Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ODY457
Course Name: Çevre Koruma
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. SEVDA ÜSTÜNDAĞ
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLÇİN ÖZEVCİ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, çevrenin sağlığa etkisinin öğrenilmesi, nüfus artışı ve kalkınmanın getirdiği çevre sorunlarının kavranılması ve çalışan sağlığı yaklaşımıyla değerlendirilmesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders; çevre sağlığı kavramı ve sağlığın belirleyicileri, çevre ekolojisi ve sağlığı, hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliği, atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimi, atık sular ve arıtma teknikleri, tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü, klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi, Dünya’da ve Türkiye'de çevre sağlığı konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çevre ve çevre sorunlarını açıklayabilme.
2) Çevre yönetmeliklerini anlayabilme.
3) Çevreyi tehdit eden riskleri tanımlayabilme.
4) Çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini açıklayabilme.
5) Tehlikeli ve tıbbi atık yönetimini açıklayabilme.
6) Hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliğini açıklayabilme.
7) Atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimini açıklayabilme.
8) Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesini açıklayabilme.
9) Dünya’da ve Türkiye’de çevre sağlığı için yapılması gerekenleri açıklayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri Yok
2) Çevre ekolojisi ve sağlığı Yok
3) Hava kirliliği Yok
4) Su ve gürültü kirliliği Yok
5) Atık sular ve arıtma teknikleri Yok
6) Toprak ve radyasyon kirliliği Yok
7) Atık çeşitleri ve kentsel atık yönetimi Yok
8) Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü mevzuatı Yok
9) Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü Yok
10) Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi Yok
11) Ağır metaller ve kirlilik Yok
12) Küresel ve ulusal çevre sağlığı sorunları Yok
13) Orman yangınları ve çevreye etkileri Yok
13) Orman yangınları ve çevreye etkileri Yok
14) Çevre problemine yönelik öneriler Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. İzzet AYDEMİR, 2017. Türkiye’de Çevre Bilinci· Kapsamında Tıbbi· Atik Üretim Süreçleri· ve Yönetimi·. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.7(13):295-311.

2. Ayşe CİNGÖZ, Selma TİNN, 2020. Katı Atık Yönetimi ve Sorunları: Tıbbi Atıklar Üzerine Hastanelerde Yapılan Bir Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(2):371-385.

3. Özlem CAVKAYTAR, Özge Uysal SOYER, Bülent Enis ŞEKERER, 2013. Türkiye’de Hava Kirliliğinden Kaynaklanan Sağlık Sorunları, Hava Kirliliği Araştırmaları Dergisi 2, 105 – 111.

4. Hasan Ertaş, Muhammed Ali Güden, 2019. Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67.
Diğer Kaynaklar: 1. İzzet AYDEMİR, 2017. Türkiye’de Çevre Bilinci· Kapsamında Tıbbi· Atik Üretim Süreçleri· ve Yönetimi·. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.7(13):295-311.

2. Ayşe CİNGÖZ, Selma TİNN, 2020. Katı Atık Yönetimi ve Sorunları: Tıbbi Atıklar Üzerine Hastanelerde Yapılan Bir Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(2):371-385.

3. Özlem CAVKAYTAR, Özge Uysal SOYER, Bülent Enis ŞEKERER, 2013. Türkiye’de Hava Kirliliğinden Kaynaklanan Sağlık Sorunları, Hava Kirliliği Araştırmaları Dergisi 2, 105 – 111.

4. Hasan Ertaş, Muhammed Ali Güden, 2019. Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 3
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 3
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. 3
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. 3
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 3
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. 3
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. 3
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme 3
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. 3
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 58