Dersin Amacı: |
Bu ders, bireylerin üreme sistemi, işlevleri ve sürecini fiziksel, zihinsel ve sosyal yönden tam bir iyilik hali içinde sürdürülmesi için, bireylere verilecek cinsel sağlık/üreme sağlığı hizmetlerinin planlanmasına katkı sağlar. Ayrıca, cinsel sağlık/üreme sağlığı ile ilgili konularda hemşirelerin sağlığı koruyucu ve bakım verici rollerini gerçekleştirmesi için standartların belirlenmesine katkı sağlar. |
Dersin İçeriği: |
Sağlıklı yaşamda cinselliğin önemi, cinsellik, cinsel sağlık, üreme sağlığı, cinsel sağlık ve üreme sağlığını etkileyen faktörler, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyetin cinsel sağlığa etkileri, cinsel sağlık hakları, kadına yönelik şiddet, cinselliğin anatomi ve fizyolojisi, adölesan, gebelik, doğum sonrası, klimakterik ve yaşlılık dönemlerinde cinsel sağlık, cinsel fonksiyon bozuklukları, cinsel fonksiyon bozukluklarının tanı ve tedavisi, cinsel sağlık/üreme sağlığı ile ilgili sağlığı koruyucu ve bakım verici roller. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Cinsellik ve üreme sağlığına giriş Cinsel sağlık ve üreme sağlığını etkileyen faktörler
|
- |
2) |
Cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi
|
- |
3) |
Cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi
|
- |
4) |
Cinsel kimlik, Cinsiyet rolleri, Toplumsal cinsiyet tanımı Dünyada ve Türkiye’de toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin üreme sağlığı/cinsel sağlık üzerine etkileri
|
- |
5) |
Üreme ve Cinsel Haklar
|
- |
6) |
Kadına Yönelik Şiddet
|
- |
7) |
Adölesan Dönemi ve Cinsel Sağlık
|
- |
8) |
Cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi
|
- |
9) |
Gebelik ve cinsel sağlık
|
- |
10) |
Doğum sonrası dönemde cinsel sağlık
|
- |
11) |
Klimakterik dönemde ve yaşlılıkta cinsel sağlık
|
- |
12) |
Aile Planlaması Yöntemleri
|
- |
13) |
Cinsel sağlık eğitimi Cinsel sağlık/üreme sağlığı danışmanlığı
|
- |
14) |
Cinsel sağlık eğitimi hazırlama ve sunma
|
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
Duman, N. B., Karataş, N., Vural, G., & öte., , Nezihe Kızılkaya Beji... [ve. (2019). Cinsel sağlık/ Editör : Nuriye Büyükkayacı Duman ; Yazarlar : Nimet Karataş, Gülşen Vural, Nezihe Kızılkaya Beji... [ve öte.]. Nobel Tıp Kitabevleri.
Bayraktar, E. (2018). Cinsel Sağlık. |
Diğer Kaynaklar: |
Duman, N. B., Karataş, N., Vural, G., & öte., , Nezihe Kızılkaya Beji... [ve. (2019). Cinsel sağlık/ Editör : Nuriye Büyükkayacı Duman ; Yazarlar : Nimet Karataş, Gülşen Vural, Nezihe Kızılkaya Beji... [ve öte.]. Nobel Tıp Kitabevleri.
Bayraktar, E. (2018). Cinsel Sağlık. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Hemşirelik alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilme bilgi ve becerisine sahip olma. |
1 |
2) |
Birey, aile ve topluma hemşirelik alanında kuramsal, kanıta dayalı ve uygulamalı bilgileri kullanarak,bütüncül ve sistematik bir yaklaşımla kültüre duyarlı hemşirelik bakımı verebilme, verdiği bakımın etkisini değerlendirebilme ve kaydedebilme. |
1 |
3) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilme. |
1 |
4) |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, araştırmaları ve yönetiminde insan hakları ve onuruna saygı gösterebilme ve ilgili mevzuata, mesleki değerlere ve etik ilkelere uygun davranabilme. |
|
5) |
Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. |
|
6) |
Araştırmalarda yer alarak hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirebilme. |
|
7) |
Bilimsel bilgiye ulaşabilecek ve etkili iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanabilme. |
|
8) |
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme. |
|
9) |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olabilme. |
|
10) |
Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme becerisini, etkili iletişim tekniklerini ve bilimsel sorun çözme yaklaşımını kullanabilme. |
|