Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG304 | ||||
Course Name: | Kanser Biyolojisi | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | MERVE ERKISA GENEL | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi MERVE ERKISA GENEL | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Her öğrenci için bu dersin amacı; kanser hücre yapısını ve patolojisini moleküler ve genetik düzeyde öğrenmektir. |
Dersin İçeriği: | 1. Kanser Biyolojisine giriş 2. Hücre siklusu 3. Kanser kök hücre kavramı 4. Metastaz, Anjiogenez ve EMT 5.‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu 6.‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu-2 7. ARASINAV 8. Hücre ölümü 9. Kanser metabolizması 10. Kanser epigenetiği 11. Kanser mikroçevresi ve immunolojisi 12. Kanser araştırmalarında kişiselleştirilmiş tedavi ve anti kanser ilaçların keşfedilmesi 13. Kanser tanı ve tedavisi için biyobelirteçlerin keşfi 14. FİNAL |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser Biyolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilme, program kapsamında ilgili alan hakkında objektif olarak bilgi alabilme 2) Kanserin hücre siklusu moleküler mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak, karsinogenez sürecini moleküler düzeyde öğrenmek 3) Kanser kök hücre kavramını ve kanser tanı ve tedavisindeki yerini öğrenmek 4) Metastaz basamaklarını bilmeli ve bunun tedavi sürecindeki zorluklarını kavrayabilmeli 5) Makale sunumları ile geçmişten günümüze kansere ait spesifik özelliklerini kavrayabilmeli 6) Makale sunumları ile geçmişten günümüze kansere ait spesifik yeni eklenen özellikleri kavrayabilmeli 7) ARASINAV 8) Kanser hücrelerinin hücre ölümüne direnç mekanizmalarını anlayabilmeli 9) Kanser hücrelerinin farklı mekanizmalarla metabolizmalarını yeniden programlandıklarını kavrayabilmeli 10) Kanserin sadece genetik değil ayrıca epigenetik bir hastalık olarak ele alınması gerektiğini anlayabilmeli 11) Kanser hücresini 2 boyuttan ziyade 3 boyutlu olarak düşünebilmeli, tümör mikro çevresinin kanser biyolojisindeki rolünü kavrayabilmeli 12) Kişiselleştirilmiş tıbbın kanser tedavisindeki önemini kavrayabilmeli, Anti-kanser ilaç tasarımı, geliştirme ve keşfi aşamalarını bilmeli ve önemini kavrayabilmeli 13) Kanserin tanı ve tedavisinde, moleküler biyoloji, tekniklerinin yaygın olarak kullanıldığını ve önemini kavrayabilmeli 14) FİNAL SINAVI |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Kanser Biyolojisine giriş | SUNUM |
2) | Hücre siklusu | SUNUM |
3) | Kanser kök hücre | SUNUM |
4) | Metastaz, Anjiogenez ve EMT | SUNUM |
5) | ‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu | ARAŞTIRMA MAKALESİ İNCELEMESİ |
6) | ‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu- | PRESENTATION |
7) | ARASINAV | ARASINAV |
8) | HÜCRE ÖLÜMÜ MEKANİZMALARI | SUNUM |
9) | KANSER METABOLİZMASI | SUNUM |
10) | KANSER EPİGENETİK BİR HASTALIK MIDIR? | SUNUM |
11) | Tümör mikroçevresi | SUNUM |
12) | Kanser araştırmalarında kişiselleştirilmiş tedavi ve anti-kanser ilaç geliştirme | SUNUM |
13) | Kanser tanı ve tedavisi için biyobelirteçlerin keşfi | SUNUM |
14) | FINAL | FINAL |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Prof. Dr. Yusuf Baran, Kanser Moleküler Biyolojisi, Hipokrat Tıp Kitabevi, 2. Baskı 2023. 2. The Biology of Cancer, Robert A. Weinberg 3. Molecular Biology of Cancer: Mechanisms, Targets, and Therapeutics, Lauren Pecorino |
Diğer Kaynaklar: | 1. Prof. Dr. Yusuf Baran, Kanser Moleküler Biyolojisi, Hipokrat Tıp Kitabevi, 2. Baskı 2023. 2. The Biology of Cancer, Robert A. Weinberg 3. Molecular Biology of Cancer: Mechanisms, Targets, and Therapeutics, Lauren Pecorino |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | |
2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | |
3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | |
4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | |
5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | |
6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | |
7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | |
10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | |
11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | |
12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | |
13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | |
14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Örnek olay sunma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 6 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sunum / Seminer | 14 | 4 | 56 | ||||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 156 |