Dersin Amacı: |
Öğrencilerin canlının temel bileşenlerini, hücre organellerini, metabolik yolaklarda yer alan biyomolekülerin yapı ve işlevlerini, replikasyon, transkripsiyon ve translasyonu, histolojik takip metodlarını, mikrop-konak ilişkilerini, tıbbi etik değerlerini, temel ilkyardım uygulamalarını ve temel biyoistatistik metodları anlaması ve yorumlayabilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Tıbbi Biyokimya, Biyofizik, Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Tıbbi Mikrobiyoloji, Tıp Tarihi ve Etik, Tıbbi Beceriler, Histoloji ve Embriyoloji, Biyoistatistik ve İletişim Becerileri ders konularından oluşmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Lipidler, ATP ve nükleik asit gibi ana moleküllerin yapı ve işlevlerini açıklayabilme, ölçümlerini konusunda bilgi sahibi olabilme, Replikasyon, Transkripsiyon ve Translasyon konularını kavramak
2) Membran ve aksiyon potansiyelinin temel özelliklerini açıklayabilme, membran ve hücrenin elektrik özelliklerini ve elektrik eşdeğer modellerini açıklayabilme biyolojik potansiyel farkın nedenini ve gerekliliğini değerlendirip, hücre potansiyelini farklı modellerle ile hesaplayabilme, iyon akımlarını bulabilme
3) Hücrenin organizmadaki yerini, metabolizmasını, yapısını, organellerini, hücrenin temel öğelerini makro (polimer) ve mikro (monomer) düzeyde kavrayabilme.
4) Bilimsel araştırmalar sırasında temel biyoistatistiksel yöntemleri uygulayabilme
5) Konak – mikrop ilişkilerini, mikrobiyal metabolizma ve genetiğini kavrayabilme
6) Laboratuvar güvenliği ve mikrobiyal boyama yöntemlerini uygulamalı olarak öğrenme
7) Hekimin Yasal Sorumluluklarını öğrenme, tıbbi uygulamalarda ve araştırmalarda etik değerleri kavrayabilme
8) İlk yardım uygulamalarını kavrayabilme, iyi hekimlik uygulamaları becerilerini kazanabilme
9) Temel histolojik Teknikler ve histolojik boyama yöntemlerini öğrenme
10) Hekim-hasta iletişiminde hasta psikolojisinin ve hekim - hasta haklarının kavrayabilme, özel hastalarla iletişim ve kötü haber verme protokollerini öğrenme
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tıbbi Biyokimya: Lipitlerin genel özellikleri, sınıflandırılması ve yağ asitleri
Biyoistatistik: Olasılık ve dağılımlar
Biyofizik: Hücre membranı biyofiziksel özellikleri
Tıbbi Biyoloji: Endoplazmik retikulum yapısı ve fonksiyonu, ER stresi, Golgi kompleksi yapı ve işlevleri, Hücre içi vezikül trafiği
Tıbbi Mikrobiyoloji: Konak – mikrop ilişkileri, virulans, Mikrobiyal metabolizma
Tıbbi Beceriler: Yetişkin, çocuk ve bebeklerde havayolu tıkanmalarında ilkyardım
İletişim Becerileri: Hekim-hasta iletişiminde hasta psikolojisinin yeri, Hekim-hasta iletişiminde hekim ve hasta haklarının yeri
Tıp Tarihi ve Etik: Tıpta İnsan Bilimleri ve mesleki değerlerimiz
|
Ders Sunumları |
2) |
Tıbbi Biyokimya: Trigliseridler, Fosfolipitler, glikolipitler, karotenler ve Steroidler
Biyofizik: Membran madde taşınımı, Membran sükun potansiyeli oluşumunda biyofiziksel faktörler, Membran sükun potansiyeli bozulumu ossiloskop ilkeleri
Tıbbi Biyoloji: Lizozom ve peroksizomların yapı ve fonksiyonları, Proteozomlar ve şaperonların rolü
Tıbbi Mikrobiyoloji: Mikrobiyal genetik, İmmünolojiye giriş
Biyoistatistik: Varyans analizi
İletişim Becerileri: Özelliği olan (çocuk - yaşlı - engelli vb) hastalarla iletişim, Zor diye tanımlanan hastalarla iletişim
Tıp Tarihi ve Etik: Tıbbi deontolojiye genel bakış ve örnek hekim portreleri
|
Ders Sunumları |
3) |
Tıbbi Biyokimya: Biyolojik oksidasyonlar ve mitokondri, Elektron transport zinciri
Biyofizik: Membran aksiyon potansiyeli ve iyonik hareketler
Tıbbi Biyoloji: Reseptör aracılı endositoz, Eksositoz, Eksozomlar, Mitokondri yapısı genomu ve mitokondriyal hastalıklarda kalıtım
Tıbbi Mikrobiyoloji: Sterilizasyon – Dezenfeksiyon
