Odyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SBF460 | ||||
Course Name: | İşaret Dili | ||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Üniversite Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. CEREN ÜLKÜ AY | ||||
Dersi Veren(ler): | Ceren Ay | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilerin işitme engelli bireylerle etkili iletişim kurabilme becerilerini geliştirmektir. İşaret dili, işitme engelli bireylerin günlük yaşamlarında, eğitimlerinde, iş ortamlarında ve sosyal etkileşimlerinde kritik bir iletişim aracıdır. Ergoterapistler, çeşitli engel gruplarına hizmet verirken işaret dili bilgisine sahip olarak, bu bireylerin bağımsızlıklarını artırmaya ve yaşam kalitelerini yükseltmeye katkıda bulunabilirler. |
Dersin İçeriği: | Ders İçeriği Giriş ve Temel Kavramlar: İşaret dilinin tarihi ve önemi. İşaret dili ve beden dili arasındaki ilişki. İşaret Dili ve Çevre TİD Dilbilgisi Kavramları Okul ve Eğitim İşaretleri Duygular ve Renkler 8 Zaman ve Zaman Dilimleri 8 Trafik ve Canlılar 8 Meslekler 8 Teknoloji ve Medya 8 Spor ve Coğrafi Terimler 8 Karşılıklı Konuşma Dil Bilgisi ve Cümle Yapıları: Temel dil bilgisi kuralları. Basit cümle yapılandırma ve pratik. Kültürel Farkındalık ve Sosyal Katılım: İşitme engelli bireylerin kültürel normları ve sosyal alışkanlıkları. Toplumsal katılımın artırılması için stratejiler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Kuramsal Kazanımlar İşaret Dilinin Yapısı ve İşleyişi İşitme Engelli Kültür ve Toplum Olgusal Kazanımlar İletişim Becerileri ve Pratik Uygulama Mesleki Uygulamalar ve İş Ortamı: İşaret dili eğitimi, ergoterapi pratiği sırasında işitme engelli bireylere hizmet sunma becerilerini güçlendirir. Bu, klinik stajlar ve mesleki uygulama süreçleri aracılığıyla olgusal deneyim kazanımını sağlar. Öğrenciler, işitme engelli bireylerin terapötik müdahalelerdeki özel ihtiyaçlarını tanıma ve bu ihtiyaçlara uygun hizmet sunma becerilerini geliştirirler. 2) Bilişsel Kazanımlar Dil Edinimi ve Dil Bilgisi: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin yeni bir dil edinme sürecine katılmalarını sağlar. Bu süreç, dil bilgisi kurallarının ve yapılarının öğrenilmesini içerir. Dilbilimsel farkındalık artar, öğrenciler işaret dilinin sözdizimi, morfoloji ve fonoloji gibi dil bilgisi bileşenlerini kavrarlar. Bilişsel Esneklik ve Problem Çözme: Yeni bir dil öğrenme süreci, bilişsel esnekliği geliştirir. Öğrenciler, farklı iletişim biçimlerine adapte olmayı öğrenirler. İşaret dilinde anlam ifade etme ve anlam çıkarma yetenekleri, öğrencilerin problem çözme becerilerini de güçlendirir. Kültürel Farkındalık ve Empati: İşaret dili öğrenmek, işitme engelli bireylerin kültürel ve sosyal dinamiklerini anlamayı gerektirir. Bu, kültürel farkındalığı ve empati yeteneğini artırır. Öğrenciler, işitme engelli topluluğun yaşadığı zorlukları ve bu zorlukların üstesinden gelme yollarını öğrenirler. Uygulamalı Kazanımlar İletişim Becerileri: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin işitme engelli bireylerle doğrudan iletişim kurma becerilerini geliştirir. Pratik uygulamalar, öğrencilerin yüz yüze iletişimde işaret dilini etkin bir şekilde kullanmalarını sağlar. Mesleki Uygulamalar: Ergoterapist adayları, işaret dilini terapötik müdahaleler sırasında kullanarak, işitme engelli bireylerin tedavi süreçlerine aktif katılımını sağlarlar. İşaret dili bilgisi, terapötik egzersizlerin ve aktivitelerin daha etkili uygulanmasını sağlar. Gerçek Hayat Uygulamaları: Öğrenciler, işaret dili kullanarak işitme engelli bireylerin günlük yaşam aktivitelerini destekleme becerilerini geliştirirler. İşitme engelli bireylerin bağımsızlıklarını artırma ve yaşam kalitelerini yükseltme amacına yönelik pratik çözümler üretebilirler. 