Tıp

Önizleme

Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: TIP029
Course Name: İnsan Hakları Hukuku
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: ÇAĞATAY KILINÇ
Dersi Veren(ler): Av. Çağatay KILINÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerimizin:

- Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi temel olmak üzere, ulusal ve uluslararası hukuk metinlerinde tanımlanmış temel insan hak ve özgürlüklerine ilişkin bilgilenmeleri

- İnsan hakları bilinç, düşünce ve farkındalık seviyelerinin artması

- İnsan hakları perspektifinden etik bakış açısı kazanmaları

- Hekimlik mesleğini hukuka uygun ve insan haklarına saygılı biçimde icra etmelerinin sağlanması
Dersin İçeriği: - Hukukun ve insan hakları hukukunun temel kavramları

- İnsan haklarının tarihsel kökeni ve genel teorisi

- Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nda
düzenlenmiş temel hak ve hürriyetler ile bunların sınırlandırılması rejimi

- İnsan haklarına ilişkin idari ve yargısal başvuru yolları, bu kapsamda bilhassa Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne bireysel başvuru yolu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hukukun ve İnsan Hakları Hukukunun Temel Kavramları ve Kaynakları
2) Hukukun ve İnsan Hakları Hukukunun Temel Kavramları ve Kaynakları
3) İnsan Haklarının Özellikleri, İlkeleri ve Hürriyet Teorisi
4) İnsan Haklarının Özellikleri, İlkeleri ve Hürriyet Teorisi
5) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi m. 4 (Kölelik ve Zorla Çalıştırma Yasağı) ve m. 5 (Kişi Hürriyeti ve Güvenliği Hakkı)
6) Genel tekrar dersi
7) Pratik Çalışma ve Mahkeme Kararları İncelemesi
8) Vize Sınavı
9) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi m.2 (Yaşam Hakkı) ve m. 3 (İşkence ve Kötü Muamele Yasağı)
10) Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi m.2 (Yaşam Hakkı) ve m. 3 (İşkence ve Kötü Muamele Yasağı)
11) Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınıflandırılması ve Sınırlandırılması
12) Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınıflandırılması ve Sınırlandırılması
13) Pratik Çalışma ve Mahkeme Kararları İncelemesi
14) Pratik Çalışma ve Mahkeme Kararları İncelemesi
15) Genel Tekrar
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Prof. Dr. Kemal Gözler - İnsan Hakları Hukukuna Giriş
Prof. Dr. Sibel İnceoğlu (Editör) - İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Anayasa
AİHM ve AYM içtihatları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanı ile ilgili edineceği bilgi ve becerilerin kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme yeteneğine sahiptir.
2) Sağlık alanında görev alırken temel, dahili ve cerrahi tıp disiplinlerinden öğrendiği bilgi, beceri ve tutumları etik bir çerçevede bütünleştirir.
3) Hekimlik görevini; dil, din, ırk ve cinsel yönelim ayrımı gözetmeden etik değerleri göz önüne alarak adil bir tutumla yerine getirir
4) Birinci basamak hekimlik uygulamaları kapsamında yaşamın her evresine ait genel sağlık sorunlarını yönetir.
5) Bilimsel verileri, sağlık alanında edindiği bilgiler ve kanıta dayalı tıp prensiplerine uygun olarak yorumlar.
6) Vereceği sağlık hizmetinde; güvenli, akılcı bir yaklaşım gösterir, hasta ve çalışan sağlığını önceler, toplum ile iş birliği içerisinde hareket eder.
7) Sağlık hizmetini, hastasının koşul ve tercihlerini gözeterek kanıta dayalı ve güncel tıbbi bilgiler ışığında yürütür.
8) Sağlıkla ilgili ülke ve dünya gündemindeki güncel olayları izler ve değerlendirir.
9) Sahip olduğu bilgi ve becerileri hastayı iyileştirebilmek ve hastalıklar ile mücadele edebilmek adına en uygun biçimde uygular.
10) En güncel ve kaliteli sağlık hizmetini sağlamak için çalışır, içgörü ile hareket ederek hatalarından ders alır, kendini değerlendirir ve eleştirilere açık olarak mükemmelliğe ulaşmaya çalışır.
11) Hastaları ve yakınlarına duyarlı davranarak onların refahı için en iyi bakımı sağlar.
12) Hastaları ve çalışma arkadaşları ile adil, dürüst ve saygı temelinde kuracağı profesyonel ilişkide davranış standartlarına uygun hareket eder.
13) Hastalarının bireysel değerlerine ve mahremiyet haklarına saygı duyarak, hekim hasta ilişkisindeki meslek sırrına riayet eder.
14) Sağlığa erişimin temel bir hak olduğunu unutmadan, sağlık hizmetinin korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili eğitim ve etkinlikleri ekip çalışması yaparak yürütür.
15) Alanıyla ilgili konulardaki düşüncelerini ve olası sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel veriler ile destekleyerek ekip çalışması içinde meslektaşlarına aktarır.
16) Etkileşimde bulunacağı hasta, hasta yakını, özel gereksinimi olan kişiler, meslektaşları, diğer meslek çalışanları ve kurumlar ile etkili iletişim kurar.
17) Sağlık hizmet uygulayıcısı olarak önce kendisine karşı sorumluluk hissederek, kendi iyilik halini ve yetkinliğini sürdürmek ve geliştirmek için çalışır.
18) Mesleki ihtiyaçlar doğrultusunda bilimsel bilginin üretimine ve gelişimine katkı sağlar.
19) Evrensel etik kurallara uygun olarak gerçekleştireceği bilimsel araştırmalar ile kanıta dayalı tıp ve tek sağlık alanlarına ulusal ve uluslararası açıdan anlamlı katkı sağlar.
20) Alanındaki güncel bilgiye erişim için yaşam boyu öğrenme konseptini davranış değişikliği yaparak benimser.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 60