MBG304 Kanser BiyolojisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Moleküler Biyoloji ve GenetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moleküler Biyoloji ve Genetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MBG304
Course Name: Kanser Biyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: MERVE ERKISA GENEL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi MERVE ERKISA GENEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı; kanser hücre yapısını ve patolojisini moleküler ve genetik düzeyde öğrenmektir.
Dersin İçeriği: 1. Kanser Biyolojisine giriş
2. Hücre siklusu
3. Kanser kök hücre kavramı
4. Metastaz, Anjiogenez ve EMT
5.‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu
6.‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu-2
7. ARASINAV
8. Hücre ölümü
9. Kanser metabolizması
10. Kanser epigenetiği
11. Kanser mikroçevresi ve immunolojisi
12. Kanser araştırmalarında kişiselleştirilmiş tedavi ve anti kanser ilaçların keşfedilmesi
13. Kanser tanı ve tedavisi için biyobelirteçlerin keşfi
14. FİNAL


Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kanser Biyolojisinin temel kavramlarını tanımlayabilme, program kapsamında ilgili alan hakkında objektif olarak bilgi alabilme
2) Kanserin hücre siklusu moleküler mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak, karsinogenez sürecini moleküler düzeyde öğrenmek
3) Kanser kök hücre kavramını ve kanser tanı ve tedavisindeki yerini öğrenmek
4) Metastaz basamaklarını bilmeli ve bunun tedavi sürecindeki zorluklarını kavrayabilmeli
5) Makale sunumları ile geçmişten günümüze kansere ait spesifik özelliklerini kavrayabilmeli
6) Makale sunumları ile geçmişten günümüze kansere ait spesifik yeni eklenen özellikleri kavrayabilmeli
7) ARASINAV
8) Kanser hücrelerinin hücre ölümüne direnç mekanizmalarını anlayabilmeli
9) Kanser hücrelerinin farklı mekanizmalarla metabolizmalarını yeniden programlandıklarını kavrayabilmeli
10) Kanserin sadece genetik değil ayrıca epigenetik bir hastalık olarak ele alınması gerektiğini anlayabilmeli
11) Kanser hücresini 2 boyuttan ziyade 3 boyutlu olarak düşünebilmeli, tümör mikro çevresinin kanser biyolojisindeki rolünü kavrayabilmeli
12) Kişiselleştirilmiş tıbbın kanser tedavisindeki önemini kavrayabilmeli, Anti-kanser ilaç tasarımı, geliştirme ve keşfi aşamalarını bilmeli ve önemini kavrayabilmeli
13) Kanserin tanı ve tedavisinde, moleküler biyoloji, tekniklerinin yaygın olarak kullanıldığını ve önemini kavrayabilmeli
14) FİNAL SINAVI

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kanser Biyolojisine giriş SUNUM
2) Hücre siklusu SUNUM
3) Kanser kök hücre SUNUM
4) Metastaz, Anjiogenez ve EMT SUNUM
5) ‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu ARAŞTIRMA MAKALESİ İNCELEMESİ
6) ‘’The Hallmarks of cancer’’ makalesi sunumu- PRESENTATION
7) ARASINAV ARASINAV
8) HÜCRE ÖLÜMÜ MEKANİZMALARI SUNUM
9) KANSER METABOLİZMASI SUNUM
10) KANSER EPİGENETİK BİR HASTALIK MIDIR? SUNUM
11) Tümör mikroçevresi SUNUM
12) Kanser araştırmalarında kişiselleştirilmiş tedavi ve anti-kanser ilaç geliştirme SUNUM
13) Kanser tanı ve tedavisi için biyobelirteçlerin keşfi SUNUM
14) FINAL FINAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Prof. Dr. Yusuf Baran, Kanser Moleküler Biyolojisi, Hipokrat Tıp Kitabevi, 2. Baskı 2023.
2. The Biology of Cancer, Robert A. Weinberg
3. Molecular Biology of Cancer: Mechanisms, Targets, and Therapeutics, Lauren Pecorino
Diğer Kaynaklar: 1. Prof. Dr. Yusuf Baran, Kanser Moleküler Biyolojisi, Hipokrat Tıp Kitabevi, 2. Baskı 2023.
2. The Biology of Cancer, Robert A. Weinberg
3. Molecular Biology of Cancer: Mechanisms, Targets, and Therapeutics, Lauren Pecorino

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek.
2) Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler.
3) Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır
4) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek.
5) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak.
6) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak.
7) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
8) Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir.
9) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak.
10) Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak.
11) Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler.
12) Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak.
13) Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir.
14) Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 6 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sunum / Seminer 14 4 56
Ödevler 14 4 56
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 156