MAK453 Hidrolik ve PnömatikKurumsal BilgilerAkademik Programlar Mekatronik MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK453
Course Name: Hidrolik ve Pnömatik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi FURKAN DÜNDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Günümüzde kullanılan hava temelli pnömatik sistemler ve yağ temelli hidrolik sistemlere genel bakış kazandırma, pnömatik ve hidrolik sistem şemalarında kullanılan şematik gösterim elemanlarını tanıma ve hidrolik/pnömatik proje çizebilme yetilerinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Pnömatik Sistemlere Genel Bakış, Uygulama Alanları
Basınçlı Hava Üretilmesi ve Temizlenmesi
Pnömatik Elemanlar
Pnömatik Semboller ve Sistem Şemasının Okunması
Pnömatik Devrelerde Vakum
Pnömatik Kontrol Devreleri
Hidrolik Sistemlere Genel Bakış
Hidrolik Pompalar
Hidrolik Sistem Elemanları
Hidrolik İşlem Sıralama Diyagramları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Pnömatik ve Hidrolik Elemanları ile Sembollerini Tanıma
2) Temel Pnömatik ve Hidrolik Mekanizmaların Projelerini Çizebilme
3) İhtiyaca Göre Hidrolik ve Pnömatik Eleman Seçimi ve Mekanizma Tasarımı

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Pnömatik Sistemlere Genel Bakış, Uygulama Alanları Basınçlı Hava Üretilmesi ve Temizlenmesi Pnömatik Elemanlar Pnömatik Semboller ve Sistem Şemasının Okunması Pnömatik Devrelerde Vakum Pnömatik Kontrol Devreleri Hidrolik Sistemlere Genel Bakış Hidrolik Pompalar Hidrolik Sistem Elemanları Hidrolik İşlem Sıralama Diyagramları Pnömatik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri, TMMOB Yayın No: 293/3 AKDER Hidrolik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri, TMMOB Yayın No: 292/3 AKDER Tüm Hidrolik ve Pnömatik Kitapları TS ISO 1219-1 Standardı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pnömatik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri, TMMOB Yayın No: 293/3 AKDER
Hidrolik Devre Elemanları ve Uygulama Teknikleri, TMMOB Yayın No: 292/3 AKDER
Diğer Kaynaklar: Tüm Hidrolik ve Pnömatik Kitapları
TS ISO 1219-1 Standardı

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 10
Ödev 5 % 10
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Proje 1 30 30
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 180