Kimya Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MAK303 | ||||
Course Name: | Isı Aktarımı | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İSMAİL CEM PARMAKSIZOĞLU | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, • Isı Geçişi tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı geçişi problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji tıp gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • “Akışkanlar Mekaniği” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, beklenmektedir. |
Dersin İçeriği: | • Enerjinin korunumu ilkesi • Sürekli rejimde bir boyutlu ısı iletimi, kanatlar • Sürekli rejimde iki boyutlu ısı iletimi, şekil faktörleri • Zaman bağlı ısı iletimi • Isı taşınımına giriş • Zorlanmış taşınım, dış akış • Zorlanmış taşınım, İç akış • Doğal taşınım • Kaynama ve yoğuşma • Isı değiştiriciler • Işınım temel kavramlar ve özelikler • Yüzeyler arasında ışınımla ısı geçişi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Termodinamik” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, • Isı Geçişi tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı geçişi problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji , tıp gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi hesaplamalarını yapabilmesi, • “Akışkanlar Mekaniği” ve “Isı Geçişi” arasında bağ kurabilmesi, beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Enerjinin korunumu ilkesi | |
2) | Sürekli rejimde bir boyutlu ısı iletimi | |
3) | •Sürekli rejimde bir boyutlu ısı iletimi, kanatlar | |
4) | Sürekli rejimde iki boyutlu ısı iletimi | |
5) | • İki boyutlu ısı iletimi, şekil faktörü, sayısal yöntemler | |
6) | • Zaman bağlı ısı iletimi | |
8) | • Isı taşınımına giriş • Zorlanmış taşınım, dış akış | |
9) | • Zorlanmış taşınım, İç akış | |
10) | • Doğal taşınım | |
11) | • Kaynama ve yoğuşma | |
12) | • Isı değiştiriciler | |
13) | • Işınım temel kavramlar ve özelikler | |
14) | • Yüzeyler arasında ışınımla ısı geçişi |
Ders Notları / Kitaplar: | İ. C. Parmaksızoğlu, M. Özdemir, Y. İslamoğlu, Isı Geçişi Denklemler, Bağıntılar, Diyagramlar,Tablolar, E-Kitap, ISBN : 978-625-400-588-6, Google Kitap, 2021 |
Diğer Kaynaklar: | • Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Frank P. Incropera David P. DeWitt, Çevirenler: Çeviri kitap; Derbentli T., Genceli O., Güngör A., Hepbaşlı A., İlken Z., Özbalta N., Özgüç F., Parmaksizoğlu C., Uralcan Y., Literatür Yayıncılık, 2001 • Çözümlü Isı İletimi Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2000 • Çözümlü Isı Taşınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2002 • Çözümlü Isı Işınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2004 • Örneklerle Isı Transferi, Sadık Kakaç, Tıp Teknik, Yayıncılık, 1998 • Isı Transferi, J.P. Holman, Çeviri Editörü: İlhami Horuz, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014 • Isı ve Kütle Transferi, Yunus A. Çengel, Afshin J. Ghajar, Çevirenler: Vedat Tanyıldızı, İhsan Dağtekin, Palme İç ve Dış Ticaret Ltd. Şti., 2015 • Heat and Mass Transfer: Fundamentals & Applications, Fourth Edition, Yunus A. Cengel, Afshin J. Ghajar, McGraw-Hill, 2011 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |
3) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | |
4) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | |
5) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | |
6) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | |
7) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak. | |
8) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |
9) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | |
10) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | |
11) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme | |
12) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | |
13) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 10 | % 20 |
Ödev | 1 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 60 | 1 | 60 | ||||
Ödevler | 1 | 30 | 30 | ||||
Küçük Sınavlar | 10 | 0.1 | 1 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 | ||||
Final | 1 | 3 | 3 | ||||
Toplam İş Yükü | 138 |