MAK486 Mekanizma TekniğiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK486
Course Name: Mekanizma Tekniği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. CÜNEYT ERTAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere mekanik sistemleri anlama, analiz etme ve optimize etme becerilerini kazandırmaktır. Bu ders, öğrencileri gerçek dünya mühendislik sorunlarına çözüm üretebilecekleri robotik, otomasyon ve imalat gibi endüstrilere hazırlar.
Dersin İçeriği: Bu ders, mekanizma tasarımı ve analizi konularında temel bilgi ve becerileri kapsar. Bunlar aşağıdaki gibi sıralanabilir.
1. Mekanizmaların Tanımı ve Sınıflandırılması
2. Mekanizmaların Kinematiği ve Dinamiği
3. Mekanizma Bileşenleri ve Türleri
4. Mekanizma Tasarımı ve Optimizasyonu

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Öğrenciler, kinematik, dinamik ve bileşen etkileşimleri gibi mekanik sistemlerin tasarımı, analizi ve işleyişiyle ilgili temel kavramları kavrayacaklar.
2) Öğrenciler, GeoGebra, MotionGen.io ve GIM yazılımlarını etkili bir şekilde kullanarak mekanizmaların hareketini analiz etme ve modelleme becerilerini geliştirecekler, dijital simülasyon ve görselleştirme konusunda pratik beceriler kazanacaklar.
3) Öğrenciler, belirli performans kriterlerini karşılayan mekanizmalar tasarlamak için mühendislik prensiplerini ve optimizasyon tekniklerini uygulayacaklar, tasarım doğrulaması için gelişmiş yazılım araçlarını kullanacaklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekanizmaların tanımı ve önemi, Mekanizmaların sınıflandırılması ve temel terminoloji. Mekanizma tasarımındaki tarihsel gelişmelerin incelenmesi İnternetten konu ile ilgili araştırma yapılması, Hareket analizine giriş: temel kavramlar ve önemli terminoloji Yer değiştirme, hız ve ivme analizinin temelleri, Grafiksel ve analitik kinematik analiz yöntemlerinin detaylı incelenmesi. GeoGebra yazılımını kullanarak basit mekanizmaların kinematik analizinin yapılması, Mekanizmaların dinamiğine giriş: kuvvetler, momentler ve ataletin önemi Dinamik analiz tekniklerinin temelleri, Kuvvetlerin ve momentlerin mekanizma performansına etkisi Laboratuvar Çalışması: MotionGen.io yazılımını kullanarak dinamik analiz yapma, Bağlantılar ve dört çubuklu mekanizmaların detaylı incelenmesi Dişliler ve dişli çarklarının mekanizmalardaki rolü ,Kam ve takipçi sistemlerinin çalışma prensipleri ve uygulamaları Laboratuvar Çalışması: GIM yazılımını kullanarak farklı tipteki mekanizmaların tasarımı ve simülasyonu, Mekanizma tasarımının temel prensipleri ve dikkate alınması gereken faktörler, Mekanizmaların verimliliğini, güvenilirliğini ve güvenliğini artırmak için optimizasyon tekniklerinin incelenmesi, Mekanizma tasarımında ileri seviye konuların incelenmesi: paralel mekanizmalar, esnek mekanizmalar vb., Endüstri uzmanlarının sunumları ve konuk dersler: mekanizma tasarımının endüstriyel uygulamaları, Grup projelerinin sunumları: öğrencilerin tasarladıkları mekanizmaları ve optimizasyon stratejilerini sunmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Shigley, J. E., & Uicker, J. J. (2010). "Theory of Machines and Mechanisms." Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar: Norton, R. L. (2012). "Design of Machinery." McGraw-Hill Education.
Erdman, A. G., & Sandor, G. N. (1997). "Mechanism Design: Analysis and Synthesis." Prentice Hall.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 1
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 1
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 2
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 1
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 1
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 2
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 1
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 1
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 3 % 20
Ödev 4 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Küçük Sınavlar 5 3 15
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 181