ENM207 İş Etüdü ve ErgonomiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Endüstri MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ENM207
Course Name: İş Etüdü ve Ergonomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. HÜSEYİN TANSU YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi UFUK SAKA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders iş etüdü ve ergonomi konularında temel kavramların öğretilmesi, insanın ve işin bu kapsamda nasıl değerlendirilmesi gerektiği konusunda bir bakış açısı kazandırmayı hedefler. Gerekli problem çözme araçlarının kullanımını anlatarak; metot etüdü, iş tasarımı, iş analizi, işyeri, ekipman ve araç tasarımı için yöntem ve araçları öğretir. İş yerinde insan sağlığı, insan güvenliği, insan rahatlığı ve insan performansının arttırılması için ergonomik yaklaşımları tanıtır.
Dersin İçeriği: Gelişme olanaklarını oluşturabilmek amacıyla, belirli bir olayı yada etkinliği ekonomiklik ve etkenlik yönünden etkileyen tüm kaynakları ve etmenleri dizgesel olarak araştırmaya yönelik ve insan çalışmasını geniş kapsamda inceleyen, özellikle metot etüdü ve iş ölçümü tekniklerini kapsayan bir yönetim tekniğidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Herhangi bir işin en uygun şekilde nasıl yapılacağını bilir.
2) Yapılan işleri ne şekilde eleştirisel bir gözle irdeleyeceğini bilir.
3) Verimlilik kavramını bilir.
4) Üretim planlama kavramları hakkında temel bilgi kazanır.
5) Ücret sistemleri kavramları hakkında temel bilgi kazanır.
6) Ergonomi kavramını bilir.
7) İnsan makine etkileşimi sistemlerini analiz edebilir.
8) Çevresel koşulların ergonomik çalışmaya etkisini analiz edebilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Verimlilik ve Yaşama Düzeyi-İşletmelerde verimlilik
2) İş kapsamanın ve etken olmayan sürenin azaltılması
3) İş etüdü nedir? Niçin değerlendirilir? İş etüdünün temel aşamaları
4) İş etüdünün uygulanmasında insan etmeni çalışma koşulları ve çalışma ortamı
5) Ergonomi nedir? Temizlik, bakım, aydınlatma, gürültü, titreşim, hava koşulları, expoze deneyleri, kişisel korunma araçları.
6) Göstergelerin ergonomik tasarımı, yönetme araçlarının ergonamik tasarımı,en uygun fiziksel güç kullanım yolları.
7) Tüketici güvenliği ve ergonomi,ergonamikasından iş yaşamı stresleri, tasarım ve ergonomi, u.s ve ergonomi, Metot etüdü nedir? Metot etüdünde yöntem, metod etüdü teknikleri
8) Ara Sınav
9) Metod etüdünde kullanılan şema ve diyagramlar malzeme akımı ve monipülasyonu, fabrika yerleştirme düzenleri
10) İş yerinde işçilerin hareketleri, ip diyagramı,işçi iş akımı şeması, çoklu etkinlik şeması,gezi şeması, İş yerindeki yöntemler ve hareketler
11) İş ölçümü ve iş örneklemesi, zaman etüdü
12) PTS önceden saptamış zaman standartları standart veriler
13) Zaman standartlarının kullanımı
14) Proje Sunumu
15) Yarı Yıl Sonu Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Doğruer, İ.M., 2008, İş Etüdü, Açılımkitap Kobu, B., 2003, Üretim Yönetimi, Avcıol Basın Yayın Kurt, M., Dağdeviren, M., 2003, İş Etüdü, Gazi Kitabevi Monks, J.G., 1996, İşlemler Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2. Baskı Uluslararası Çalışma Örgütü: İş Etüdü. Milli Prodüktivite Merkezi, 2004 Jan Dul, Bernard Weerdmeester: Ergonomi; Ne, Neden, Nasıl? Seçkin Yayıncılık, 2007 Uluslararası Çalışma Ofisi, Cenevre: Ergonomik Kontrol Noktaları. Milli Prodüktivite Merkezi, 2005
Diğer Kaynaklar: Doğruer, İ.M., 2008, İş Etüdü, Açılımkitap Kobu, B., 2003, Üretim Yönetimi, Avcıol Basın Yayın Kurt, M., Dağdeviren, M., 2003, İş Etüdü, Gazi Kitabevi Monks, J.G., 1996, İşlemler Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2. Baskı Uluslararası Çalışma Örgütü: İş Etüdü. Milli Prodüktivite Merkezi, 2004 Jan Dul, Bernard Weerdmeester: Ergonomi; Ne, Neden, Nasıl? Seçkin Yayıncılık, 2007 Uluslararası Çalışma Ofisi, Cenevre: Ergonomik Kontrol Noktaları. Milli Prodüktivite Merkezi, 2005

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
5) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi.
8) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9) En az bir yabancı dil bilgisi.
10) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 128