MCH457 Signs and SystemsKurumsal BilgilerAkademik Programlar Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MCH457
Course Name: Signs and Systems
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi KORAY ALTINTAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mühendislikte kullanılan işaret ve sistem kavramlarının tanıtılması; işaretler ve sistemlerin analizinde kullanılan temel matematiksel metotların teorik ve pratik olarak öğrenciye kazandırılması.
Dersin İçeriği: İşaretlerin sürekli ve ayrık zamanlı, analog, sayısal, çift, tek gibi önemli karekteristikleri, enerji ve güç işaretleri, işaretlerin dirak, basamak, rampa, parabola gibi temel işaretler ile temseli, Sistemlerin doğrusal, zamanla değişkenlik, nedensellik, gibi önemli özellikleri. doğrusal-zamanla-değişmeyen sistemler, konvolusyon integrali, Fourier serisi, Fourier dönüşümü ve özellikleri, Laplace dönüşümü ve özellikleri ve sürekli zamanlı doğrusal-zamanla-değişmeyen sistemlerde uygulamaları, örnekleme teoremi, ayrık zamanlı işaretler ve sistemler, Z-dönüşümü ve özellikleri, ayrık zamanlı sistemlerin Fourier analizi, filtre tasarımı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sürekli zamanlı işaretler ve sistemlerin önemli özelliklerini belirleyebilme.
2) Laplace dönüşümü ve özelliklerini kullanarak LTI sistemlerin analizlerini yapabilme.
3) Periyodik işaretleri Fourier serileriyle ifade edebilme.
4) Fourier dönüşümü ve özelliklerini kullanarak işaretlerin ve sistemlerin analizlerini yapabilme.
5) Z-dönüşümü kullanarak ayrık zamanlı işaret ve sistemlerin analizlerini yapabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşaretler ve sistemlere giriş
2) İşaretlerin gösterimi ve temel işlemler
3) Sürekli zamanlı sistemler, LTI sistemler
4) Konvolüsyon integrali
5) Laplace dönüşümü ve özellikleri
6) Frekans analizi: Fourier serileri
7) Frekans analizi: Fourier dönüşümü
8) Ara Sınav
9) Örnekleme teoremi ve Ayrık zamanlı işaretler
10) Ayrık zamanlı sistemler
11) Z-dönüşümü
12) Ayrık zamanlı ve Ayrık Fourier dönüşümleri
13) Ayrık Fourier dönüşümünün hızlı gerçeklemesi
14) Dönem Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 1 10 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 165