Hemşirelik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: COS101
Course Name: İletişim Becerileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): Celale Tangül Özcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, kendi iletişim biçimlerini ve kendilerinin iletişimde güçlü ve gelişime açık yönleri hakkında farkındalık kazanmaları amaçlanmaktadır. Ayrıca; edindikleri etkili iletişim becerileri sayesinde hem kişisel hem de kurumsal başarılarını artırmak hedeflenmektedir. Ders; öğrencilerin iletişim alanıyla ilgili düşünme, analiz etme ve tartışma yetilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği; İletişimin ve etkili iletişimin tanımı, unsurları ve özellikleri, kullanılan dil, kendini tanıma, etkili dinleme ve geri bildirim, iletişimi engelleyen ve kolaylaştıran etkenler , ikna edici iletişim, duyguların iletişimde rolü ve kullanılması, etkili iletişim teknikleri, iletişimde çatışma ve önlenmesi, sözsüz iletişim becerileri, sosyal yaşamda davranış kuralları; görgü ve nezaket, iletişim uygulamaları ve iletişimin diğer disiplinlerle olan ilişkilerin benimsenmesini kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) İletişiminin kuramsal altyapısını öğrenmek
2) İletişim alanındaki modelleri öğrenmek
3) İletişiminin medyadaki kullanımını araştırmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim Kavramı ve Süreci -
2) Etkili İletişim Kavramı ve Süreci -
3) Etkili İletişimin Önündeki Engeller -
4) Dinleme Becerisi -
5) Empati Becerisi ve Empatik İletişim -
6) Tutumlar ve Sosyal Etkiler ve İkna Edici İletişim -
7) Etkili İletişim ve Duygusal Zeka -
8) Sözsüz İletişim Becerileri -
8) Sözsüz İletişim Becerileri -
9) Beden Dili/Kinezik -
10) Kişisel Alan Kullanımı/Proksemi ve Mekan Kullanımı -
11) Dokunma Yoluyla İletişim/Haptik -
12) Göz Teması ve Kroksemi -
13) Yaşamda Davranış Kuralları ; Görgü ve Nezaket -
14) Genel Tekrar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: AKÇAY, Emrah, Külahıma Anlat, İstanbul, Abaküs Yayınları, 2017 AKTAŞ, Yaşar ve KILIÇ, Kenan, Bir Bakışta İletişim, Ankara, Paradigma Akademi Yayınları, 2013. ALPASLAN, Ahmet, İnsan Okuma Sanatı, İstanbul, Arı Sanat Yayınları, 2016 ASLAN, Nizar, Protokol ve Sosyal Davranış Kurallarına Giriş, İstanbul, Der Yayınları, 2015 ATAHAN, Selhur, Beden Dili ABC’si, Eskişehir, Platform Kitap, 2016. AYKAÇ, Özden, İmaj, İstanbul, Ray Yayıncılık, 2014 AYTÜRK Nihat, Davranış Bilgisi, Ankara, Nobel Yayınları, 2007 AYTÜRK Nihat, Davranış Sanatı, Ankara, Nobel Yayınları, 2017, Yenilenmiş Ve Geliştirilmiş 2. Basım AYTÜRK, Nihat, Protokol Bilgisi, Ankara, Nobel Yayınları, 2011
Diğer Kaynaklar: AKÇAY, Emrah, Külahıma Anlat, İstanbul, Abaküs Yayınları, 2017 AKTAŞ, Yaşar ve KILIÇ, Kenan, Bir Bakışta İletişim, Ankara, Paradigma Akademi Yayınları, 2013. ALPASLAN, Ahmet, İnsan Okuma Sanatı, İstanbul, Arı Sanat Yayınları, 2016 ASLAN, Nizar, Protokol ve Sosyal Davranış Kurallarına Giriş, İstanbul, Der Yayınları, 2015 ATAHAN, Selhur, Beden Dili ABC’si, Eskişehir, Platform Kitap, 2016. AYKAÇ, Özden, İmaj, İstanbul, Ray Yayıncılık, 2014 AYTÜRK Nihat, Davranış Bilgisi, Ankara, Nobel Yayınları, 2007 AYTÜRK Nihat, Davranış Sanatı, Ankara, Nobel Yayınları, 2017, Yenilenmiş Ve Geliştirilmiş 2. Basım AYTÜRK, Nihat, Protokol Bilgisi, Ankara, Nobel Yayınları, 2011

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. 1
2) Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. 1
3) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. 1
4) Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme.
7) Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme.
8) Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme.
9) Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme.
10) Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58