Bilgisayar Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UEC220 | ||||
Course Name: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KORAY ALTINTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Koray Altıntaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse dersi, katılımcılara verilerin merkeziyetsiz ağlarda depolandığı ve bireylerin bu verileri sahiplenebildiği bir düzenin ekonomik dinamiklerini derinlemesine kavratmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu kurs katılımcılara merkeziyetsiz teknolojilerin nasıl çalıştığını ve bu teknolojilerin ekonomik sistemlerde nasıl devrim yarattığını anlama fırsatı sunacaktır. Blokzincir üzerindeki şeffaflık, güvenilirlik ve takip edilebilirlik özellikleri, katılımcılara dijital varlıkların güvenli bir şekilde saklanması ve transfer edilmesi konularında pratik bilgiler kazandıracaktır. Metaverse odaklı içerikler, sanal dünyalarda dijital varlıkların ekonomik önemini vurgulayarak, katılımcıları bu yeni ekonomik paradigma içinde daha etkin bir şekilde hareket etmeye teşvik edecektir. |
Dersin İçeriği: | - Blockzinciri Anlamak: İlkeler ve Temel Unsurlar - Paranın Dinamikleri: Fizikselden Dijitale Yolculuk - Paranın Zincirlerinden Kurtuluş: Kripto Paraların Yükselişi - Yeni Dünya Düzeni: Merkeziyetsiz Uygulamalar, Akıllı Kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular - Gerçeğin Ötesinde: Metaverse, GameFi ve Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonları Keşif - Web3 Rönesansında Ekonomi: Web1.0'dan Web3.0'a Geçişin Yolunu Bulmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Blokzincir teknolojisinin temel prensiplerini ve ana unsurlarını anlamak. Blokzincirin geleneksel sistemlere ve endüstrilere olan etkilerini analiz etmek. Blokzincir mimarisinde bulunan güvenlik özelliklerini değerlendirmek. 2) Paranın fiziksel formlardan dijital formlara geçişinin tarihçesini anlatmak. Fiziksel para birimlerinden dijital paralara geçişin ekonomik sonuçlarını incelemek. Merkez bankalarının paranın dijitale dönüşümündeki rolünü değerlendirmek. Enflasyon ve deflasyon kavramlarını anlamak. 3) Kripto paraların ortaya çıkışının kökenlerini ve temel kavramlarını incelemek. Merkezi olmayan bir sistemin ekonomik ve sosyal sonuçlarını analiz etmek. Kripto paraların ortaya çıkmasından dolayı oluşan zorlukları ve fırsatları değerlendirmek. Değer saklama kavramını anlamak. 4) Merkeziyetsiz uygulamalar (DApps), akıllı kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular (NFT) arasındaki farkları tanımlamak. Farklı endüstrilerde DApps ve akıllı kontratların kullanım alanlarını incelemek. NFT'lerin dijital ekonomideki benzersiz özelliklerini ve uygulamalarını anlamak. Metaverse kavramını ve bileşenlerini tanımlamak. 5) Sanal Gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojilerinin metaverse'e entegrasyonunu keşfetmek. Oyun finansı ile merkezi olmayan otonom organizasyonların (DAO'lar) metaverse içindeki kesişimini analiz etmek. WEB 1.0 ve WEB 2.0'nın ne olduğunu tanımlamak. WEB 3.0'ın ne olabileceğini açıklamak. WEB 3.0'ın ekonomik dinamiklerini tarif etmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Blokzincirin Temel Unsurları ve Çalışma Prensipleri; Peer-to-Peer (Eşten Eşe Sistemler; Blokzincirde Şeffaflık | |
3) | Para Kavramına Giriş; Paranın Değeri; Paranın Oluşumu; Paranın Dijitalleşmesi | |
4) | Kripto Paralar; Kriptografi; Bitcoin; Konsensüs Mekanizmaları; Madencilik Ekonomisi; Yarılanma Etkisi | |
5) | Merkeziyetsiz Uygulamalar Kavramına Giriş; Akıllı Kontratların ve Nitelikli Fikri Tapuların Özellikleri ve Getirdikleri Yenilikler | |
6) | Sanal ve Artırılmış Gerçekliğe Giriş; Metaverse Kavramı; Metaverse Ekonomisi; Oyun Finansı and Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonlar | |
7) | Web 1.0 Özellikleri; Web 2.0 Özellikleri; Web 3.0 Özellikleri; Web 3.0 Çağında Ekonomik Dinamikler; Sanal Gerçeklik Etkisi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sunumlar & Raporlar | |
10) | Sunumlar & Raporlar | |
11) | Sunumlar & Raporlar | |
12) | Sunumlar & Raporlar | |
13) | Sunumlar & Raporlar | |
14) | Sunumlar & Raporlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme | |
12) | Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. | |
13) | Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme | |
14) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 7 | 2 | 14 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Sunum / Seminer | 6 | 2 | 12 | ||||
Toplam İş Yükü | 54 |