ENM212 Endüstri Mühendisliğinde İstatistiksel YöntemlerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ENM212
Course Name: Endüstri Mühendisliğinde İstatistiksel Yöntemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. FATMANUR GÖÇER
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Şükrü Alp BARAY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilere üretim/hizmet sahaları içerisinde endüstri mühendisliği problemleri için veri analizi,tasnifi ve empirik model geliştirmeye ilişkin bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır.Öğrenci farklı istatistiksel teknikleri ayırt edip,paket programı kullanılarak uygulama yapabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Endüstri mühendisliği problemlerinin çözümünde basit ve çoklu doğrusal regresyon, deney tasarımı ve analizi, çok değişkenli analiz ve parametrik olmayan testlerin uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler problem çözme ve analitik düşünme yeteneklerini geliştirebilecektir.
2) Öğrenciler uygun bir istatistik paket programını tanıyıp, bilgisayar-bazlı istatistik analizi yapabilecektir.
3) Öğrenciler veri nasıl toplanıp, analiz edileceğini öğrenerek,proje amaçlarını geliştirebilecektir.
4) Öğrenciler işletme ve endüstri mühendisliği uygulamalarında istatistiğin genel kullanım alanlarını ve yanlış kullanımlarını öğrenerek ayırt edebilecektir.
5) Öğrenciler istatistiksel tekniklerle çözülebilecek endüstri ve sistem mühendisliği sorunlarını tanımlayıp,ayırt edebilecektir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Programı Tanıtımı -
2) Bazı İstatistiksel Konuların Tekrarı Ders Notları
3) Basit Doğrusal Regresyon Ders Notları
4) Çoklu Doğrusal Regresyon Ders Notları
5) Tek Etkenli Deney Tasarımı ve Analizi Ders Notları
6) Tek Etkenli Deney Tasarımı ve Analizi Ders Notları
7) Çok Etkenli Deney Tasarımı Ders Notları
8) Ara Sınav -
9) Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Ders Notları
10) Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz Ders Notları
11) Parametrik Olmayan Testler Ders Notları
12) Parametrik olmayan testler Ders Notları
13) Durum Çalışmaları ve Uygulamalar -
14) Durum Çalışmaları ve Uygulamalar -
15) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: Montgomery, D.C., and Runger, G.C., Applied Statistics and Probability for Engineers, John Wiley and Sons, Inc., 4th Edition, June 2006.
Editors, Coleman,S.,Greenfield,T.,Stewardson,D. and Montgomery,D. Statistical Practice in Business and Industry, Wiley, 2008.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 2
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi 1
5) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
7) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. 3
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. 2
9) En az bir yabancı dil bilgisi. 2
10) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Rol oynama
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Tez Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum
Tez Sunma
Uzman / Jüri Değerlendirmesi
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi
Yarışma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 3 % 30
Final 3 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 36