Beslenme ve Diyetetik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF201
Course Name: Fizyopatoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA CANAN ALATLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Fatma Canan Alatlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilerin hastalıkların oluşumu, gelişmesi ve sonuçları ile ilgili temel bilgi ve kavramları öğrenmelerini, bu bilgileri, hastalar ile ilgili klinik uygulamalarda, ayrıca birey ve toplum sağlığını koruyucu çalışmalarda kullanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Fizyopatoloji dersi, temel kavramlar, hücre, doku, organ ve sistemler ile ilgili olarak adapatasyon, sıvı-elektrolit, asit-baz dengesi, korunma mekanizmaları; immünite ve iltihap, hücre proliferasyonu, neoplazi konuları ile solunum, kalp-damar, sinir, kas-iskelet, boşaltım, endokrin, üreme ve hematolojik sistem hastalıklarının oluşma sebepleri (etyoloji), gelişme mekanizmaları (patogenez), gidişi (prognoz), tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgileri içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) 1. Temel fizyopatoloji kavramları ve adaptasyon türleri hakkında bilgi sahibi olma. 2. Sıvı-elektrolit dengesi ve asit-baz dengesi bozuklukları ile ilgili bilgileri edinebilme. 3. Savunma sistemleri; iltihap, immunolojik reaksiyonlar ve immunopatolojik hastalıklar ile ilgili bilgi sahibi olabilme. 4. Hücresel proliferasyon, iyi ve kötü huylu tümörlerin oluşumu, biyolojik ve yapısal özellikleri, tanı ve tedavi yöntemleri ile ilgili bilgiler edinebilme. 5. Solunum sistemi ile ilişkili temel fizyolojik mekanizmaların bozulması sonucunda meydana gelen hastalıklardaki fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 6. Kardiyovasküler sistem hastalıklarında meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 7. Hematolojik sistem ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 8. Boşaltım, üreme ve endokrin sistemlerii ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 9. Santral ve periferik sinir sistemi ile ilişkili hastalıklarda meydana gelen fizyopatolojik değişiklikleri kavrayabilme. 10. Kas-kemik ve yumuşak doku hastalıklarında ortaya çıkan değişiklikleri kavrayabilme. 11. Hasta ile ilgili klinik uygulamalarda çeşitli hastalıklar ile ilgili bilgileri kullanabilme. 12. Hastaları, hastalıkları konusunda bilgilendirebilme ve yönlendirebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyopatolojinin tanımı, temel kavramları, sağlık ve hastalık tanımı, hücrenin yapısı, dokular,organlar, sistemler. 1-Ray Taylor, General Principles of Pathophysiology, “Cellular Physiology”, Valencia Community College, Department of Emergency Medical Services. 2-Pathophysiology, National EMS Education: Standard Competencies, 2013, Jones & Bartlett Learning, LLC, an Ascend Learning Company. www.jblearning.com 3-Fuad Ibrahim (MD), Mengistu Welday (M.Sc.N., B.Sc.N), Haramaya University, Pathophysiology, Lecture notes, Undergraduate Nursing Students, In collaboration with the Ethiopia Public Health Training Initiative, The Carter Center, the Ethiopia Ministry of Health, and the Ethiopia Ministry of Education, July 2008. 4-Stefan Silbernagl, Florian Lang, Color Atlas of Pathophysiology, 2000, Thieme, Stutgard-New York. 5-Fizyopatoloji, Atatürk Üniversitesi, ATA-AÖF. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
2) Hücrenin bölünmesi, adaptif değişiklikler, dejeneratif değişiklikler ve hücre ölümü. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
3) Metabolizma, sinyal yolları, reseptörler, homeostaz. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
4) Etyoloji; hastalık nedenleri ve patogenez; hastalıkların gelişim süreci ve mekanizmaları. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
5) Sıvı, elektrolitler, asit ve baz dengesi bozuklukları. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
6) Korunma mekanizmaları: Bağışıklık sistemi, elemanları, adaptif bağışıklık, sıvısal ve hücresel bağışıklık, bağışıklık sistemi hastalıkları, iltihap, yara iyileşmesi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
7) Selüler proliferasyon; iyi ve kötü huylu tümörler, sınıflandırma, tümörlerin biyolojik, klinik ve yapısal özellikleri, tanı ve tedavi yöntemleri. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
8) Solunum sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
9) Damar hastalıklarının fizyopatolojisi Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
10) Kalp hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Black board sistemine yüklenmektedir.
11) Nörolojik hastalıkların fizyopatolojisi Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
12) Santral sinir sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
13) Kemik ve eklem hastalıkları, böbrek hastalıkları ve endokrin sistem hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt snumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.
14) Hematolojik sistem ve üreme sistemi hastalıklarının fizyopatolojisi. Dersin konusu ile ilgili slayt sunumu önceden Blackboard sistemine yüklenmektedir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir.
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır.
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir.
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır.
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir.
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır.
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir.
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir.
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır.
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar.
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır.
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar.
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular.
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir.
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular.
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler.
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur.
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır.
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ara Sınavlar 1 1
Final 2 2
Toplam İş Yükü 87