Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon/Hemşirelik/Odyoloji bölümü öğrencilerinin klinik çalışmalara temel oluşturacak tıbbi biyoloji ve genetik kavramlarını anlayışlarını geliştirmek, hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını incelemek ve bu mekanizmaların bozulması durumunda hastalıklar ile ilişkilendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; hayatın temelleri: hücre, hücre biyolojisinde temel kimyasal kavramlar ve biyosentez, proteinlerin temel yapı ve işlevleri, hücrenin genetik materyali: DNA, kromozomlar ve genom, DNA replikasyonu ve tamiri , RNA yapısı ve trankripsiyon,genetik kod ve translasyon,gen anlatımının kontrol mekanizmaları ve hücresel genetik anahtarlar, gen anlatımının kontrol mekanizmaları, hücresel membranların yapısı, işlevi ve küçük moleküllerin hücre zarında taşınması, hücre içi kompartmanlar: organeller, hücre içi kompartmanlar: organeller-ıı,hücre içi kompartmanlar: organeller-ııı, hücre içi proteinlerin taşınımı ve organeller arası vezikül trafiği,endositoz, ekzositoz ve membran taşınımı, hücresel iletişim ve sinyal yolakları -ı, hücresel iletişim ve sinyal yolakları -ıı, hücre iskeleti ve motor proteinler,hücreler arası bağlantılar, hücre tutunması ve hücre dışı matris, hücre döngüsü, hücre yaşlanması ve ölümü, tıbbi genetikte temel kavramlar, mendel ve populasyon genetiği, otosomal genetik hastalıkların kalıtım prensipleri, sex kromosomlarına bağlı genetik hastalıklar, gonozomal ve otosomal kromozom bozuklukları, prenatal test ve genetik danışmanlık; konularını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Biyoloji Bilimi ve Alt Dalları |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
2) |
Canlıların Ortak Özellikleri |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
3) |
Hücre Biyolojisi |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
4) |
Hücre Zarından Madde Geçişleri |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
5) |
Hücre Yüzey Özelleşmeleri |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
6) |
Hücre Sinyal İletimi |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
7) |
Hücre Döngüsü ve Kontrolü |
LODİSH VE ARK., 2011, MOLEKÜLER HÜCRE BİYOLOJİSİ, PALME YAYINCILIK. |
8) |
ARASINAV (VİZE) |
|
9) |
Genetiğin Tarihçesi |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
10) |
Genetik Materyalin Yapısı ve Organizasyonu |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
11) |
Santral Dogma |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
12) |
Mendel Genetiği ve Uzantıları |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
13) |
Mutasyon, Tamir ve Rekombinasyon |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
14) |
Genetik Hastalıklar |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
15) |
Genetik Hastalıklar |
KLUG KUMMINS VE SPENCER PALLADINO, 2023, GENETİK KAVRAMLAR, PALME YAYINCILIK. |
16) |
FİNAL SINAVI |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapabilme |
1 |
2) |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme gerektiği durumda sonlandırabilme veya değiştirebilme |
1 |
3) |
Toplum sağlığını koruma davranışına yönelik girişimlerde bulunabilme |
3 |
4) |
Toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunabilme |
1 |
5) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerini etkin ve yeterli biçimde organize edebilme, kalite ve organizasyon fonksiyonunun devamlılığı ve gelişimi için gerekli iş süreçlerini yönetebilme ve sorunlara karşı bilgi ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretebilme |
1 |
6) |
Sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme |
2 |
7) |
Sağlık ekibinin diğer meslek üyeleri ile etkili iletişim ve işbirliği içinde çalışabilme ve sorumluluk üstlenebilme |
1 |
8) |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutabilme ve rapor hazırlayabilme; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılabilme |
1 |
9) |
Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimseyebilme; kalite geliştirebilme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verebilme, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergileyebilme |
1 |
10) |
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyebilme |
1 |