Histoloji ve Embriyoloji: Histolojiye Giriş
Biyoistatistik: Korelasyon ve regresyon hesaplamaları ve değerlendirilmesi
İletişim Becerileri: Tıpta kötü haber verme, Kötü haber verme protokolleri
Tıp Tarihi ve Etik: Örnek kadın hekim portreleri, hekimin yasal sorumlulukları |
Ders Sunumları |
4) |
Tıbbi Biyokimya: ATP sentezi ve kontrolü, Mitokondrideki oksidatif stres
Biyofizik: Monofazik aksiyon potansiyelinin yayılımı
Tıbbi Biyoloji: Nükleus-nukleolus yapı ve işlevleri, Kromatin yapısı ve kromozomlar
Tıbbi Mikrobiyoloji: Laboratuvar Güvenliği
Histoloji ve Embriyoloji: Temel histoloji Tekniği
İletişim Becerileri: The Doctor filmini izleme ve filmin tartışılması
Tıp Tarihi ve Etik: Çocuk-Ergen ve Yetişkin Hastaya Etik Yaklaşım, Erişkin Hasta-Hekim İlişkisinin Etik Esasları
|
Ders Sunumu |
5) |
Tıbbi Biyokimya: DNA'nın özellikleri, RNA'nın özellikleri
Biyofizik: Bifazik ve bileşik aksiyon potansiyeli ve yayılımı, Membran iyon kanallarının biyofiziksel ve seçicilik özellikleri
Tıbbi Biyoloji: DNA’nın replikasyonu, DNA Hasarı ve DNA onarımı, RNA Molekülleri
Histoloji ve Embriyoloji: Histolojik Boyama Yöntemleri
Biyoistatistik: Medikal tanı testlerinin güvenirliği, Medikal testlerin değerlendirilmesinde kullanılan oranlar
Tıbbi Beceriler: Kanamalarda ve Yaralanmalarda ilkyardım
İletişim Becerileri: Wit filmini izleme ve filmin tartışılması
Tıp Tarihi ve Etik: Yaşlı hastaya etik yaklaşım hasta hakları ve şikayet sistemleri, klinik araştırmalarda etik hekimler-ilaç şirketleri-hediyeler ve etik
|
Ders Sunumları |
6) |
Tıbbi Biyokimya: Pürin- pirimidin sentezi ve yıkımı, DNA'nın sentezi, RNA'nın sentezi ve sentez sonrası değişiklikler
Tıbbi Biyoloji: Transkripsiyon, Hücre yaşlanmasının hücresel temeli-programlı hücre ölümü
Tıbbi Beceriler: Yanık ve donuklarda ilkyardım
İletişim Becerileri: Still Alice filminin izlemesi ve tartışılması
Tıp Tarihi ve Etik: İnsanlık Görevimiz: Dayanışma ve Sorumluluk - Tıpta Mobing |
Ders Sunumları |
7) |
Tıbbi Biyokimya: Protein sentezi, sentez sonrası proteinlerin yönlendirilmesi, Spektrofotometrik ölçüm yapılması
genetik faaliyetlerin denetim mekanizmaları
Biyofizik: Kalp kasında aksiyon potansiyeli özellikleri
Tıbbi Biyoloji: Hücre farklılaşması ve mekanizmaları (Epigenetik), ribozom genetik şifre ve translasyon, gen ifadesinin düzenlenmesi
Tıbbi Mikrobiyoloji: Gram boyama
Tıbbi Beceriler: Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım, Bilinç bozukluklarında ilkyardım, Zehirlenmelerde ve ısırıklarda ilkyardım |
Ders Sunumları |
8) |
Kurul Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir. |
|
3) |
Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir |
|
4) |
Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir. |
|
5) |
Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar. |
|
6) |
Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder. |
|
7) |
Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür. |
|
8) |
Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir. |
|
9) |
Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular. |
|
10) |
En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır. |
|
11) |
Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar. |
|
12) |
Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder. |
|
13) |
Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder. |
|
14) |
Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür. |
|
15) |
Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır. |
|
16) |
Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar. |
|
17) |
Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır. |
|
18) |
Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar. |
|
19) |
Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar. |
|
20) |
Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser. |
|