3) Doğrudan İletişim Becerileri Empati ve Anlayış Toplumsal Katılım Takım Çalışması ve İşbirliği 4) Dil Edinimi ve Çok Dillilik Yeni Dil Öğrenme: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin yeni bir dili öğrenme sürecine katılmasını sağlar. Bu süreç, dilbilgisi kurallarının, kelime dağarcığının ve telaffuzun öğrenilmesini içerir. Öğrenciler, işaret dilini öğrenirken dil edinimi sürecindeki zorlukları aşmayı öğrenirler. Çok Dillilik: İşaret dili öğrenmek, öğrencilerin çok dillilik yetkinliklerini geliştirir. Bu, farklı dil sistemlerini anlama ve kullanma becerilerini artırır. Öğrenciler, birden fazla dilde iletişim kurabilme becerisi kazanarak kültürel açıdan daha çeşitli bir bakış açısı geliştirirler. Bilişsel Esneklik ve Problem Çözme Bilişsel Esneklik: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin bilişsel esnekliklerini geliştirir. Farklı iletişim biçimlerine adapte olma yeteneklerini artırır. Öğrenciler, işaret dili kullanarak iletişim kurarken karşılaştıkları zorlukları aşmak için farklı stratejiler geliştirirler. Problem Çözme: İşaret dili öğrenme süreci, öğrencilerin problem çözme becerilerini güçlendirir. İletişim zorluklarıyla karşılaştıklarında alternatif çözümler bulma yeteneklerini geliştirir. Öğrenciler, işaret dilini kullanarak iletişim kurarken ortaya çıkan sorunları çözmek için analitik düşünme yeteneklerini kullanırlar. Kültürel Farkındalık ve Empati Kültürel Farkındalık: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin işitme engelli bireylerin kültürünü ve toplumlarını anlamalarını sağlar. Bu, kültürel farkındalık ve duyarlılık geliştirmelerine yardımcı olur. Öğrenciler, işitme engelli bireylerin yaşantılarına daha derin bir anlayış geliştirirler ve bu bilgiyi uygulamaya dönüştürme becerilerini geliştirirler. Empati: İşaret dili öğrenmek, öğrencilerin empati yeteneklerini geliştirir. İşitme engelli bireylerin yaşadığı zorlukları daha iyi anlamalarına ve onlarla daha iyi iletişim kurmalarına yardımcı olur. Öğrenciler, işaret dilini kullanarak başkalarıyla etkili bir şekilde iletişim kurarken empati kurma ve insanlara karşı daha duyarlı olma becerilerini geliştirirler. 5) Dil Edinimi ve Çok Dillilik: Yeni Dil Öğrenme: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin yeni bir dili edinme sürecine katılmalarını sağlar. Bu, dil bilgisi, kelime dağarcığı ve telaffuz gibi dilin temel bileşenlerini öğrenmeyi içerir. Çok Dillilik: İşaret dili öğrenmek, öğrencilerin çok dilli yetkinliklerini geliştirir. Bu, beynin dil merkezlerini güçlendirir ve genel dil öğrenme becerilerini artırır. Bilişsel Esneklik ve Hafıza: Bilişsel Esneklik: İşaret dili öğrenme süreci, öğrencilerin bilişsel esnekliklerini artırır. Farklı dil yapılarına ve iletişim biçimlerine adapte olma yeteneklerini geliştirir. Hafıza Güçlendirme: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin kısa ve uzun süreli hafızalarını geliştirir. İşaretlerin görsel ve motor bileşenleri, hafızanın daha etkili kullanılmasına yardımcı olur. Kritik Düşünme ve Problem Çözme: Kritik Düşünme: İşaret dili öğrenirken, öğrenciler dilin mantıksal yapısını analiz eder ve dil bilgisi kurallarını kavrar. Bu, onların kritik düşünme becerilerini geliştirir. Problem Çözme: İşaret dili kullanarak iletişim kurma süreci, öğrencilerin problem çözme yeteneklerini geliştirir. Bu, özellikle anlık iletişim zorluklarının üstesinden gelmek için gereklidir. 