Makine Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UEC220 | ||||
Course Name: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi KORAY ALTINTAŞ | ||||
Dersi Veren(ler): | Koray Altıntaş | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Web3 Ekonomisi: Merkeziyetsiz Teknolojiler, Blokzincir ve Metaverse dersi, katılımcılara verilerin merkeziyetsiz ağlarda depolandığı ve bireylerin bu verileri sahiplenebildiği bir düzenin ekonomik dinamiklerini derinlemesine kavratmayı hedeflemektedir. Ayrıca, bu kurs katılımcılara merkeziyetsiz teknolojilerin nasıl çalıştığını ve bu teknolojilerin ekonomik sistemlerde nasıl devrim yarattığını anlama fırsatı sunacaktır. Blokzincir üzerindeki şeffaflık, güvenilirlik ve takip edilebilirlik özellikleri, katılımcılara dijital varlıkların güvenli bir şekilde saklanması ve transfer edilmesi konularında pratik bilgiler kazandıracaktır. Metaverse odaklı içerikler, sanal dünyalarda dijital varlıkların ekonomik önemini vurgulayarak, katılımcıları bu yeni ekonomik paradigma içinde daha etkin bir şekilde hareket etmeye teşvik edecektir. |
Dersin İçeriği: | - Blockzinciri Anlamak: İlkeler ve Temel Unsurlar - Paranın Dinamikleri: Fizikselden Dijitale Yolculuk - Paranın Zincirlerinden Kurtuluş: Kripto Paraların Yükselişi - Yeni Dünya Düzeni: Merkeziyetsiz Uygulamalar, Akıllı Kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular - Gerçeğin Ötesinde: Metaverse, GameFi ve Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonları Keşif - Web3 Rönesansında Ekonomi: Web1.0'dan Web3.0'a Geçişin Yolunu Bulmak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Blokzincir teknolojisinin temel prensiplerini ve ana unsurlarını anlamak. Blokzincirin geleneksel sistemlere ve endüstrilere olan etkilerini analiz etmek. Blokzincir mimarisinde bulunan güvenlik özelliklerini değerlendirmek. 2) Paranın fiziksel formlardan dijital formlara geçişinin tarihçesini anlatmak. Fiziksel para birimlerinden dijital paralara geçişin ekonomik sonuçlarını incelemek. Merkez bankalarının paranın dijitale dönüşümündeki rolünü değerlendirmek. Enflasyon ve deflasyon kavramlarını anlamak. 3) Kripto paraların ortaya çıkışının kökenlerini ve temel kavramlarını incelemek. Merkezi olmayan bir sistemin ekonomik ve sosyal sonuçlarını analiz etmek. Kripto paraların ortaya çıkmasından dolayı oluşan zorlukları ve fırsatları değerlendirmek. Değer saklama kavramını anlamak. 4) Merkeziyetsiz uygulamalar (DApps), akıllı kontratlar ve Nitelikli Fikri Tapular (NFT) arasındaki farkları tanımlamak. Farklı endüstrilerde DApps ve akıllı kontratların kullanım alanlarını incelemek. NFT'lerin dijital ekonomideki benzersiz özelliklerini ve uygulamalarını anlamak. Metaverse kavramını ve bileşenlerini tanımlamak. 5) Sanal Gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojilerinin metaverse'e entegrasyonunu keşfetmek. Oyun finansı ile merkezi olmayan otonom organizasyonların (DAO'lar) metaverse içindeki kesişimini analiz etmek. WEB 1.0 ve WEB 2.0'nın ne olduğunu tanımlamak. WEB 3.0'ın ne olabileceğini açıklamak. WEB 3.0'ın ekonomik dinamiklerini tarif etmek. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Blokzincirin Temel Unsurları ve Çalışma Prensipleri; Peer-to-Peer (Eşten Eşe Sistemler; Blokzincirde Şeffaflık | |
3) | Para Kavramına Giriş; Paranın Değeri; Paranın Oluşumu; Paranın Dijitalleşmesi | |
4) | Kripto Paralar; Kriptografi; Bitcoin; Konsensüs Mekanizmaları; Madencilik Ekonomisi; Yarılanma Etkisi | |
5) | Merkeziyetsiz Uygulamalar Kavramına Giriş; Akıllı Kontratların ve Nitelikli Fikri Tapuların Özellikleri ve Getirdikleri Yenilikler | |
6) | Sanal ve Artırılmış Gerçekliğe Giriş; Metaverse Kavramı; Metaverse Ekonomisi; Oyun Finansı and Merkeziyetsiz Otonom Organizasyonlar | |
7) | Web 1.0 Özellikleri; Web 2.0 Özellikleri; Web 3.0 Özellikleri; Web 3.0 Çağında Ekonomik Dinamikler; Sanal Gerçeklik Etkisi | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sunumlar & Raporlar | |
10) | Sunumlar & Raporlar | |
11) | Sunumlar & Raporlar | |
12) | Sunumlar & Raporlar | |
13) | Sunumlar & Raporlar | |
14) | Sunumlar & Raporlar |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | |
4) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | |
5) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | |
6) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
7) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | |
8) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
11) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
12) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
13) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
14) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | |
15) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
16) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Rapor Yazma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 7 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 28 |
Sunum / Seminer | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 56 |