Hemşirelik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | HEM440 | ||||
Course Name: | Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. NİLGÜL BACAK | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, bireylerin üreme sistemi, işlevleri ve sürecini fiziksel, zihinsel ve sosyal yönden tam bir iyilik hali içinde sürdürülmesi için, bireylere verilecek cinsel sağlık/üreme sağlığı hizmetlerinin planlanmasına katkı sağlar. Ayrıca, cinsel sağlık/üreme sağlığı ile ilgili konularda hemşirelerin sağlığı koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmesi için standartların belirlenmesine katkı sağlar. |
Dersin İçeriği: | Sağlıklı yaşamda cinselliğin önemi, cinsellik, cinsel sağlık, üreme sağlığı, cinsel sağlık ve üreme sağlığını etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetin cinsel sağlığa etkileri, cinsel sağlık hakları, kadına yönelik şiddet, cinselliğin anatomi ve fizyolojisi, adölesan, gebelik, doğum sonrası, klimakterik ve yaşlılık dönemlerinde cinsel sağlık, cinsel fonksiyon bozuklukları, cinsel fonksiyon bozukluklarının tanı ve tedavisi, cinsel sağlık/üreme sağlığı ile ilgili sağlığı koruyucu ve bakım verici roller. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Üreme sağlığı ve cinsel sağlık ile ilgili terimleri tanımlayabilme 2) Cinsellik/cinsiyet, cinsel kimlik, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyette eşitlik, toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını tanımlayabilme 3) Cinsel sağlığı etkileyen faktörleri bilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Cinsellik ve üreme sağlığına giriş Cinsel sağlık ve üreme sağlığını etkileyen faktörler | - |
2) | Cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi | - |
3) | Cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi | - |
4) | Cinsel kimlik, Cinsiyet rolleri, Toplumsal cinsiyet tanımı Dünyada ve Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin üreme sağlığı/cinsel sağlık üzerine etkileri | - |
5) | Üreme ve Cinsel Haklar | - |
6) | Kadına Yönelik Şiddet | - |
7) | Adölesan Dönemi ve Cinsel Sağlık | - |
8) | Cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi | - |
9) | Gebelik ve cinsel sağlık | - |
10) | Doğum sonrası dönemde cinsel sağlık | - |
11) | Klimakterik dönemde ve yaşlılıkta cinsel sağlık | - |
12) | Aile Planlaması Yöntemleri | - |
13) | Cinsel sağlık eğitimi Cinsel sağlık/üreme sağlığı danışmanlığı | - |
14) | Cinsel sağlık eğitimi hazırlama ve sunma | - |
Ders Notları / Kitaplar: | -A. Şirin & O. Kavlak (Eds.) Kadın Sağlığı Kitabı, Bedray Yayıncılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, ISBN:978-605-335-176-4, İzmir (2015). -Akın A, vd. (2006). Üniversite gençlerinin Cinsel Ve Üreme Sağlığı Beş Üniversite Çalışması (Özet Raporu). S: 1-28. Derneği-Nd (2007), 2007 Türkiye Gençlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırma Raporu, Ankara. -TNSA Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (2018) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, Hacettepe Yayınevi, Ankara. -Gölbaşı Z. (2003). Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: Cinsel sağlık eğitimi. Aile ve Toplum Dergisi 2(6):33-40. -Standards for sexuality education in Europe. WHO Regional office for Europe and Federal Centre for Health Education (BZgA), Cologne. 2010. -World Health Organization, Department of Maternal, Newborn, Child and Adolescent Health Counselling for Maternal and Newborn Health Care: A Handbook for Building Skills; 2013. -Atan Ünsal Ş., Obesite ve Cinsel Sağlık, Ed. Büyükkayacı Duman N., Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.,287-296, ISBN: 978-605-335-432-1, Aralık 2018, İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | -A. Şirin & O. Kavlak (Eds.) Kadın Sağlığı Kitabı, Bedray Yayıncılık, Genişletilmiş İkinci Baskı, ISBN:978-605-335-176-4, İzmir (2015). -Akın A, vd. (2006). Üniversite gençlerinin Cinsel Ve Üreme Sağlığı Beş Üniversite Çalışması (Özet Raporu). S: 1-28. Derneği-Nd (2007), 2007 Türkiye Gençlerde Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Araştırma Raporu, Ankara. -TNSA Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü (2018) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, Hacettepe Yayınevi, Ankara. -Gölbaşı Z. (2003). Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: Cinsel sağlık eğitimi. Aile ve Toplum Dergisi 2(6):33-40. -Standards for sexuality education in Europe. WHO Regional office for Europe and Federal Centre for Health Education (BZgA), Cologne. 2010. -World Health Organization, Department of Maternal, Newborn, Child and Adolescent Health Counselling for Maternal and Newborn Health Care: A Handbook for Building Skills; 2013. -Atan Ünsal Ş., Obesite ve Cinsel Sağlık, Ed. Büyükkayacı Duman N., Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.,287-296, ISBN: 978-605-335-432-1, Aralık 2018, İstanbul |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. | 1 |
2) | Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. | 1 |
3) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. | 1 |
4) | Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | |
6) | Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. | |
7) | Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. | |
8) | Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. | |
9) | Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. | |
10) | Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |