Mimarlık | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | UEC232 | ||||
Course Name: | Dil ve Kültür | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. SEVDA ÜSTÜNDAĞ | ||||
Dersi Veren(ler): | - | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derse ilişkin öğretme-öğrenme etkinlikleri sonucunda öğrencilerin aşağıda belirtilen kazanımlara ulaşması beklenmektedir: 1. Dil ve kültür kavramlarını açıklar. 2. Dil ve kültür ilişkisini açıklar. 3. Dilin ve kültürün toplum üzerindeki etkisini açıklar. 4. Dil Devriminin kültürel yaşamdaki yerini açıklar. 5. Anadili sevgisi ve duyarlığı kavramlarını açıklar. 6. Anadilinin zenginliklerini, anlam inceliklerini açıklar. 7. Anadiline duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde öğretmenlere ve ailelere düşen görevleri açıklar. 8. Demokratik kültür bilinci gelişmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde nitelikli çocuk ve gençlik edebiyatı kitaplarının etkisini ve süreçte yapılması gerekenleri açıklar. 9. Okuma kültürü ile dil, edebiyat, çocuk edebiyatı kavramlarının ilişkisini açıklar. 10. Bu süreçte öğrencilerin derste etkin olmaları için verilen sunum konularına yönelik hazırlık yapar ve bunu belirlenen tarihte sınıfta sunar. 11. Her sunum sonrasında konuya ilişkin duygu, düşünce ve bilgilerini tüm sınıfla paylaşarak etkin bir öğrenme ortamını içselleştirir. |
Dersin İçeriği: | 1. Dil Devriminin kültürel yaşamdaki önemi nedir? 2. Atatürk’ün dil ve kültür anlayışı nasıldır? 3. Yasalarda (TC Anayasası, Milli Eğitim Temel Yasası vb.) dil ve kültür ilişkisi nasıl ele alınmıştır? 4. Yaratıcı kültür ne demektir? Toplumda nasıl oluşturulur? 5. Yaratıcı bir kültürün yapılandırılmasında kurum ve kuruluşlara düşen görevler nelerdir? 6. Ulusal ve evrensel kültürü içselleştirmiş bireyler nasıl yetiştirilir? 7. Çocuklara okuma kültürü nasıl kazandırılır? 8. Kavram tasarımı sürecinde çocuk kitaplarının-çocuk edebiyatının yeri ve işlevi nedir? 9. Türkçenin güncel sorunları nelerdir? 10. Yabancı dil öğretimi ve yabancı dille öğretim nedir? |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dil ve kültür kavramlarını açıklar. 2) Dil ve kültür ilişkisini açıklar. 3) Dilin ve kültürün toplum üzerindeki etkisini açıklar. 4) Dil Devriminin kültürel yaşamdaki yerini açıklar. 5) Anadili sevgisi ve duyarlığı kavramlarını açıklar. 6) Anadilinin zenginliklerini, anlam inceliklerini açıklar. 7) Anadiline duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde öğretmenlere ve ailelere düşen görevleri açıklar. 8) Demokratik kültür bilinci gelişmiş, düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde nitelikli çocuk ve gençlik edebiyatı kitaplarının etkisini ve süreçte yapılması gerekenleri açıklar. 9) Okuma kültürü ile dil, edebiyat, çocuk edebiyatı kavramlarının ilişkisini açıklar. 10) Bu süreçte öğrencilerin derste etkin olmaları için verilen sunum konularına yönelik hazırlık yapar ve bunu belirlenen tarihte sınıfta sunar. 11) Her sunum sonrasında konuya ilişkin duygu, düşünce ve bilgilerini tüm sınıfla paylaşarak etkin bir öğrenme ortamını içselleştirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dil Devriminin kültürel yaşamdaki önemi nedir? | Yok |
2) | Atatürk’ün dil ve kültür anlayışı nasıldır? | Yok |
3) | Yasalarda (TC Anayasası, Milli Eğitim Temel Yasası vb.) dil ve kültür ilişkisi nasıl ele alınmıştır? | Yok |
4) | Yaratıcı kültür ne demektir? Toplumda nasıl oluşturulur? | Yok |
5) | Kavram tasarımı sürecinde çocuk kitaplarının-çocuk edebiyatının yeri ve işlevi nedir? | Yok |
6) | Yaratıcı bir kültürün yapılandırılmasında kurum ve kuruluşlara düşen görevler nelerdir? | Yok |
7) | Çocuklara okuma kültürü nasıl kazandırılır? | Yok |
8) | Kavram tasarımı sürecinde çocuk kitaplarının-çocuk edebiyatının yeri ve işlevi nedir? | Yok |
9) | Ulusal ve evrensel kültürü içselleştirmiş bireyler nasıl yetiştirilir? | Yok |
10) | Türkçenin güncel sorunları nelerdir? | Yok |
11) | Türkçenin güncel sorunları nelerdir? | Yok |
12) | Kavram tasarımı sürecinde çocuk kitaplarının-çocuk edebiyatının yeri ve işlevi nedir? | Yok |
