MEC356 Hydraulic MachinesKurumsal BilgilerAkademik Programlar Makine Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Makine Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MEC356
Course Name: Hidrolik Makinalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: MEHMET ERMAN ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, akışkanlar mekaniği temel denklemlerinin ve boyut analizinin hidrolik makinalara uygulanmasını göstermek, türbin ve pompaların genel teorisini ve tasarım kriterlerini vermek; temel konstrüksiyon özelliklerini, karakteristik eğrilerini, işletme özelliklerini ve seçim kriterlerini tanıtmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders kapsamında öğrenciler, akışkanlarla enerji alışverişi yapan makineleri ve bunların sınıflandırılmasını öğrenirler.Öncelikle akışkanlardan güç elde edilen türbinlerin çeşitleri ile başlanır. Aksiyon ve reaksiyon türbinlerinin, akışkanlar mekaniğinin temllerine göre çözümlemeleri yapılır. Türbinlerde kavitasyon konusu incelenip turbomakinalarda benzerlik konusu ele alınır. Akışkanlara enerji aktaran makinalar olan pompaların sınıflandırılmaları ve yapıları incelenir. Santrifüj pompaların yapısı incelenir ve hesabı yapılır. Pompalarda kavitasyon olayı da incelendikten sonra son olarak pompaların işletme karakteristikleri için karakteristik eğrileri incelenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Akışkanlar mekaniğinin temel denklemlerini ve prensiplerini hidrolik makinalara uygulayabilme.
2) Hidrolik makinalarda enerji transferini ve enerji verimliliğini analiz edebilme.
3) Pompa ve türbinlerin yapılarını, çalışma prensiplerini, tasarımlarını ve işletme karakteristiklerini açıklayabilme.
4) Turbomakinalar için boyutsuz sayıları bulabilme ve kullanabilme.
5) Hidrolik makine tasarlayabilme ve analiz edebilme.
6) Belli çalışma şartları için uygun pompa veya türbin seçimini yapabilme yeteneğine sahip olurlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akışkanlar Mekaniği temel denklemleri. Akışkanlarla enerji alışverişi yapan makinalar, genel sınıflandırma.
2) Turbomakinaların tek boyutlu teorisi. Euler teorisi, verim ve güç tanımları
3) Hidrolik Türbinler. Türbinlerde verim ve güç tanımları
4) Aksiyon Türbinleri (Pelton ve Ossberger türbinleri)
5) Reaksiyon Türbinleri: Francis Türbinleri
6) Türbinlerde Kavitasyon
7) Uskur ve Kaplan Türbinleri
8) Ara Sınav
9) Turbomakinalarda Benzerlik Teorisi
10) Pompalar: Sınıflandırma ve genel tanımlar
11) Santrifüj pompaların yapısı ve hesabı
12) Pompalarda kavitasyon. Pompa karakteristikleri
12) Pompalarda kavitasyon. Pompa karakteristikleri
13) İşletme Karakteristikleri ve çalışma noktaları.
14) Pompalarda Benzerlik

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1) Hidrolik Makinalar , İ. Karagöz, Bursa, 2009 2) Hydraulic and Compressible Flow Turbomachines T. Sayers , McGraw-Hill, 1993

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 3
3) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 2
4) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 1
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 1
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 2
7) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 2
8) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 2
10) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 1
11) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme 3
12) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme 2
13) Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 2
14) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2
15) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 2
16) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 1 6 6
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 180