Dersin Amacı: |
Dersin amacı öğrencilerin kadının yaşamdaki yerini ve kadın haklarının tarihsel gelişimini öğrenmeleri, başta şiddet olmak üzere kadın sorunlarını ve çözüm önerilerini feminist bir yaklaşımla ve toplumsal cinsiyet üzerinden yorumlamalarıdır.
|
Dersin İçeriği: |
Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları, toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar, sosyal dışlanma ve kadın sağlığı, kadın ve ekonomi, erken yaşta ve zorla evlilikler, toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı, kadına yönelik aile içi şiddet, kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler, felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık; çalışma yaşamı, kadın ve
sağlık, medya ve kadın sağlığı gibi konuları içerir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları
|
- |
2) |
Toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar
|
- |
3) |
Sosyal dışlanma ve kadın sağlığı
|
- |
4) |
Kadın ve ekonomi
|
- |
5) |
Erken yaşta ve zorla evlilikler
|
- |
6) |
Toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı
|
- |
7) |
Kadına yönelik aile içi şiddet, Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler
|
- |
8) |
Felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık
|
- |
9) |
Göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık;Çalışma yaşamı, kadın ve sağlık
|
- |
10) |
Medya ve kadın sağlığı
|
- |
11) |
Toplumsal cinsiyet ve bulaşıcı olmayan hastalıklar;Toplumsal cinsiyet açısından cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, HIV/AIDS
|
- |
12) |
Kadın, yaşlılık ve sağlık
|
- |
13) |
Kadına yönelik şiddetin kadın sağlığına etkileri;Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele programı
|
- |
14) |
Sağlık hizmet sunumu,Şiddete maruz kalan kadınla görüşme
|
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet. |
Diğer Kaynaklar: |
Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. |
1 |
2) |
Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. |
1 |
3) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. |
|
5) |
Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. |
|
6) |
Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. |
|
7) |
Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. |
|
8) |
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. |
|
9) |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. |
|
10) |
Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
|