13) | Yabancı dil öğretimi ve yabancı dille öğretim nedir? | Yok |
14) | Yabancı dil öğretimi ve yabancı dille öğretim nedir? | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Akarsu, B. (1984) Wilhelm von Humboldt'da Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: Remzi Kitapevi. Aksan, D. (1990) Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi. Aksan, D. (2005) Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Engin Yayınevi. Aslan, C. (2019) Çocuk Edebiyatı ve Duyarlık Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Aslan, C. (2017) Örnek Eğitim Durumlarıyla Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Dil Derneği (2013) Türkçe Sözlük. Ankara. Güvenç, B. (2010) İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitapevi Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Engin Yayınevi. Sever, S. (2004) Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık. Sever, S., Kaya Z. ve Aslan, C. (2017) Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. (4. Baskı) İstanbul: Morpa Yayını. Sever, S. (2015). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. (2. Baskı) İzmir: Tudem Yayınları. Sever, S. (2019) Çocuk ve Edebiyat. (10. Baskı) İzmir: Tudem Yayıncılık. Sever, S. (2008a). Eğitimde ve Bilimde Türkçe Eğitimi. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı Bildirileri (ss. 435-471). Malatya: İnönü Üniversitesi Matbaası. Sever, S. (2018) Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. İzmir: Tudem Yayıncılık. TDK (2010) Deyimler ve Atasözleri Sözlüğü. Ankara. TDK (2011) Türkçe Sözlük. Ankara. TDK (2012) Yazım Kılavuzu. Ankara. Türklerin Kültür Tarihi (2007)/ Sema Gül, Editör : Ahmet Seyrek |
Diğer Kaynaklar: | Akarsu, B. (1984) Wilhelm von Humboldt'da Dil-Kültür Bağlantısı. İstanbul: Remzi Kitapevi. Aksan, D. (1990) Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi. Aksan, D. (2005) Türkçenin Sözvarlığı. Ankara: Engin Yayınevi. Aslan, C. (2019) Çocuk Edebiyatı ve Duyarlık Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Aslan, C. (2017) Örnek Eğitim Durumlarıyla Türkçe-Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Dil Derneği (2013) Türkçe Sözlük. Ankara. Güvenç, B. (2010) İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitapevi Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Engin Yayınevi. Sever, S. (2004) Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık. Sever, S., Kaya Z. ve Aslan, C. (2017) Etkinliklerle Türkçe Öğretimi. (4. Baskı) İstanbul: Morpa Yayını. Sever, S. (2015). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. (2. Baskı) İzmir: Tudem Yayınları. Sever, S. (2019) Çocuk ve Edebiyat. (10. Baskı) İzmir: Tudem Yayıncılık. Sever, S. (2008a). Eğitimde ve Bilimde Türkçe Eğitimi. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı Bildirileri (ss. 435-471). Malatya: İnönü Üniversitesi Matbaası. Sever, S. (2018) Sanatsal Uyaranlarla Dil Öğretimi. İzmir: Tudem Yayıncılık. TDK (2010) Deyimler ve Atasözleri Sözlüğü. Ankara. TDK (2011) Türkçe Sözlük. Ankara. TDK (2012) Yazım Kılavuzu. Ankara. Türklerin Kültür Tarihi (2007) / Sema Gül, Editör : Ahmet Seyrek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi | |
2) | Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi | |
3) | Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak | |
4) | Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak | |
5) | Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek | |
6) | Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi | |
7) | Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak | |
8) | Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama | |
9) | Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul-Committee | 14 | % 0 |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 3 | % 0 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 17 | 33 |
Sunum / Seminer | 3 | 3 |
Ödevler | 3 | 3 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Rapor Teslimi | 5 | 5 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 46 |