Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM442
Course Name: Toplumsal Yapıda Kadın Sağlık ve Şiddet
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): -
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin kadının yaşamdaki yerini ve kadın haklarının tarihsel gelişimini öğrenmeleri, başta şiddet olmak üzere kadın sorunlarını ve çözüm önerilerini feminist bir yaklaşımla ve toplumsal cinsiyet üzerinden yorumlamalarıdır.
Dersin İçeriği: Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları, toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar, sosyal dışlanma ve kadın sağlığı, kadın ve ekonomi, erken yaşta ve zorla evlilikler, toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı, kadına yönelik aile içi şiddet, kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler, felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık; çalışma yaşamı, kadın ve
sağlık, medya ve kadın sağlığı gibi konuları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyetin neden sosyal olarak inşa edildiğini açıklayabilme.
2) Toplumsal cinsiyetin kavramsal açıklayabilme.
3) Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerini ve bireye ve topluma etkilerini tartışabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Toplumsal cinsiyet, eşitlik ve insan hakları -
2) Toplumsal cinsiyet açısından sosyal politikalar -
3) Sosyal dışlanma ve kadın sağlığı -
4) Kadın ve ekonomi -
5) Erken yaşta ve zorla evlilikler -
6) Toplumsal cinsiyet ve ruh sağlığı -
7) Kadına yönelik aile içi şiddet, Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadelede yasal düzenlemeler -
8) Felsefi bakış açısıyla kadın ve sağlık -
9) Göç, toplumsal cinsiyet ve sağlık;Çalışma yaşamı, kadın ve sağlık -
10) Medya ve kadın sağlığı -
11) Toplumsal cinsiyet ve bulaşıcı olmayan hastalıklar;Toplumsal cinsiyet açısından cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar, HIV/AIDS -
12) Kadın, yaşlılık ve sağlık -
13) Kadına yönelik şiddetin kadın sağlığına etkileri;Kadına yönelik aile içi şiddetle mücadele programı -
14) Sağlık hizmet sunumu,Şiddete maruz kalan kadınla görüşme -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet.
Diğer Kaynaklar: Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı / Ayşe Akın, Saliha Özpınar 2019
ŞENER, Ü. (2012). Kadın Yoksulluğu.
BAŞAR, F., YEŞİLDERE, H., & ÇİÇEK, S. (2015). Kadına Şiddet.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 1
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 1
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme.
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58