Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ODY457 | ||||
Course Name: | Çevre Koruma | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. SEVDA ÜSTÜNDAĞ | ||||
Dersi Veren(ler): | DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLÇİN ÖZEVCİ | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, çevrenin sağlığa etkisinin öğrenilmesi, nüfus artışı ve kalkınmanın getirdiği çevre sorunlarının kavranılması ve çalışan sağlığı yaklaşımıyla değerlendirilmesinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; çevre sağlığı kavramı ve sağlığın belirleyicileri, çevre ekolojisi ve sağlığı, hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliği, atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimi, atık sular ve arıtma teknikleri, tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü, klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi, Dünya’da ve Türkiye'de çevre sağlığı konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çevre ve çevre sorunlarını açıklayabilme. 2) Çevre yönetmeliklerini anlayabilme. 3) Çevreyi tehdit eden riskleri tanımlayabilme. 4) Çevre sağlığı ve atık yönetimi tedbirlerini açıklayabilme. 5) Tehlikeli ve tıbbi atık yönetimini açıklayabilme. 6) Hava, su, gürültü, radyasyon, toprak kirliliğini açıklayabilme. 7) Atık çeşitleri ve kentsel katı atık yönetimini açıklayabilme. 8) Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesini açıklayabilme. 9) Dünya’da ve Türkiye’de çevre sağlığı için yapılması gerekenleri açıklayabilme. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri | Yok |
2) | Çevre ekolojisi ve sağlığı | Yok |
3) | Hava kirliliği | Yok |
4) | Su ve gürültü kirliliği | Yok |
5) | Atık sular ve arıtma teknikleri | Yok |
6) | Toprak ve radyasyon kirliliği | Yok |
7) | Atık çeşitleri ve kentsel atık yönetimi | Yok |
8) | Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü mevzuatı | Yok |
9) | Tıbbi ve tehlikeli atıklar kontrolü | Yok |
10) | Klimatoloji ve iç ortam hava kalitesi | Yok |
11) | Ağır metaller ve kirlilik | Yok |
12) | Küresel ve ulusal çevre sağlığı sorunları | Yok |
13) | Orman yangınları ve çevreye etkileri | Yok |
13) | Orman yangınları ve çevreye etkileri | Yok |
14) | Çevre problemine yönelik öneriler | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. İzzet AYDEMİR, 2017. Türkiye’de Çevre Bilinci· Kapsamında Tıbbi· Atik Üretim Süreçleri· ve Yönetimi·. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.7(13):295-311. 2. Ayşe CİNGÖZ, Selma TİNN, 2020. Katı Atık Yönetimi ve Sorunları: Tıbbi Atıklar Üzerine Hastanelerde Yapılan Bir Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(2):371-385. 3. Özlem CAVKAYTAR, Özge Uysal SOYER, Bülent Enis ŞEKERER, 2013. Türkiye’de Hava Kirliliğinden Kaynaklanan Sağlık Sorunları, Hava Kirliliği Araştırmaları Dergisi 2, 105 – 111. 4. Hasan Ertaş, Muhammed Ali Güden, 2019. Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. |
Diğer Kaynaklar: | 1. İzzet AYDEMİR, 2017. Türkiye’de Çevre Bilinci· Kapsamında Tıbbi· Atik Üretim Süreçleri· ve Yönetimi·. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.7(13):295-311. 2. Ayşe CİNGÖZ, Selma TİNN, 2020. Katı Atık Yönetimi ve Sorunları: Tıbbi Atıklar Üzerine Hastanelerde Yapılan Bir Uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 13(2):371-385. 3. Özlem CAVKAYTAR, Özge Uysal SOYER, Bülent Enis ŞEKERER, 2013. Türkiye’de Hava Kirliliğinden Kaynaklanan Sağlık Sorunları, Hava Kirliliği Araştırmaları Dergisi 2, 105 – 111. 4. Hasan Ertaş, Muhammed Ali Güden, 2019. Hastanelerde Tıbbi Atık Yönetimi. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 53-67. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | 3 |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | 3 |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | 3 |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | 3 |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | 3 |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | 3 |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | 3 |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | 3 |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | 3 |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 58 |