İlk ve Acil Yardım | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | IAY208 | ||||
Course Name: | Kaza ve Afet Yönetimi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER | ||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Hicran GÜLER | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dünya genelinde var olan ve etkisi günbegün artan afet durumları ve afet bilincinin öğrencilere aktarılması amaçlanmakta, ekstrem durumlardaki davranış şekilleri ve toplumsal organizasyon hakkında bireylerin bilgilendirilmesi, afet ile ilgili temel kavramların, alınması gereken tedbirlerin ve çeşitli afet türleri, Gerek gündelik hayatta gerek iş dünyasında, gerek ekstrem koşullarda her an ve ortamda kaza bilincinin öğretilmesi, iş güvenliği ile ilişkisinin kurulması |
Dersin İçeriği: | Afet bilincinin oluşturulmasını, afet tür ve içeriklerini, ilgili durumlarda davranış şekillerini, hazırlıklı olmayı ve önlemleri, bireysel ve toplumsal farkındalığı ve müdahaleyi içermektedir. Kaza durumları, oluşturucuları ve önleyicileri Öngörülü yaşam ve farkındalık |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenci için gerekli durumlarda toplumsal hafızaya ve bireye ilgili konuda müdahale edebilme 2) Kendisini, ailesini ve çevresini korumaya ve bilinçlendirmeye yetkin olabilme 3) Yaşayışın her basamağında kazasız ve belirlenebilir risklerle var olmaya yetkin olabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, dersin tanıtımı-içeriği, biçimi ve işleyişi, değerlendirme usulleri | blackboard yüklü ders notları |
2) | Afet nedir? Afet kültürü nedir? Afet durumlarına genel bakış, insan-afet ilişkisi | blackboard yüklü ders notları |
3) | Afet anı, bilinç/ bilinçaltı davranışları, ihtiyaç ve yetiller, davranış ve müdahale tutumları, hazırlıkçılık (önbilgi), üçler kuralı | blackboard yüklü ders notları |
4) | Deprem; öncesi, anı, sonrası, tektonik hareket ve metalara doğaya etkileri | blackboard yüklü ders notları |
5) | Depremde yanlış bilinenler, korunma yolları, yapılması yapılmaması gerenler, hayat üçgeni | blackboard yüklü ders notları |
6) | Sel afeti (öncesi, anı, sonrası) nedir? Taşkın? Sel sebepleri, korunma yolları, sel yönlendirme, mikrobiyolojik tehlikeler, suyun gücü, toplumsal ve bireysel müdahale durumları, yapılması ve yapılmaması gerekenler | blackboard yüklü ders notları |
7) | Yangın (öncesi, anı, sonrası) nedir? Tehlikeler, korunma yolları, duman ve zehirlenme, kentsel ve kırsal yangınlar, yangınla mücadele yolları, doğa ve kente etkileri | blackboard yüklü ders notları |
8) | Volkan, heyelan, çığ nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler, Fırtına, hortum nedir? öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | blackboard yüklü ders notları |
9) | Kaza kavramı, iş güvenliği, yaşayış ve farkındalık | blackboard yüklü ders notları |
10) | Kazaların tahminleri ve engellenmesi, potansiyellerin eldesi kazasız süreç tasarımı | blackboard yüklü ders notları |
11) | Kaza durumları müdahaleleri, sorumluluklar, hukuki davranışlar | blackboard yüklü ders notları |
12) | Hazırlıklı olmak? Hazırlıkçılık? Survivalist? Temel beceriler, temel araç gereçler, temel farkındalıklar | blackboard yüklü ders notları |
13) | Pandemiyle yaşamak, toplumsal gerçeklikler, öncesi, anı, sonrası, yapılması ve yapılmaması gerekenler | blackboard yüklü ders notları |
14) | KBRN ve ekstrem senaryolar | blackboard yüklü ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Güncel kaynaklar |
Diğer Kaynaklar: | -ERKAL, T., & DEĞERLİYURT, M. (2011). Türkiye’de Afet Yönetimi -Water Environment Federation. Disaster and Emergency Planning for Preparedness, Response, and Recovery: Promoting Resilient Infrastructure and Community. Vol Second edition. Water Environment Federation; 2021. -2nd Edition of Health Emergency and Disaster Risk Management (Health-EDRM). (2021). MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. https://doi.org/10.3390/books978-3-0365-1749-0 100 Deadly Skills /Survival Edition - Clint Emerson Community & Public Health Nursing- Judıth Ann Allender, Cherie Rector, Kristine D. Warner Doğanın İşaretlerini Okumanın Kaybolmuş Sanatı - Tristan Gooley Hayatta Kalma Kılavuzu – Bilgi Kültür Sanat- Çevıren Ş.Burcu Güner Hayatta Kalma Rehberi - Hugh McManners Kaktus Yayınları Mountain Search And Rescue Techniques, Rocky Mountain Rescue Group Inc The Ultimate Preppers Guide - Jay Cassell Uluslararası Müdahaleli Depremlerde Saha koordinasyonu Erdoğan, N. İlk Yardım Temel Yaşam Desteği El kitabı, Acil Tıp Derneği Yayın, Yılmaz O. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklerde aktif rol alabilme | 1 |
2) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak mesleki sorumluluklarını ve etik değerleri tanıma ve evrensel değerleri takip edebilme | |
3) | İnsan vücudunun sistemleri ve temel yapıları ile anatomisine hakim olarak, EKG ritim analizi yapma ve ritimlere uygun acil bakım becerisine sahip olabilme | |
4) | Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyabilme, uygun şekilde kullanabilme ve bakımını yapabilme | |
5) | Cumhuriyetin temel değerlerini gözeterek meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurabilme | 1 |
6) | İlk ve Acil Yardım alanında elde ettiği bilgiler doğrultusunda beklenmeyen bir durum ile karşılaştığında eleştirel düşünüp, sorunları tanımlayabilme | 1 |
7) | İlk ve acil yardım konusunda temel mesleki bilgileri, güncel bilgi ve teknolojiler ışığında ve mesleki etik değerlerin gözetiminde kullanabilme | 1 |
8) | Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alabilme ve olay sırasında uygulayabilme | |
9) | Birey ve halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma konularında ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilme | 2 |
10) | İlk ve acil yardım alanındaki bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 1 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 72 |