6) Bağımsız Çalışabilme Yetkinliği Öz Yönetim ve Planlama: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin öz yönetim becerilerini geliştirir. Bu, ders çalışma ve ödevleri zamanında tamamlama yeteneklerini artırır. Öğrenciler, işaret dili öğrenme sürecinde planlama ve organizasyon becerilerini güçlendirirler. Bu, daha etkili bir öğrenme sürecine olanak tanır. Problem Çözme ve Karar Verme: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirir. İletişim zorluklarıyla karşılaştıklarında alternatif çözümler bulma ve hızlı kararlar alma becerilerini artırır. Öğrenciler, işaret dili kullanarak iletişim kurarken ortaya çıkan sorunları çözmek için analitik düşünme yeteneklerini kullanırlar. Sorumluluk Yetkinliği Görev Bilinci ve Bağlılık: İşaret dili eğitimi, öğrencilerin görevlerine karşı bilinçli olmalarını sağlar. Derslere düzenli olarak katılma ve ödevleri zamanında tamamlama konusunda daha disiplinli olmalarını teşvik eder. Öğrenciler, işaret dili öğrenme sürecinde kararlılık gösterir ve hedeflerine ulaşmak için çaba gösterirler. Empati ve İletişim Becerileri: İşaret dili eğitimi, öğrencilere empati ve iletişim becerilerini geliştirme fırsatı sunar. İşitme engelli bireylerle etkili iletişim kurma becerisi, öğrencilerin sorumluluklarını daha iyi anlamalarına yardımcı olur. Öğrenciler, işaret dili kullanarak başkalarıyla etkili bir şekilde iletişim kurarken, sorumluluklarını yerine getirme konusunda daha dikkatli ve hassas olurlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşaret dilinin tarihi ve önemi. İşaret dili ve beden dili arasındaki ilişki. İşaret Dili ve Çevre TİD Dilbilgisi Kavramları | |
2) | İŞARET DİLİ VE ÇEVRE 1.1. Özellikler 1.1.1. Görsel 1.1.2. Üç Boyutlu 1.2. Harfler 1.2.1. Harflerin Tanıtımı 1.2.2. Harflerin Yazımında El ve Parmak Şekilleri. 1.2.3. Türk Alfabesindeki Harflerin TİD‘ e Göre Yazılımı 1.3. Tanımlar 1.3.1. Harfin Doğru Yazılımı 7 1.3.2. Parmak Formları 1.3.3. Harfi Net Gösterme 1.3.4. Mimiklerin Fonksiyonu | |
3) | Kendisi İle İlgili İşaretler 1.6.1. Adını Soyadını Yazma 1.6.2. Zamirleri Kullanma 1.6.3. Öz Geçmişini Anlatma 1.6.4. Mesleği 1.6.5. Tasvir Yapma 1.7. Selamlaşma ve Tanışma 1.7.1. Merhaba 1.7.2. Selamlaşma 1.7.3. Tanışma 1.7.4. Kendini Tanıtma 1.7.5. Hal Hatır Sorma 1.7.6. Dilek ve Temenni Bildirme 1.8. Aile ve Akrabaları İle İlgili İşaretler 1.8.1. Ailesi 1.8.2. Akrabaları 1.9. Çevre İle İlgili İşaretler 8 1.9.1. Çevreyi Tanıma 1.9.2. Yaşadığı Yer 1.9.3. Komşular 1.9.4. Çevre İle İlgili Anlatım 1.9.5. Yer-Yön İşaretleri | |
4) | 2.3.1. Sayı Sıfatları 2.3.2. Soru Sıfatları 2.3.3. Niteleme Sıfatları 2.3.4. Belirtme Sıfatları 9 2.4. Zarflar 2.4.1. Yer Yön Zarfları 2.4.2. Zaman Zarfları 2.4.3. Durum Zarfları 2.4.4. Soru Zarfları 2.5. Ekler 2.5.1. TİD’ de Ek Kullanımı 2.5.2. Ön Ek Yerine Geçen İşaretler 2.5.3. Son Ek Yerine Geçen İşaretler | |
5) | Sayılar 3.5.1. Sayı Sayma 10 3.5.2. Sayıları Birleştirme 3.6. Matematik İşaretleri 3.6.1. Dört İşlem 3.6.2. Geometrik İşaretler | |
6) | İçecekler 4.6.1. Su, Ayran 4.6.2. Meyve Suları 4.6.3. Gazlı İçecekler 4.6.4. Alkollü İçecekler VÜCUDUMUZ VE SAĞLIK 6.1. Vücudun Bölümleri 6.2. Hastalık İsimleri 6.3. Sağlık Sektöründe Kullanılan Terimler | |
