MAK472 Hesaplamalı Isı ve Akış Analizine GirişKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK472
Course Name: Hesaplamalı Isı ve Akış Analizine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET GÜLTEKİN
Dersi Veren(ler): Prof.Dr. İ. Cem Parmaksızoğlu
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders dönemi sonunda öğrencinin,
• Isı Geçişi ve Akışkanlar Mekaniği tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi
• Isı geçişi ve Akışkanlar Mekaniği problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümleri yapabilmesi
• Isı geçişi ve Akışkanlar Mekaniği problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması,
• Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji, tıp mühendisliği gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi ve akışkanlar mekaniği sayısal hesaplamalarını yapabilmesi ve mühendislik yazılımlarını kullanabilmesi,
beklenmektedir.
Dersin İçeriği: • Matematik esasları
• Isı İletimi Isı Taşınımı ve Isı Işınımı temelleri
• Sayısal yöntemler, sonlu farklar
• Sonlu farklar ile akışkanlar mekaniği problemlerin çözümü
• Sonlu farklar ile ısı geçişi problemlerin çözümü
• Sayısal yöntemler, sonlu elemanlar
• Sonlu elemanlar ile akışkanlar mekaniği problemlerin çözümü
• Sonlu elemanlar ile ısı geçişi problemlerin çözümü
• Işınım uygulamaları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Ders dönemi sonunda öğrencinin, • Isı Geçişi ve Akışkanlar Mekaniği tanımlarını ve fiziksel temelleri içselleştirebilmesi • Isı geçişi ve Akışkanlar Mekaniği problemlerini modelleyebilmesi ve matematik ve sayısal çözümleri yapabilmesi • Isı geçişi ve Akışkanlar Mekaniği problemlerini anlaması, mühendislik çözümlemesini yapması, bilgi birikimden faydalanması, • Elektronik, biyoteknoloji ve farmakoloji, yenilenebilir enerji ve nanoteknoloji, tıp mühendisliği gibi mühendisliğin değişik alanlarında ısı geçişi ve akışkanlar mekaniği sayısal hesaplamalarını yapabilmesi ve mühendislik yazılımlarını kullanabilmesi, beklenmektedir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Matematik esasları
2) • Sayısal yöntemler, sonlu farklar
3) • Isı İletimi Isı Taşınımı ve Isı Işınımı temelleri
4) • Sonlu farklar ile akışkanlar mekaniği problemlerin çözümü
5) • Sonlu farklar ile ısı geçişi problemlerin çözümü
6) • Sayısal yöntemler, sonlu elemanlar
8) • Sayısal yöntemler, sonlu elemanlar
9) • Sayısal yöntemler, sonlu elemanlar
10) • Sonlu elemanlar ile akışkanlar mekaniği problemlerin çözümü
11) • Sonlu elemanlar ile akışkanlar mekaniği problemlerin çözümü
12) • Sonlu elemanlar ile ısı geçişi problemlerin çözümü
13) • Sonlu elemanlar ile ısı geçişi problemlerin çözümü
14) • Işınım uygulamaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Conduction Heat Transfer, Vedat S. Arpacı, Addison Wesley Publishing Company, 1966
• Isı Geçişi, Isı İletimi, Alpin K. Dağsöz, İTÜ Makina, 1974
• Basıcs of the finite element method, solid mechanics, heat transfer and fluid mechanics, Paul E Allaire, Brown Publishers, 1985
• Isı ve Kütle Geçişinin Temelleri, Frank P. Incropera David P. DeWitt, Çevirenler: Çeviri kitap; Derbentli T., Genceli O., Güngör A., Hepbaşlı A., İlken Z., Özbalta N., Özgüç F., Parmaksizoğlu C., Uralcan Y., Literatür Yayıncılık, 2001
• Çözümlü Isı İletimi Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2000
• Çözümlü Isı Taşınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2002
• Çözümlü Isı Işınım Problemleri, Prof. Dr. Osman F. Genceli, Birsen Yayınevi, 2004
• Örneklerle Isı Transferi, Sadık Kakaç, Tıp Teknik, Yayıncılık, 1998
• Isı Transferi, J.P. Holman, Çeviri Editörü: İlhami Horuz, Nobel Akademik Yayıncılık, 2014
• Isı ve Kütle Transferi, Yunus A. Çengel, Afshin J. Ghajar, Çevirenler: Vedat Tanyıldızı, İhsan Dağtekin, Palme İç ve Dış Ticaret Ltd. Şti., 2015
• Heat and Mass Transfer: Fundamentals & Applications, Fourth Edition, Yunus A. Cengel, Afshin J. Ghajar, McGraw-Hill, 2011

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 10 % 20
Ödev 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 60 1 60
Ödevler 1 55 55
Küçük Sınavlar 10 0.1 1
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 165