Endüstri Mühendisliği (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: END507
Course Name: Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. HÜSEYİN TANSU YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Mustafa Yıldırım
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Lisansüstü öğrenim düzeyinde öğrencilere araştırma yöntemleri, bilimsel rapor/makale hazırlama ve yayın etiği konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bilim ile ilgili kavramlar, bilimsel araştırma süreci ve bu süreçte yürütülmesi gereken faaliyetler, bilimsel literatürü tarama yöntemleri, bilimsel metinleri okuma, anlama analiz etme, bilimsel çalışmaların rapor/tez/makale haline getirme, bilimsel etik ve etik dışı davranışlar ile ilgili hususlar öğrencilere kavratılır. Bu ders sonunda, öğrencilerin, araştırma yöntemini belirleme, literatürü tarama, veri toplama ve raporlaştırma süreçlerini doğru şekilde yürütebilme ve tüm bu aşamalarda doğru etik tutumu gösterebilme becerisini kazanırlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Dersi tamamladıktan sonra öğrenci, bilimsel araştırmanın, ölçütleri, aşamaları ve temel amaçları hakkında bilgi sahibi olur.
2) Bilimsel araştırma raporlarını/yayınlarını etkin bir biçimde inceleyebilir, amaca yönelik okuma yapar ve bilgiyi süzme becerisi kazanır.
3) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olur ve çalışmalarını etik kurallara uygun biçimde yapabilir.
4) Akademik arama motorları (kütüphane ve ilgili veri tabanlarını) ve intihal tespit programları hakkında bilgi sahibi olur.
5) Dersi tamamladıktan sonra öğrenci araştırma yayınlarını (tez, bildiri, rapor) bilimsel etik kurallarına göre hazırlayabilir ve sunabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilimin İşlevi, Bilimselliğin Ölçütleri, Araştırma Kavramı Ders Notları
2) Bilimsel Araştırma Türleri, Araştırma Konusunu Belirleme ve Hipotez Kurma Ders Notları
3) Bilimsel Bilgiye Erişim: Dijital Kütüphane, Veri Tabanlarının Kullanımı, Anahtar Kelime Belirleme Ders Notları
4) Makale İnceleme ve Okuma Yöntemleri. Ders Notları
5) Veri Toplama Yöntemleri. Ders Notları
6) Araştırma Raporunun Hazırlanması (Özet, Giriş, Materyal Metot - Örnekler) Ders Notları
7) Araştırma Raporunun Hazırlanması (Bulgular, Tartışma ve Sonuçlar - Örnekler) Ders Notları
8) Vize Sınavı
9) Araştırma Raporunun Hazırlanması (Kaynak Gösterimi, Teşekkürler, Ekler - Örnekler) ve Sunum Teknikleri Ders Notları
10) Makale/Tebliğ Yazımında Temel Kurallar ve Püf Noktalar Ders Notları
11) Makalelerin Dergiye Gönderimi ve Yayınlanma Süreci Ders Notları
12) Bilimsel Araştırmada Etik Kavramı ve Ölçütler Ders Notları
13) Araştırmada Etik Sorunlar ve Önlenmesi, Bilimsel Yayınlarda Etik Dışı Kabul Edilen Davranışlar, İntihal Tespit Programları Ders Notları
14) Akademik Yaşamda Proje Yönetimi: Destekler ve Proje Yazma, TTO- Patent eğitimi ve örnek bir makalenin dergiye gönderim süreci ile ilgili öğrencilerin hazırladığı sunumların değerlendirilmesi Ders Notları
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları, internet kaynakları ve makaleler.
Diğer Kaynaklar: Lecture notes, internet resources and articles.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturabilme ve karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme becerisi.
3) Endüstri Mühendisliği çalışma alanları ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı, bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme sürecini yönlendirerek, bağımsız olarak yürütüp, karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek sorumluluk alıp, liderlik yaparak çözüm üretebilme.
4) Endüstri Mühendisliği çalışma alanlarındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel-nitel veriler ile destekleyerek, gerekli düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, sosyal ilişkileri eleştirel bir bakış açısı ile inceleyerek geliştirip ve gerektiğinde değiştirerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
5) Bir yabancı dili yeterli düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme, kendi çalışmalarını, Endüstri Mühendisliği alanlarındaki uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme
6) Endüstri Mühendisliği çalışma alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme, bu değerleri öğretebilme, ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme, özümsediği bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme
7) Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olma
8) Endüstri Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlama ve formüle etme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama
9) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
10) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
11) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
12) Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
13) Teknoloji alanında kullanılan yöntem ve yazılımlar ile iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Okuma
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 138