MAK489 Enerji Sistemlerinde EniyileştirmeKurumsal BilgilerAkademik Programlar Mekatronik MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MAK489
Course Name: Enerji Sistemlerinde Eniyileştirme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET GÜLTEKİN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üye. Ahmet Gültekin
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere enerji sistemlerine ait konularda optimizasyonu becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği: Optimizasyonu ile ilgili temel kavramlar, enerji sistemlerinin optimizasyon metotları, Amaç fonksiyon (termodinamik, ekonomik, termoekonomik), optimizasyon yöntemleri, Doğrusal Programlama, Doğrusal olmayan programlama, Simplex yöntemi, oEnerji dönüşüm tesislerinde optimizasyon Uygulama Yöntemleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Optimizasyon problemine ait kavramları bilir
2) Enerji sistemleri problemlerini optimizasyon problemine dönüştürebilir
3) Optimizasyon problemlerini çözebilir
4) Optimizasyon problemleri çözümünde bilgisayardan yaralanabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Optimizasyon Temel Kavramları
2) Enerji sistemlerinde optimizasyon yöntemleri
3) Optimizasyon Kavramı ve Ögeleri ( Amaç Fonksiyon, Kısıt vb.)
4) Tek Boyutlu Kısıtlamasız Optimizasyon
5) Tek Boyutlu Kısıtlamalı Optimizasyon
6) Çok Boyutlu Kısıtlamalı Optimizasyon
7) Lineer ve Non-Lineer Denklem Çözümleri
8) Ara Sınav 1
9) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon - Örnek
10) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon
11) Enerji Sistemlerinde Optimizasyon Uygulaması
12) Lineer Programlama
13) 2. Ara Sınav /Lineer Programlama ve Grafik Çözüm
14) Simplex Algoritması
15) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: “Design Analysis of Thermal Systems”, W.F. Stoecker. ( McGraw Hill,1989)
“Introduction to Optimum Design”, F.S.Arora ( McGraw Hill, 1989)
“Optimization of Chemical Presses”, T.F. Edger (McGraw Hill, 1989)
Diğer Kaynaklar: “Design Analysis of Thermal Systems”, W.F. Stoecker. ( McGraw Hill,1989)
“Introduction to Optimum Design”, F.S.Arora ( McGraw Hill, 1989)
“Optimization of Chemical Presses”, T.F. Edger (McGraw Hill, 1989)

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 2 20 40
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 175