MAK471 Isı DeğiştiricileriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK471
Course Name: Isı Değiştiricileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSMAİL CEM PARMAKSIZOĞLU
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders dönemi sonunda öğrencinin,
• “Isı Geçişi”, “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konuları arasında bağ kurabilmesi,
• “Isı Geçişi” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi
• “Isı değiştiricileri” problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması,
• Sanayinin her alanında kullanılan ısı değiştiricilerin ısı geçişi ve ekonomik analiz hesaplamalarını yapabilmesi,
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: • Isı Değiştiricilerin sınıflandırılması
• Isı Değiştiricilerin Konstrüksiyonları
• Isı Değiştiricilerde Akış Düzenlemeleri
• Isı Değiştiricilerde Isı Geçişi Hesapları
• Isı Değiştiricilerde Basınç Düşüşü
• Isı Değiştiricilerde Malzeme Seçimi ve Mukavemet Hesapları
• Ekonomik analiz

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • “Isı Geçişi”, “Akışkanlar Mekaniği” ve ders konuları arasında bağ kurabilmesi, • “Isı Geçişi” tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • “Isı değiştiricileri” problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Sanayinin her alanında kullanılan ısı değiştiricilerin ısı geçişi ve ekonomik analiz hesaplamalarını yapabilmesi, beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Isı Değiştiricilerin sınıflandırılması
2) • Isı Değiştiricilerin sınıflandırılması
3) • Isı Değiştiricilerin Konstrüksiyonları
4) • Isı Değiştiricilerde Akış Düzenlemeleri
5) • Isı Değiştiricilerde Isı Geçişi Hesapları
6) • Isı Değiştiricilerde Isı Geçişi Hesapları
8) • Isı Değiştiricilerde Isı Geçişi Hesapları
9) • Isı Değiştiricilerde Basınç Düşüşü
10) • Isı Değiştiricilerde Basınç Düşüşü
11) • Isı Değiştiricilerde Malzeme Seçimi ve Mukavemet Hesapları
12) • Isı Değiştiricilerde Malzeme Seçimi ve Mukavemet Hesapları
13) • Ekonomik analiz
14) • Ekonomik analiz

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Pocket Guide for Air Conditioning Heating Ventilation Refrigeration (SI) ASHRAE Engineering Inc, 1971 Tullie Center, NE Atlanta CA 30329
Diğer Kaynaklar: • Isı Değiştiricileri, Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 1999.
• Heat Exchangers, Sadık Kakaç , Hongtan Liu , Anchasa Pramuanjaroenkij, CRC Press, 2020
• Sulzer Boiler Plant Handbook, Sulzer Broothers Limited, Winterthur, Switzerland.
• Compact Heat Exchangers, Kays W.M., A.L. London, McGrawHill 1964.
• Buhar Kazanları Isıl Hesapları, Onat K., O.F. Genceli, A. Arısoy, Teknik Yayıncılık Tanıtım A.Ş., 1998
• Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Frank P. Incropera David P. DeWitt, Çevirenler: Çeviri kitap; Derbentli T., Genceli O., Güngör A., Hepbaşlı A., İlken Z., Özbalta N., Özgüç F., Parmaksizoğlu C., Uralcan Y., Literatür Yayıncılık, 2001
• Isı Transferi, J.P. Holman, Çeviri Editörü: İlhami Horuz, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014
• VDI_Heat Atlas VDI VerlagVerlag GmBH Düsseldorf
• Heat and Mass Transfer: Fundamentals & Applications, Fourth Edition, Yunus A. Cengel, Afshin J. Ghajar, McGraw-Hill, 2011
• Standards

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 3
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 2
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 2
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 3
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 3
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 2
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 2
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 20
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 60 1 60
Ödevler 1 55 55
Küçük Sınavlar 10 0.1 1
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 165