Endüstri Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ENM207 | ||||
Course Name: | İş Etüdü ve Ergonomi | ||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. HÜSEYİN TANSU YILDIRIM | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi UFUK SAKA |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders iş etüdü ve ergonomi konularında temel kavramların öğretilmesi, insanın ve işin bu kapsamda nasıl değerlendirilmesi gerektiği konusunda bir bakış açısı kazandırmayı hedefler. Gerekli problem çözme araçlarının kullanımını anlatarak; metot etüdü, iş tasarımı, iş analizi, işyeri, ekipman ve araç tasarımı için yöntem ve araçları öğretir. İş yerinde insan sağlığı, insan güvenliği, insan rahatlığı ve insan performansının arttırılması için ergonomik yaklaşımları tanıtır. |
Dersin İçeriği: | Gelişme olanaklarını oluşturabilmek amacıyla, belirli bir olayı yada etkinliği ekonomiklik ve etkenlik yönünden etkileyen tüm kaynakları ve etmenleri dizgesel olarak araştırmaya yönelik ve insan çalışmasını geniş kapsamda inceleyen, özellikle metot etüdü ve iş ölçümü tekniklerini kapsayan bir yönetim tekniğidir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Herhangi bir işin en uygun şekilde nasıl yapılacağını bilir. 2) Yapılan işleri ne şekilde eleştirisel bir gözle irdeleyeceğini bilir. 3) Verimlilik kavramını bilir. 4) Üretim planlama kavramları hakkında temel bilgi kazanır. 5) Ücret sistemleri kavramları hakkında temel bilgi kazanır. 6) Ergonomi kavramını bilir. 7) İnsan makine etkileşimi sistemlerini analiz edebilir. 8) Çevresel koşulların ergonomik çalışmaya etkisini analiz edebilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Verimlilik ve Yaşama Düzeyi-İşletmelerde verimlilik | |
2) | İş kapsamanın ve etken olmayan sürenin azaltılması | |
3) | İş etüdü nedir? Niçin değerlendirilir? İş etüdünün temel aşamaları | |
4) | İş etüdünün uygulanmasında insan etmeni çalışma koşulları ve çalışma ortamı | |
5) | Ergonomi nedir? Temizlik, bakım, aydınlatma, gürültü, titreşim, hava koşulları, expoze deneyleri, kişisel korunma araçları. | |
6) | Göstergelerin ergonomik tasarımı, yönetme araçlarının ergonamik tasarımı,en uygun fiziksel güç kullanım yolları. | |
7) | Tüketici güvenliği ve ergonomi,ergonamikasından iş yaşamı stresleri, tasarım ve ergonomi, u.s ve ergonomi, Metot etüdü nedir? Metot etüdünde yöntem, metod etüdü teknikleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Metod etüdünde kullanılan şema ve diyagramlar malzeme akımı ve monipülasyonu, fabrika yerleştirme düzenleri | |
10) | İş yerinde işçilerin hareketleri, ip diyagramı,işçi iş akımı şeması, çoklu etkinlik şeması,gezi şeması, İş yerindeki yöntemler ve hareketler | |
11) | İş ölçümü ve iş örneklemesi, zaman etüdü | |
12) | PTS önceden saptamış zaman standartları standart veriler | |
13) | Zaman standartlarının kullanımı | |
14) | Proje Sunumu | |
15) | Yarı Yıl Sonu Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Doğruer, İ.M., 2008, İş Etüdü, Açılımkitap Kobu, B., 2003, Üretim Yönetimi, Avcıol Basın Yayın Kurt, M., Dağdeviren, M., 2003, İş Etüdü, Gazi Kitabevi Monks, J.G., 1996, İşlemler Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2. Baskı Uluslararası Çalışma Örgütü: İş Etüdü. Milli Prodüktivite Merkezi, 2004 Jan Dul, Bernard Weerdmeester: Ergonomi; Ne, Neden, Nasıl? Seçkin Yayıncılık, 2007 Uluslararası Çalışma Ofisi, Cenevre: Ergonomik Kontrol Noktaları. Milli Prodüktivite Merkezi, 2005 |
Diğer Kaynaklar: | Doğruer, İ.M., 2008, İş Etüdü, Açılımkitap Kobu, B., 2003, Üretim Yönetimi, Avcıol Basın Yayın Kurt, M., Dağdeviren, M., 2003, İş Etüdü, Gazi Kitabevi Monks, J.G., 1996, İşlemler Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2. Baskı Uluslararası Çalışma Örgütü: İş Etüdü. Milli Prodüktivite Merkezi, 2004 Jan Dul, Bernard Weerdmeester: Ergonomi; Ne, Neden, Nasıl? Seçkin Yayıncılık, 2007 Uluslararası Çalışma Ofisi, Cenevre: Ergonomik Kontrol Noktaları. Milli Prodüktivite Merkezi, 2005 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi | |
5) | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
6) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
7) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi. | |
8) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. | |
9) | En az bir yabancı dil bilgisi. | |
10) | Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
11) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
Ders | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 0 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | 26 | ||||
Ödevler | 1 | 20 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 | ||||
Final | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 128 |