MAK351 İçten Yanmalı MotorlarKurumsal BilgilerAkademik Programlar Mekatronik MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK351
Course Name: İçten Yanmalı Motorlar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ERDAL TUNÇER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Termodinamik yasaları aracılığıyla içten yanmalı odalar incelenecektir. Çeşitli motorların yapıları ele alınacaktır. Yakıtların enerji eşdeğeri ele alınacaktır. İdeal ve gerçek Otto ve Diesel çevrimleri derinlemesine incelenecektir. Motorların verimliliği çalışılacaktır.
Dersin İçeriği: • Motor Tipleri
• İdeal Otto ve Diesel Çevrimleri
• Motorların Termodinamiği
• Motorların Çalışma Prensibi
• Motor Tipleri
• Gerçek Otto ve Diesel Çevrimleri
• Güç, Tork ve Yakıt Tüketimi Hesaplamaları
• Yakıtlar ve Yanma Kimyası
• Egzoz Sistemi ve Emisyonlar
• Hava Giriş Sistemleri
• Ateşleme Motorlarında Karışım Oluşumu
• Diesel Motorlarında Karışım Oluşumu
• Karayolu Taşıtlarında Yakıt Ekonomisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) • Öğrenciler, çeşitli motor tiplerini tanıyabileceklerdir. • İdeal Otto ve Diesel çevrimlerini anlayabileceklerdir. • Motorların termodinamiği hakkında bilgi sahibi olacaklardır. • Motorların çalışma prensibini kavrayabileceklerdir. • Gerçek Otto ve Diesel çevrimlerini inceleyebileceklerdir. • Güç, tork ve yakıt tüketimi hesaplamalarını yapabileceklerdir. • Yakıtlar ve yanma kimyası hakkında bilgi edineceklerdir. • Egzoz sistemi ve emisyonlar konusunda bilgi sahibi olacaklardır. • Hava giriş sistemlerini anlayabileceklerdir. • Ateşleme motorlarında karışım oluşumunu inceleyebileceklerdir. • Diesel motorlarında karışım oluşumunu kavrayabileceklerdir. • Karayolu taşıtlarında yakıt ekonomisini değerlendirebileceklerdir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Motor Tipleri • İdeal Otto ve Diesel Çevrimleri • Motorların Termodinamiği • Motorların Çalışma Prensibi • Motor Tipleri • Gerçek Otto ve Diesel Çevrimleri • Güç, Tork ve Yakıt Tüketimi Hesaplamaları • Yakıtlar ve Yanma Kimyası • Egzoz Sistemi ve Emisyonlar • Hava Giriş Sistemleri • Ateşleme Motorlarında Karışım Oluşumu • Diesel Motorlarında Karışım Oluşumu • Karayolu Taşıtlarında Yakıt Ekonomisi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: %80 katılım zorunludur.
80% attendance is mandatory.
Diğer Kaynaklar: Internal Combustion Engine Fundamentals, John B. Heywood, McGraw Hill Int. Ed., 1989

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 6 6
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 185