Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM444
Course Name: Yara Bakımı ve Stoma Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Hicran GÜLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güncel rehberler doğrultusunda yara bakımı ile hemşirenin bu alandaki rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dünyada ve Türkiye'de Yara Bakım Hemşireliği ,Derinin Yapısı ve Fizyolojisi ,Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması ,Yara İyileşme Süreci ,Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler ,Genel Yara Bakım İlkeleri ,Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı , Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı ,Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı ,Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı ,Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar ,Yara Bakım Organizasyonları ve yara bakımında yeni teknolojiler ,Stomaya ilişkin temel bilgiler ve hemşirelik bakımı ,Vaka Tartışması; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yaraya ilişkin temel kavramları açıklar
2) Yara bakımında kullanılan ürünleri açıklar
3) Yara bakımında hemşirenin rol ve sorumluluklarını tanımlar
4) Spesifik yara türlerini tanımlar
5) Stoma bakımına ilişkin temel uygulamaları öğrenir
6) Stoma bakımı konusunda hasta bireye ve aileye bilgi sağlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, ders öğrenme çıktısının program yeterlilikleri ilişkisinin kurulması Dünyada ve Türkiye'de Yara Bakım Hemşireliği Blackboard yüklü ders notları
2) Derinin Yapısı ve Fizyolojisi Blackboard yüklü ders notları
3) Yaranın Tanımı ve Sınıflandırılması Blackboard yüklü ders notları
4) Yara İyileşme Süreci Blackboard yüklü ders notları
5) Yara İyileşmesini Etkileyen Faktörler Blackboard yüklü ders notları
6) Genel Yara Bakım İlkeleri Blackboard yüklü ders notları
7) Basınç Yarası ve Hemşirelik Bakımı Blackboard yüklü ders notları
8) Diyabetik Ayak ve Hemşirelik Bakımı Blackboard yüklü ders notları
9) Venöz / Arteryel Yaralar ve Hemşirelik Bakımı Blackboard yüklü ders notları
10) Cerrahi Yara ve Hemşirelik Bakımı Blackboard yüklü ders notları
11) Yara Bakım Ürünleri Ve Pansumanlar Blackboard yüklü ders notları
12) Yara Bakım Organizasyonları ve yara bakımında yeni teknolojiler Blackboard yüklü ders notları
13) Stomaya ilişkin temel bilgiler ve hemşirelik bakımı Blackboard yüklü ders notları
14) Vaka Tartışması Blackboard yüklü ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Güncel literatür bilgileri
Diğer Kaynaklar: - Meryem Yavuz Van Giersbergen (2023). Cerrahi Hemşireliği
- Karadakovan A, Eti Aslan F. (Eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım,2022
- Akyolcu N, Kanan N. Yara Ve Stoma Bakımı, 2015
- Yara Ostomi İnkontinans Hemşerileri Derneği www.yoihd.org.tr
- Gündeş S; Yara Bakım İlkeleri Ve Kronik Yara Bakımı, Bilimsel Tıp Yayınevi, 2007
- İlhan , S.E. (2015) Yara Bakım Hemşireliğİ , ALTER YAYINCILIK
- Özkaya H, Arıca S.G. (2018) Birinci Basamakta Yaraya Yaklaşım, Ema Tıp Kitabevi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 3
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 3
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 3
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. 2
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 2
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. 2
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. 1
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. 1
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. 1
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Laboratuvar
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58