Endüstri Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ENM212 | ||||
Course Name: | Endüstri Mühendisliğinde İstatistiksel Yöntemler | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | |||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. FATMANUR GÖÇER | ||||
Dersi Veren(ler): | Prof. Dr. Şükrü Alp BARAY | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilere üretim/hizmet sahaları içerisinde endüstri mühendisliği problemleri için veri analizi,tasnifi ve empirik model geliştirmeye ilişkin bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır.Öğrenci farklı istatistiksel teknikleri ayırt edip,paket programı kullanılarak uygulama yapabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Endüstri mühendisliği problemlerinin çözümünde basit ve çoklu doğrusal regresyon, deney tasarımı ve analizi, çok değişkenli analiz ve parametrik olmayan testlerin uygulamaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler problem çözme ve analitik düşünme yeteneklerini geliştirebilecektir. 2) Öğrenciler uygun bir istatistik paket programını tanıyıp, bilgisayar-bazlı istatistik analizi yapabilecektir. 3) Öğrenciler veri nasıl toplanıp, analiz edileceğini öğrenerek,proje amaçlarını geliştirebilecektir. 4) Öğrenciler işletme ve endüstri mühendisliği uygulamalarında istatistiğin genel kullanım alanlarını ve yanlış kullanımlarını öğrenerek ayırt edebilecektir. 5) Öğrenciler istatistiksel tekniklerle çözülebilecek endüstri ve sistem mühendisliği sorunlarını tanımlayıp,ayırt edebilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders Programı Tanıtımı | - |
2) | Bazı İstatistiksel Konuların Tekrarı | Ders Notları |
3) | Basit Doğrusal Regresyon | Ders Notları |
4) | Çoklu Doğrusal Regresyon | Ders Notları |
5) | Tek Etkenli Deney Tasarımı ve Analizi | Ders Notları |
6) | Tek Etkenli Deney Tasarımı ve Analizi | Ders Notları |
7) | Çok Etkenli Deney Tasarımı | Ders Notları |
8) | Ara Sınav | - |
9) | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz | Ders Notları |
10) | Çok Değişkenli İstatistiksel Analiz | Ders Notları |
11) | Parametrik Olmayan Testler | Ders Notları |
12) | Parametrik olmayan testler | Ders Notları |
13) | Durum Çalışmaları ve Uygulamalar | - |
14) | Durum Çalışmaları ve Uygulamalar | - |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | - |
Diğer Kaynaklar: | Montgomery, D.C., and Runger, G.C., Applied Statistics and Probability for Engineers, John Wiley and Sons, Inc., 4th Edition, June 2006. Editors, Coleman,S.,Greenfield,T.,Stewardson,D. and Montgomery,D. Statistical Practice in Business and Industry, Wiley, 2008. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 2 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 3 |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi | 1 |
5) | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
6) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 2 |
7) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. | 3 |
8) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | 2 |
9) | En az bir yabancı dil bilgisi. | 2 |
10) | Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 2 |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 2 |
Alan Çalışması | |
Akran Değerlendirmesi | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Rol oynama | |
Seminer | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Sosyal Faaliyet | |
Teknik gezi | |
Tez Hazırlama | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Örnek olay çalışması | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Bireysel Proje | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Tez Sunma | |
Uzman / Jüri Değerlendirmesi | |
Örnek olay sunma | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi | |
Yarışma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 3 | % 30 |
Final | 3 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 36 |