MEK473 Elektromekanik Enerji Dönüşüm SistemleriKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MEK473
Course Name: Elektromekanik Enerji Dönüşüm Sistemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AHMET GÜLTEKİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: cı • Elektromanyetik alan teorisinin temellerini hatırlamak. • Manyetik devreler ve modellenmesi ve çözüm yöntemlerini öğrenmek. Endüktans ve manyetik devrelerde enerji saklama kavramlarını anlamak. • Manyetik malzemelerin özelliklerini ve karakteristiklerini öğrenmek. Alternatif akımla uyartım, çekirdek kayıpları kavramlarını anlamak. • Transformatör, ideal transformatör, tek fazlı transformatör, eşdeğer devre, verim ve regülasyon kavramları, üç fazlı transformatörlerin çalışma prensiplerini anlamak. • Her birim sistemini öğrenmek. • Elektromekanik enerji dönüşümü prensiplerini, enerji, ortak-enerji, kuvvet üretimi kavramlarını öğrenmek . • Dönen manyetik alan kavramını ve gerilim endüklenmesini öğrenmek. • Üç-fazlı asenkron makinasının çalışma prensibini, eşdeğer devresini, güç akışını, testlerini öğrenmek. • Asenkron motorlarda yol verme tekniklerini, hız kontrolü yöntemlerini öğrenmek. • Senkron makinaların çalışma prensiplerini, eşdeğer devre ve karakteristiklerini öğrenmek.
Dersin İçeriği: Elektrik makinalarının temelleri, manyetik devreler ve malzemeler, elektromekanik enerji dönüşümün temelleri, transformatörler, DA makinalar, DA motorlara yol verme, DA motor hız kontrol teknikleri, senkron makinalar; asenkron makinalar, asenkron motor sürücüleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Manyetik devreleri çözebilir.
2) Monofaze, trifaze transformatörün parametre dönüşümünü, verimini, regülasyonunu hesaplayabilir. Testlerini yapabilir.
3) Her birim sistemini bilir. Uygulayabilir.
4) Asenkron motor yapısını, karakteristiğini bilir, performansını, kayıplarını, verimini hesaplayabilir. Testlerini yapabilir.
5) Senkron makinaların yapısını, temel karakteristiklerini bilir. Testlerini yapabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Derse giriş. Neden elektrik makinaları? Elektromanyetiğin prensipleri, manyetik devreler, endüktans.
2) • Alternatif akımla uyartım, manyetik kayıplar, transformatörlere giriş
3) • Manyetik alanda enerji depolama, manyetik malzemeler, örnekler.
4) • İdeal transformatör, transformatör eşdeğer devresi, transformatör deneyleri, örnekler.
5) • Üç-fazlı transformatörler, örnekler.
6) Her Birim Sistemi, örnekler.
7) • Enerji dönüşümü. Enerji, coenerji, kuvvet.
8) • Dönen manyetik alan kavramı. Endüklenen gerilim.
9) • Asenkron motorların yapısı. Asenkron motor eşdeğer devresi.
10) • Asenkron motor parametreleri, kilitli rotor testi, yüksüz test. Örnekler.
11) • Asenkron makinaların hız-moment karakteristikleri.
12) • Güç akışı, yol verme, hız kontrolü.
13) • Senkron makineler, eşdeğer devre.
14) Dönem sonu sınav çalışmaları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Electric Machinery Fundamentals, Stephen J. Chapman, fifth Edition, McGraw-Hıll International Edition
2. Electric Machinery and Transformers Bhag S. Guru, Hüseyin R. Hızıroğlu, Oxford
Diğer Kaynaklar: 1. Electric Machinery Fundamentals, Stephen J. Chapman, fifth Edition, McGraw-Hıll International Edition
2. Electric Machinery and Transformers Bhag S. Guru, Hüseyin R. Hızıroğlu, Oxford

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
3) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
4) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
7) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
8) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
11) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
12) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
13) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
14) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
15) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
16) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 5 65
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 179