Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: SBF211
Course Name: Klinik Biyokimya
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: AYŞEGÜL HANİKOĞLU
Dersi Veren(ler): Ayşegül Hanikoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, biyokimyasal moleküllerin metabolizmasını anlatmak ve metabolizmada yer alan parametrelerin hastalıklarla ve klinikle olan ilişkilerini ortaya çıkartmak ayrıca hastalıkların ayırıcı tanılarını ve biyokimyasal parametrelerin kalitatif ve kantitatif tayinlerini öğretmektir.
Dersin İçeriği: 1. Klinik biyokimyanın önemi
2. Su, sodyum ve potasyum dengesi
3. Globular ve fibroz proteinler ve hastalıklar ile olan ilişkisi
4. Karbohidrat metabolizması ve bozuklukları
5. Lipid metabolizma bozuklukları
6. Lipid metabolizma bozuklukları II
7. ARASINAV
8.Plazma proteinleri
9. Kardiovasküler hastalıklar
10. Kan gazları
11. Enzimler ve klinik tanıdaki önemleri
12. Enzimler ve klinik tanıdaki önemleri II
13. Karaciğer görevi ve bozuklukları
14.Karaciğer görevi ve bozuklukları II

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Biyokimyanın önemi
2) su,sodyum,poyasyum dengesinin öneminin kavranması
3) Globular ve Fibröz proteinler ve hastalıklarla ilişkisi
4) Karbonhidrat metablozismasının detaylı öğrenilmesi ve hastalıklarla ilişkisinin öğrenilmesi
5) Lipit Metabolizmanın detaylıca öğrenilmesi ve hastalıklarla ilişkisinin öğrenilmesi,
6) plazma proteinlerinin ve klinikle ilişkisinin öğrenilmesi
7) Kardiyovasküler Hastalıkların Öğrenilmesi
8) Kan gazlarının öğrenilmesi
9) karaciğer yapı ve fonksiyonlarının öğrenilmesi,hastalıklarla ilişkisinin öğrenilmesi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Biyokimyanın Önemi Blackboardda paylaşılmış PDF ler
2) Su,Sodyum,Potasyum Dengesi Blackboardda paylaşılmış pdfler
3) Globular ve fibroz proteinler ve hastalıklar ile olan ilişkisi
4) Karbohidrat metabolizması ve bozuklukları
5) Lipit Metabolizması Ve Bozuklukları
6) Lipit Metabolizması Bozuklukları 2
7) Plazma Proteinleri
8) Ara Sınav
9) Kardiyovasküler Hastalıklar
10) Kan Gazları
11) Enzimler Ve Klinik Tanıda Önemi-1
12) Enzimler ve klinik tanıdaki önemleri -2
13) Karaciğer görevi ve bozuklukları
14) Karaciğer Görevi Ve Bozuklukları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: LİPİNCOTT Biochemistry
TIETCZ Biochemistry
Figen Gürdöl Tıbbi Biyokimya

Diğer Kaynaklar: LİPİNCOTT Biochemistry
TIETCZ Biochemistry
Figen Gürdöl Tıbbi Biyokimya

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 3
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 3
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 3
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 3
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 3
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 3
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 3
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 3
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 3
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 30