7) | DUYGULAR VE RENKLER 9.1. Duygular 9.1.1. Sevinç (Neşe) 9.1.2. Acımak 9.1.3. Üzüntü (Hüzün) 9.1.4. Sıkılmak 9.1.5. Öfke | |
8) | Renkler 9.2.1. Ana Renkler 9.2.2. Ara Renkler | |
9) | Takvim 10.1.1. Günler 10.1.2. Aylar 10.1.3. Mevsimler 10.1.4. Hafta, Yıl, Yüzyıl, 10.2. Saat 10.2.1. Saatin Dilimleri 10.2.2. Saati ve Zamanı Söyleme 10.3. Zamanlar 10.3.1. Şimdiki Zaman (şimdi) 10.3.2. Geçmiş Zaman (önce, daha önce, evvel) 10.3.3. Gelecek Zaman (sonra) 10.3.4. Geniş Zaman | |
10) | Hayvanlar 11.4.1. Kümes Hayvanları 11.4.2. Büyükbaş Hayvanlar 11.4.3. Küçükbaş Hayvanlar 11.4.4. Yaban Hayvanları 11.4.5. Kuşlar 11.4.6. Evcil Hayvanlar 11.4.7. Deniz Hayvanları | |
11) | Hayvanlar 11.4.1. Kümes Hayvanları 11.4.2. Büyükbaş Hayvanlar 11.4.3. Küçükbaş Hayvanlar 11.4.4. Yaban Hayvanları 11.4.5. Kuşlar 11.4.6. Evcil Hayvanlar 11.4.7. Deniz Hayvanları | |
12) | Doğal Afetler 14.4.1. Deprem 14.4.2. Heyelan 14.4.3. Sel 14.4.4. Yangın 14.4.5. Çığ 14.5. Meteorolojik Olaylar 14.5.1. Yağışlar (kar, yağmur, dolu vb.) 14.5.2. Fırtına 14.5.3. Sis | |
13) | Cümle Yapısı 15.1.1. Cümlelerin Öğeleri 15.1.2. Cümlede Öğelerin Yerleri 15.1.3. Öğeleri Birleştirme 15.2. TİD İle Karşılıklı Konuşma 15.2.1. TİD ile Karşılıklı Konuşmada İşaretleri Anlama 15.2.2. TİD ile Karşılıklı Konuşma Uygun İşaretleri Kullanma 15 15.2.3. TİD ile Karşılık Konuşmada Akıcılık |
Ders Notları / Kitaplar: | sunumlar |
Diğer Kaynaklar: | (2012, Eylül). Türkçe ve Türk İşaret Dili’nde İç ve Üst İlişkisi Kurulabilen Yer Belirtme Tümcelerinin Bir Karşılaştırılması. Paper presented at the 7th International Turkish Language Conference (7. Uluslararası Türk Dili Kurultayı), Ankara, Türkiye, 24-28 Eylül 2012. ______ (2012-2015). Turkish Sign Language Bibliography - Türk İşaret Dili (TİD) Kaynakçası. http://www.enginarik.com/turkish-sign-languagebibliography ______ (2013). Türk İşaret Dili’nde sınıflandırıcılar üzerine bir çalışma. Bilig, 67, 1-24. ______ (2013). Current directions in Turkish Sign Language research. New castle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. ______ (2013). Introduction: Previous and current research on Turkish Sign Language (TİD). E. Arık (Der.) içinde, Current directions in Turkish Sign Language research (ss.1-17). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. ______ (2013). Expressions of space in Turkish Sign Language. E. Arık (Der.) içinde, Current directions in Turkish Sign Language research (ss. 219- 242). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. ______ (2014). Sign language research in Web of Science. Journal of Sciento |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. | |
2) | Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. | |
3) | Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. | |
4) | Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. | |
5) | Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. | |
6) | Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. | |
7) | Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. | |
8) | İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme | |
9) | Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. | |
10) | Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 2 | 2 | 4 | ||||
Uygulama | 2 | 2 | 4 | ||||
Arazi Çalışması | 2 | 0 | 0 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 0 | 0 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 9 |