliğin kazandırılması, kuvvetlerin etkisi altındaki rijit cisimlerin matematiksek modellerinin oluşturulması, modelin çözümünün incelenerek dinamik olayların çözümleri ve akılcı yorumlarının yapılabilmesi ile ilgili sistematik, mantıklı ve sıralı bir çözüm yaklaşımı geliştirmek.
Dersin İçeriği: Parçacık Kinematiği, Parçacık Kinetiği: Kuvvet ve İvme, Parçacık Kinetiği: İş ve Enerji, Parçacık Kinetiği: İmpuls ve Momentum, Rijit Cismin Düzlemsel Kinematiği, Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği: Kuvvet ve İvme, Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği: İş ve Enerji, Rijit Cismin Düzlemsel Kinetiği: İmpuls ve Momentum

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Parçacığın eğrisel, doğrusal hareketini farklı koordinat sistemlerini kullanarak analiz etmesini sağlamak.
2) Rijit cisimlerin öteleme ve dönmeyi içeren genel düzlemsel hareketini ve dönen bir referans sistemi kullanarak hız ve ivmenin bağıl hareketini analiz etmesini sağlamak
3) Parçacığın kinetiği ile ilgili farklı yöntemleri problem çözümü ile ilişkilendirmek
4) Parçacık ve rijit cisimlerin hareketi ile ilgili edinilen bilgileri kullanarak rijit cisimlerin düzlemsel kinetiği ile ilgili çözüm üretmek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, PARÇACIK KİNEMATİĞİ; Doğrusal Kinematik: Doğrusal Kinematik Problemlerinin Grafik Üzerinde Çözümleri, örnek soru çözümleri Kaynak kitap
2) PARÇACIK KİNEMATİĞİ: Eğrisel Hareket, Kartezyen Koordinat Sistemi, Normal ve Teğet Koordinat Sistemi, Örnek Soru Çözümleri. Kaynak kitap
3) PARÇACIK KİNEMATİĞİ: Kutupsal Koordinat Sistemi, Silindirik Koordinat Sistemi, İki Parçacığın Bağıl Hareketi, Örnek Soru Çözümleri. Kaynak kitap
4) PARÇACIK KİNETİĞİ: Kuvvet ve İvme; Newton'un İkinci Hareket Yasası, Parçacık Sistemi İçin Hareket Denklemleri; Kartezyen Koordinatlar, Normal ve Teğetsel Koordinatlar, Silindirik Koordinat Sistemi, Örnek Soru Çözümleri. Kaynak kitap
5) PARÇACIK KİNETİĞİ: İş ve Enerji; Kuvvetin Yaptığı İş, İş ve Enerji İlkesi, Bir Parçacık Sistemi İçin İş ve Enerji İlkesi, Güç ve Verim, Örnek Soru Çözümleri. Kaynak kitap
6) PARÇACIK KİNETİĞİ: Korunumlu Kuvvetler, Enerjinin Korunumu, İmpuls ve Momentum İlkesi, Lineer Momentumun Korunumu, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
7) PARÇACIK KİNETİĞİ: Çarpışma, Açısal Momentum, Açısal İmpuls ve Momentum İlkesi, Açısal Momentumun Korunumu, Örnek Problem Çözümleri. Kaynak kitap
8) Arasınav
9) RİJİT CİSMİN DÜZLEMSEL KİNEMATİĞİ; Düzlemsel Rijit Cismin Hareketi: Öteleme, Sabit bir Eksen Etrafında Dönme, Genel Düzlem Hareketi, Mutlak Hareket Analizi, Bağıl Hareket Analizi: Hız, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
10) RİJİT CİSMİN DÜZLEMSEL KİNEMATİĞİ: Anlık Sıfır Hız Merkezi, Bağıl Hareket Analizi: İvme, Dönen Eksenlerle Bağıl Hareket Analizi, Örnek Soru Çözümleri. Kaynak kitap
11) RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ: Kuvvet ve İvme, Kütle Atalet Momenti, Düzlemsel Hareketin Kinetik Denklemleri Kaynak kitap
12) RİJİT CİSİMLERİN DÜZLEMSEL KİNETİĞİ: Hareket Denklemleri: Öteleme, Sabit Bir Eksen Etrafında Dönme, Genel Düzlemsel Hareket Kaynak kitap
13) RİJİT CİSMİN DÜZLEM KİNETİĞİ : İş ve Enerji, Bir Kuvvetin Yaptığı İş, İş ve Enerji Prensibi, Enerjinin korunumu, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap
14) RİJİT CİSMİN DÜZLEM KİNETİĞİ : Doğrusal ve Açısal Momentum, İmpuls ve Momentum Prensibi Kaynak kitap
15) RİJİT CİSMİN DÜZLEM KİNETİĞİ : Momentumun Korunumu, Merkezsel Olmayan Çarpışma, Örnek Soru Çözümleri Kaynak kitap

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kaynak kitap
Diğer Kaynaklar: Mühendislik Mekaniği: Dinamik / R. C.. Hibbeler; S.C. Fan ; çevirenler : Ayşe Soyuçok, Özgün Soyuçok, Literatür Yayıncılık, 2022
Mühendisler için Vektör Mekaniği DİNAMİK,Ferdinand P. Beer , E. Russell Johnston , Phillip Cornwell , Çevirenler: Ömer Gündoğdu , Osman Kopmaz, Literatür Yayıncılık, 2021Mühendislik Mekaniği DİNAMİK / Engineering Mechanics Dynamics, J.L. MERIAM, L.G. KRAIGE (Çevirenler: Paşa Yayla, E. Çınar Yeni, Binnur Gören Kıral, M. Kemal Apalak, Ahmet Çelik, Murat Makaracı), Nobel Akademik Yayıncılık, 2016

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 1
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 1
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 3
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 3
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 14 % 0
Devam 14 % 0
Ödev 4 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 4 12 48
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 136