Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF359 | ||||
Course Name: | Dünya Mutfakları | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Ar.Gör. BETÜL YILDIRIM ÇAVAK | ||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi İKBAL SÜHEYLA ALTAY |
||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı ekolojinin tanımlanması, ekolojik etmenler ve beslenme ilişkisinin anlaşılması, tarihsel süreçler ile beslenme alışkanlıklarında oluşan değişimler konusunda bilgi sahibi olunması, bireylerin beslenme alışkanlıklarına, toplumun, dinlerin ve diğer tüm etmenlerin etkisi de dikkate alınarak değerlendirme konusunda bakış açısı geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders beslenmenin çevre etkileşimi ile nasıl değiştiği, tarihsel süreç içinde beslenme alışkanlıklarında oluşan değişimler, ülkelerin beslenme alışkanlıkları arasındaki farklılıklar, tarih öncesi dönemde beslenmenin temel özellikleri, din ve beslenme etkileşimi, ekonomi, politika, şehirleşme ve globalleşmenin beslenme alışkanlıkları üzerine etkisi konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Beslenme ve ekolojik kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrayabilme, yorumlayabilme 2) Dünya mutfaklarını ve yöresel mutfakların yemek kültürlerini öğrenebilme 3) Tarihsel süreçte beslenme alışkanlıklarında oluşan değişiklikleri tanımlayabilme 4) Dinlerin beslenmeye olan etkilerini kavrayabilme 5) Ülkelerin beslenme alışkanlıkları arasındaki farklılıkları tanımlayabilme 6) Beslenmeyi etkileyen ekonomik, politik, sosyal, coğrafik nedenleri tanımlayabilme 7) Çevre, beslenme ve gıda sorunlarının nedenlerini ve çözüm yollarını günlük yaşama aktarabilme 8) Ekonomi, politika, şehirleşme ve globalleşmenin beslenme alışkanlıkları üzerine etkisini yorumlayabilme 9) Bireylerin beslenme alışkanlıklarına, toplumun, dinlerin ve diğer tüm etmenlerin etkisi de dikkate alarak değerlendirme konusunda bakış açısı geliştirebilme 10) Gıda, beslenme ve mutfak kültürü ile ilgili çevresel sorunları okuma, analiz etme, sorgulama ve bu sorunlara karşı sorumlu davranabilme |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, Ekoloji | |
2) | Beslenmeyi Etkileyen Ekonomik, Politik, Sosyal, Coğrafik vb Nedenler | |
3) | Beslenme ve Çevre Etkileşimi | |
4) | Tarihsel Süreçte Beslenme Alışkanlıklarında Oluşan Değişiklikler I | |
5) | Tarihsel Süreçte Beslenme Alışkanlıklarında Oluşan Değişiklikler II | |
6) | Tarihsel Süreçte Beslenme Alışkanlıklarında Oluşan Değişiklikler III | |
7) | Tarih Öncesi ve Sonrası Dönemlerde Besin Üretimi Ve Tüketimi I | |
8) | Tarih Öncesi ve Sonrası Dönemlerde Besin Üretimi Ve Tüketimi II | |
9) | Dinler ve Beslenme | |
10) | Ülkelerin Beslenme Alışkanlıkları Arasındaki Farklılıklar | |
11) | Sürdürülebilir beslenme | |
12) | Organik tarım | |
13) | Türkiye’deki Bölgelere Göre Beslenme | |
14) | Dünya Mutfakları |
Ders Notları / Kitaplar: | -Türk mutfağı, Editör : Nevin Şanlıer, Metin Saip Sürücüoğlu ; Yazar : Ayşe Özfer-Özçelik, Metin Saip Sürücüoğlu, Nurten Çekal, Aslı Uçar, Aybuke Ceyhun-Sezgin, Emel Memiş Kocaman, Menekşe Cömert, Ümit Sormaz, Yasemin Akdecelioğlu, Ebru Bayrak, Şef Emrah Köksal Sezgin, Gülçin Algan-Özkök, Mehmet Akman, Mehmet Güllü, Nermin Işık, Sertaç Sert, Zuhal Özdemir-Yaman. Ankara. 2020. ISBN: 9786257965026 - Asırlık tariflerle Türk mutfağı : sağlıklı - geleneksel - atıksız. Proje koordinatörü : Ebru Erke ; Proje danışmanları : Fecir Alptekin, H. Hümeyra Şahin, Sümeyra Merve Kılınç. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Ankara. 2021. ISBN: 9789751748621. - Beslenme antropolojisi. Editör : Nilüfer Acar-Tek, Metin Saip Sürüoğlu ; Yazar : Türkan Kutluay-Merdol, Metin Saib Sürücüoğlu, Nilüfer Acar-Tek, Aydan Ercan, Funda Şensoy, Mehmet Akman, Merve Şeyda Karaçil-Ermumcu, Gamze Yurtdaş. Hedef CS. Ankara. 2020. ISBN: 9786059877992. |
Diğer Kaynaklar: | -Türk mutfağı, Editör : Nevin Şanlıer, Metin Saip Sürücüoğlu ; Yazar : Ayşe Özfer-Özçelik, Metin Saip Sürücüoğlu, Nurten Çekal, Aslı Uçar, Aybuke Ceyhun-Sezgin, Emel Memiş Kocaman, Menekşe Cömert, Ümit Sormaz, Yasemin Akdecelioğlu, Ebru Bayrak, Şef Emrah Köksal Sezgin, Gülçin Algan-Özkök, Mehmet Akman, Mehmet Güllü, Nermin Işık, Sertaç Sert, Zuhal Özdemir-Yaman. Ankara. 2020. ISBN: 9786257965026 - Asırlık tariflerle Türk mutfağı : sağlıklı - geleneksel - atıksız. Proje koordinatörü : Ebru Erke ; Proje danışmanları : Fecir Alptekin, H. Hümeyra Şahin, Sümeyra Merve Kılınç. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Ankara. 2021. ISBN: 9789751748621. - Beslenme antropolojisi. Editör : Nilüfer Acar-Tek, Metin Saip Sürüoğlu ; Yazar : Türkan Kutluay-Merdol, Metin Saib Sürücüoğlu, Nilüfer Acar-Tek, Aydan Ercan, Funda Şensoy, Mehmet Akman, Merve Şeyda Karaçil-Ermumcu, Gamze Yurtdaş. Hedef CS. Ankara. 2020. ISBN: 9786059877992. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | |
2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | |
3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | |
4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | |
5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | |
6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | |
7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | |
10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | |
11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | |
12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | |
13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | |
14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 86 |