Kimya Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | KMM314 | ||||
Course Name: | Kimya Mühendisliği Termodinamiği II | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. RABİA NUR BOZKURT | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr.Öğr.Üyesi Onur Ömer SÖĞÜT | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | 1. Öğrencilere kimya mühendisliği termodinamiği problemlerini analiz etme bilgi ve becerileri kazandırmak. 2. Öğrencilere saf maddeler veya tekli/çoklu faz koşulları için çözeltilerin entalpi, entropi, fugasite ve aktivite katsayısı gibi termodinamik özelliklerini hesaplama becerisi kazandırmak. 3. Öğrencilere, kimyasal reaksiyon sistemlerine kimyasal termodinamiğin prensiplerini becerisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği: | Denge Kriteri, Fugasite, Aktivite Kavramları / Karışımlar ve Termodinamiksel Kavramlar / Gibbs Serbest Enerjisi ve Gibbs Duhem Denklemi / Çok Bileşenli Sistemler / Gaz-Sıvı, Sıvı-Sıvı Sistemleri / Kimyasal Reaksiyonlarda Denge / Enerji Dönüşümü ve Çeşitli Çevrimler ile Uygulamaları / Soğutma. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler termodinamik problemlerini çözmekte ezbere değil, mantığa dayanan çözümler yapabilecektir 2) Öğrenciler saf maddeler veya tekli/çoklu faz koşulları için çözeltilerin entalpi, entropi, fugasite ve aktivite katsayısı gibi termodinamik özelliklerini hesaplayabilecektir 3) Öğrenciler ikili bir sistem için P-x, P-y grafiklerini çizebilecektir. 4) Öğrenciler faz dengesi problemlerini çözebilecektir 5) Öğrenciler kimyasal reaksiyona giren karışımların denge bileşimlerinin belirleyebilecektir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kimya Mühendisliği Termodinamiğine Giriş, Temel kavramlar | Ders notları |
2) | Saf sıvıların hacimsel özellikleri, Hal denklemleri | DERS NOTLARI |
3) | Isı etkileri: Duyulur ısı etkileri, Standart reaksiyon ısısı | DERS NOTLARI |
4) | Akışkanların termodinamik özellikleri: Temel özellik bağıntıları, Artık Özellikler, Termodinamik diyagramlar | DERS NOTLARI |
5) | Çözelti termodinamiği, Temel özellikler arasındaki ilişkiler, Kısmi özellikler, Gibbs Duhem eşitliği, İdeal gaz karışımları, Saf ve karışım halinde fugasite ve fugasite katsayısı, İdeal çözelti, Fark özellikleri | LECTURE NOTES |
6) | Çözelti termodinamiği: Saf ve karışım halinde fugasite ve fugasite katsayısı, İdeal çözelti, Fark özellikleri | DERS NOTLARI |
7) | Çözelti termodinamiği uygulamaları, Aktivite katsayısı, Lewis Randall kuralı, Gibbs fark enerjisi, Karışmadan kaynaklanan özellik değişimleri, Karışma ısısı | DERS NOTLARI |
8) | ARA SINAV | YOK |
9) | Buhar-Sıvı Dengesi: | DERS NOTLARI |
10) | Buhar-Sıvı Dengesi: Raoult yasası, Modifiye Raoult yasası | DERS NOTLARI |
11) | Buhar-sıvı dengesi: Sıvı aktivite katsayıları korelasyonları, K değeri korelasyonları, Flaş hesaplamaları | DERS NOTLARI |
12) | Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge reaksiyonları, Van’t Hoff eşitliği | DERS NOTLARI |
13) | Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge sabitinin konsantrasyon bağımlılığı | Ders notları |
14) | Kimyasal reaksiyon dengesi: Denge sabitinin konsantrasyon bağımlılığı | DERS NOTLARI |
15) | FİNAL SINAVI | YOK |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.) Kimya Mühendisliği Termodinamiği 2 Ders Notları 2.) J. M. Smith, H. C. Van Ness, M. M. Abbott, Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics 7e (The Mcgraw-Hill Chemical Engineering Series) 3.) S. I. Sandler, Chemical, Biochemical and Engineering Thermodynamics, 4th Edition, Wiley, 2006. 4.) Çengel, Yunus A., “Introduction to Thermodynamics and Heat Transfer”, McGraw_Hill, 1997. 5.) von Stockar, U. (2017). The role of thermodynamics in biochemical engineering. 6.)Dey, N. C. (2019). Thermodynamics: Principles and Applications. New Central Book Agency. |
Diğer Kaynaklar: | 1.) J. M. Smith, H. C. Van Ness, M. M. Abbott, Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics 7e (The McGraw-Hill Chemical Engineering Series) 2.) S. I. Sandler, Chemical, Biochemical and Engineering Thermodynamics, 4th Edition, Wiley, 2006. 3.) Çengel, Yunus A., “Introduction to Thermodynamics and Heat Transfer”, McGraw_hill, 1997. 4.) von Stockar, U. (2017). The role of thermodynamics in biochemical engineering. 5.)Dey, N. C. (2019). Thermodynamics: Principles and Applications. New Central Book Agency. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 3 |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 3 |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | 3 |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 3 |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 3 |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | 3 |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 3 |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 3 |
Ders | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 45 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 30 | 30 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 35 | 35 | ||||
Final | 1 | 35 | 35 | ||||
Toplam İş Yükü | 139 |