Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UEC220 | ||||
Course Name: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KORAY ALTINTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Koray Altıntaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse dersi, katılımcılara verilerin merkeziyetsiz ağlarda depolandığı ve bireylerin bu verileri sahiplenebildiği bir düzenin ekonomik dinamiklerini derinlemesine kavratmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu kurs katılımcılara merkeziyetsiz teknolojilerin nasıl çalıştığını ve bu teknolojilerin ekonomik sistemlerde nasıl devrim yarattığını anlama fırsatı sunacaktır. Blokzincir üzerindeki şeffaflık, güvenilirlik ve takip edilebilirlik özellikleri, katılımcılara dijital varlıkların güvenli bir şekilde saklanması ve transfer edilmesi konularında pratik bilgiler kazandıracaktır. Metaverse odaklı içerikler, sanal dünyalarda dijital varlıkların ekonomik önemini vurgulayarak, katılımcıları bu yeni ekonomik paradigma içinde daha etkin bir şekilde hareket etmeye teşvik edecektir. |
Dersin İçeriği: | - Blockzinciri Anlamak: İlkeler ve Temel Unsurlar - Paranın Dinamikleri: Fizikselden Dijitale Yolculuk - Paranın Zincirlerinden Kurtuluş: Kripto Paraların Yükselişi - Yeni Dünya Düzeni: Merkeziyetsiz Uygulamalar, Akıllı Kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular - Gerçeğin Ötesinde: Metaverse, GameFi ve Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonları Keşif - Web3 Rönesansında Ekonomi: Web1.0'dan Web3.0'a Geçişin Yolunu Bulmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Blokzincir teknolojisinin temel prensiplerini ve ana unsurlarını anlamak. Blokzincirin geleneksel sistemlere ve endüstrilere olan etkilerini analiz etmek. Blokzincir mimarisinde bulunan güvenlik özelliklerini değerlendirmek. 2) Paranın fiziksel formlardan dijital formlara geçişinin tarihçesini anlatmak. Fiziksel para birimlerinden dijital paralara geçişin ekonomik sonuçlarını incelemek. Merkez bankalarının paranın dijitale dönüşümündeki rolünü değerlendirmek. Enflasyon ve deflasyon kavramlarını anlamak. 3) Kripto paraların ortaya çıkışının kökenlerini ve temel kavramlarını incelemek. Merkezi olmayan bir sistemin ekonomik ve sosyal sonuçlarını analiz etmek. Kripto paraların ortaya çıkmasından dolayı oluşan zorlukları ve fırsatları değerlendirmek. Değer saklama kavramını anlamak. 4) Merkeziyetsiz uygulamalar (DApps), akıllı kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular (NFT) arasındaki farkları tanımlamak. Farklı endüstrilerde DApps ve akıllı kontratların kullanım alanlarını incelemek. NFT'lerin dijital ekonomideki benzersiz özelliklerini ve uygulamalarını anlamak. Metaverse kavramını ve bileşenlerini tanımlamak. 5) Sanal Gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojilerinin metaverse'e entegrasyonunu keşfetmek. Oyun finansı ile merkezi olmayan otonom organizasyonların (DAO'lar) metaverse içindeki kesişimini analiz etmek. WEB 1.0 ve WEB 2.0'nın ne olduğunu tanımlamak. WEB 3.0'ın ne olabileceğini açıklamak. WEB 3.0'ın ekonomik dinamiklerini tarif etmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Blokzincirin Temel Unsurları ve Çalışma Prensipleri; Peer-to-Peer (Eşten Eşe Sistemler; Blokzincirde Şeffaflık | |
3) | Para Kavramına Giriş; Paranın Değeri; Paranın Oluşumu; Paranın Dijitalleşmesi | |
4) | Kripto Paralar; Kriptografi; Bitcoin; Konsensüs Mekanizmaları; Madencilik Ekonomisi; Yarılanma Etkisi | |
5) | Merkeziyetsiz Uygulamalar Kavramına Giriş; Akıllı Kontratların ve Nitelikli Fikri Tapuların Özellikleri ve Getirdikleri Yenilikler | |
6) | Sanal ve Artırılmış Gerçekliğe Giriş; Metaverse Kavramı; Metaverse Ekonomisi; Oyun Finansı and Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonlar | |
7) | Web 1.0 Özellikleri; Web 2.0 Özellikleri; Web 3.0 Özellikleri; Web 3.0 Çağında Ekonomik Dinamikler; Sanal Gerçeklik Etkisi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sunumlar & Raporlar | |
10) | Sunumlar & Raporlar | |
11) | Sunumlar & Raporlar | |
12) | Sunumlar & Raporlar | |
13) | Sunumlar & Raporlar | |
14) | Sunumlar & Raporlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | |
2) | Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi | |
3) | Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak | |
4) | Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak | |
5) | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek | |
6) | Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi | |
7) | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak | |
8) | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | |
9) | Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 7 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 56 |