Makine Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MEC356 | ||||
Course Name: | Hidrolik Makinalar | ||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | MEHMET ERMAN ÇALIŞKAN | ||||
Dersi Veren(ler): | |||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, akışkanlar mekaniği temel denklemlerinin ve boyut analizinin hidrolik makinalara uygulanmasını göstermek, türbin ve pompaların genel teorisini ve tasarım kriterlerini vermek; temel konstrüksiyon özelliklerini, karakteristik eğrilerini, işletme özelliklerini ve seçim kriterlerini tanıtmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında öğrenciler, akışkanlarla enerji alışverişi yapan makineleri ve bunların sınıflandırılmasını öğrenirler.Öncelikle akışkanlardan güç elde edilen türbinlerin çeşitleri ile başlanır. Aksiyon ve reaksiyon türbinlerinin, akışkanlar mekaniğinin temllerine göre çözümlemeleri yapılır. Türbinlerde kavitasyon konusu incelenip turbomakinalarda benzerlik konusu ele alınır. Akışkanlara enerji aktaran makinalar olan pompaların sınıflandırılmaları ve yapıları incelenir. Santrifüj pompaların yapısı incelenir ve hesabı yapılır. Pompalarda kavitasyon olayı da incelendikten sonra son olarak pompaların işletme karakteristikleri için karakteristik eğrileri incelenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Akışkanlar mekaniğinin temel denklemlerini ve prensiplerini hidrolik makinalara uygulayabilme. 2) Hidrolik makinalarda enerji transferini ve enerji verimliliğini analiz edebilme. 3) Pompa ve türbinlerin yapılarını, çalışma prensiplerini, tasarımlarını ve işletme karakteristiklerini açıklayabilme. 4) Turbomakinalar için boyutsuz sayıları bulabilme ve kullanabilme. 5) Hidrolik makine tasarlayabilme ve analiz edebilme. 6) Belli çalışma şartları için uygun pompa veya türbin seçimini yapabilme yeteneğine sahip olurlar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Akışkanlar Mekaniği temel denklemleri. Akışkanlarla enerji alışverişi yapan makinalar, genel sınıflandırma. | |
2) | Turbomakinaların tek boyutlu teorisi. Euler teorisi, verim ve güç tanımları | |
3) | Hidrolik Türbinler. Türbinlerde verim ve güç tanımları | |
4) | Aksiyon Türbinleri (Pelton ve Ossberger türbinleri) | |
5) | Reaksiyon Türbinleri: Francis Türbinleri | |
6) | Türbinlerde Kavitasyon | |
7) | Uskur ve Kaplan Türbinleri | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Turbomakinalarda Benzerlik Teorisi | |
10) | Pompalar: Sınıflandırma ve genel tanımlar | |
11) | Santrifüj pompaların yapısı ve hesabı | |
12) | Pompalarda kavitasyon. Pompa karakteristikleri | |
12) | Pompalarda kavitasyon. Pompa karakteristikleri | |
13) | İşletme Karakteristikleri ve çalışma noktaları. | |
14) | Pompalarda Benzerlik |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1) Hidrolik Makinalar , İ. Karagöz, Bursa, 2009 2) Hydraulic and Compressible Flow Turbomachines T. Sayers , McGraw-Hill, 1993 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 |
2) | Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 3 |
3) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 2 |
4) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | 1 |
5) | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. | 1 |
6) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. | 2 |
7) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. | 2 |
8) | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | 3 |
9) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. | 2 |
10) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 1 |
11) | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme | 3 |
12) | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme | 2 |
13) | Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 2 |
14) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 2 |
15) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. | 2 |
16) | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 2 |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Grup Projesi | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 2 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | ||||
Uygulama | 13 | 2 | 26 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 6 | ||||
Ödevler | 1 | 15 | 15 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 | ||||
Final | 1 | 3 | 3 | ||||
Toplam İş Yükü | 180 |