Psikoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: PSI408
Course Name: Travma Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. EBRU TALİBE GÖRÜNMEK
Dersi Veren(ler): Dr. Zeynep Pınar Cohen
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin travma psikolojisi ile ilgili kuramsal bilgi sahibi olmalarıdır. Dersin sonunda öğrencilerin, travma kavramı, travmaya yaklaşım ve travma terapileri hakkında güncel akademik bilgiye sahip olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği ruhsal travmanın ne olduğu, travma sınıflandırması, travmanın etkileri, travmatik bellek, çocukluk çağı travmaları, yeniden mağduriyet, gelişimsel travma, kompleks travma, travma ve dissosiyasyon, travmanın kuşaklar arası aktarılması, travmaya terapötik yaklaşım ve iyileşmedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Travma nedir, nasıl oluşur, etki eden faktörleri bilebilir
2) Travmanın etkilerini kavrayabilir, bilebilir
3) Travmaya yaklaşım ve terapötik müdahaleler konularını bilebilir
4) Travma ve travmayla ilişki kavramları ayırt edebilir, anlayabilir
5) Ruhsal travma konusunda genel bir anlayışa ve bilimsel temele sahip olabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ruhsal travma nedir? Ders notları (Blackboard)
2) Ruhsal travma nedir? (devam) Ders notları (Blackboard)
3) Travma sınıflandırması Ders notları (Blackboard)
4) Ruhsal travmanın etkileri Ders notları (Blackboard)
5) Travmatik bellek Ders notları (Blackboard)
6) Çocukluk çağı travmaları (ÇÇT) Ders notları (Blackboard)
7) Yeniden mağduriyet, gelişimsel travma, kompleks travma, travmatik yas Dres notları (Blackboard)
8) Trauma and dissociation Ders notları (Blackboard)
9) Travma ve dissosiyasyon (devam) Ders notları (Blackboard)
10) Travmanın kuşaklar arası aktarılması Ders notları (Blackboard)
11) Travmanın ve travma sonrası sonuçların değerlendirilmesi Ders notları (Blackboard)
12) Travmaya terapötik yaklaşım Ders notları (Blackboard)
13) İyileşme Ders notları (Blackboard)
14) Genel tekrar Ders notları (Blackboard)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak Blackboard'a eklenir / Lecture notes are added to Blackboard weekly
Diğer Kaynaklar: Arıcı Özcan, N. (Baş Editör), 2024. Travma ve Krize Müdahale İlke ve Teknikleri, Nobel Akademik Yayıncılık / Articles and presentation contents from the literature on the subject

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanın zihinsel, duygusal ve davranışsal süreçlerinin bilimsel perspektif içinde incelenmesi ve temel psikoloji kuramları hakkında genel bilgiye sahibi olması 1
2) Uygulamalı Psikoloji’ye yönelik temel uygulama becerilerine sahip olması 1
3) İnsanların zihinsel ve duygusal süreçleri ve davranışlarıyla ilgili temel problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi geliştirmesi 1
4) Bireyin gelişim aşamalarında karşılaşabileceği sorunları tanımlaması, çözme becerisi geliştirmesi ve gerektiğinde konsültasyona yönelik bilgi sahibi olması 1
5) Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme değerlendirme araçlarına dair bilgiye sahip olması 1
6) Temel düzeyde gözlem ve görüşme teknikleri bilgisine ve becerisine sahip olması 1
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilgisine ve bilincine sahip olması 1
8) Psikoloji alanında elde ettiği nicel ve nitel yöntemler hakkında bilgi birikimini ve uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bağımsız araştırma yapma becerisine sahip olması
9) Veri toplama, analiz etme, yorumlama ve rapor etme becerisine sahip olması
10) Empati becerisine, kişilerarası duyarlılığa, bireysel ve toplumsal süreçlere ve sorunlara yönelik farkındalığa sahip olması 1
11) Endüstri ve örgütsel yapılarda psikolojik sağlığı etkileyebilecek faktörleri tanımlaması
12) Psikoloji bilimi ile ilgili edindiği bilgileri farklı kişi ve kurumlarla paylaşması ve bilgilendirmesi

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 90