Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere benzetim yöntemini tanıtmak ve kesikli olay sistemlerinin bilgisayar modellerini oluşturmayı ve bu modelleri gerçek sistemler hakkında karar almak için kullanmayı öğretmektir. Bu amaç için öğrenciler benzetim yöntemini dersler ve proje yolu ile öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders aşağıdaki konuları içermektedir: Benzetime giriş, benzetim örnekleri, genel ilkeler, benzetim yazılımları, benzetimde istatistiksel modeller, kuyruk modelleri, rastgele sayı oluşturma, rastgele değişken oluşturma, girdi modelleme, benzetim modellerinin doğrulama ve sağlamlaması, tek model için çıktı analizi ve üretim ve malzeme iletim sistemlerinin benzetimi. Öğrenme deneyimini geliştirmek amacıyla, her öğrenci grubuna dönem projesi olarak benzetim yönteminin endüstriyel bir uygulamasıyla ilgili bir konu atanacaktır. Ayrıca, ARENA Benzetim Paketi öğretilecek ve projede kullanılacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Genel Bakış, Simülasyona Giriş |
Ders Notları |
2) |
Simülasyon Örnekleri |
Ders Notları |
3) |
Genel İlkeler |
Ders Notları |
4) |
Simülasyon Yazılımları, ARENA |
Ders Notları |
5) |
Simülasyonda İstatistiksel Modeller, ARENA |
Ders Notları |
6) |
Simülasyonda İstatistiksel Modeller, ARENA |
Ders Notları |
7) |
Kuyruk Modelleri |
Ders Notları |
8) |
Ara Sınav |
- |
9) |
Kuyruk Modelleri |
Ders Notları |
10) |
Rassal Sayı Üretme, Rassal Değişken Değeri Üretme, Girdi Modellemesi, ARENA |
Ders Notları |
11) |
Girdi Modellemesi, ARENA, Simio |
Ders Notları |
12) |
Simülasyon Modellerinin Doğrulanması ve Geçerlenmesi, ARENA, Simio |
Ders Notları |
13) |
Output Analysis for a Single Model, ARENA, Simio |
Ders Notları |
14) |
Ders konularının örneklerle tekrarı |
- |
15) |
Final |
- |
Ders Notları / Kitaplar: |
Simulation, Sheldon Ross, 5th Edition, ISBN: 978-0-12-415825-2, Academic Press, 2013.
Simulation Modeling and Analysis with ARENA, Tayfur Altiok, Benjamin Melamed, ISBN: 978-0-12-370523-5, Academic Press, 2007. |
Diğer Kaynaklar: |
Discrete-Event System Simulation, Jerry Banks, John Carson, Barry L. Nelson, David Nicol, 5th International Edition, ISBN: 9781292024370, Prentice Hall, 2014.
Simulation with ARENA, W. David Kelton, Randall P. Sadowski, David T. Sturrock, 6th International Edition, ISBN: 9781259254369, McGraw-Hill, 2015. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
2 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
3 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
1 |
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi |
2 |
5) |
Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
1 |
6) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
2 |
7) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. |
3 |
8) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. |
2 |
9) |
En az bir yabancı dil bilgisi. |
1 |
10) |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
3 |
11) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
2 |