MEK318 Mekatronik SistemlerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Mekatronik MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mekatronik Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MEK318
Course Name: Mekatronik Sistemler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Alan Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi LALE ÖZYILMAZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Lale Özyılmaz
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin bir otomasyon sistemindeki bütün bileşenleri (sensör, PLC, motor sürücü, aktüatör, valf v.s. gibi) tanıması, bu bileşenlerin çalışma mantığını öğrenmesi ve bu bileşenleri birbirleriyle uyumlu çalıştırarak otomasyon sistemi tasarlama becerisi kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Sensörlerin elektronik özellikleri. Enstrümantasyon kuvvetlendiricisi tasarımı. PLC’nin analog ve sayısal giriş/çıkış modülleri. Frekans invertörü ile motor sürme. Servo motor sürücüsü ve diğer kontrol elemanları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Otomasyon sistemini oluşturan bileşenlerini tanıma
2) Otomasyon sistemlerinde kullanılan elemanların çalışma prensiplerinin öğrenilmesi
3) Basit otomasyon sistemi tasarlayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
2) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
3) Sensörler, çalışma yöntemleri ve tipleri Ders notları ve kaynaklar
4) Enstrümantasyon kuvvetlendiricisi Ders notları ve kaynaklar
5) PLC dijital giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
6) PLC analog giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
7) Sınava yönelik soru çözümleri
8) Ara Sınav Ders notları ve kaynaklar
9) PLC analog giriş/çıkış modülü bağlantıları ve adresleri Ders notları ve kaynaklar
10) DC motor sürücü, yapısı ve çalışması Ders notları ve kaynaklar
11) Frekans invertörü - yapısı ve motor bağlantısı Ders notları ve kaynaklar
12) Frekans invertörü - parametreler Ders notları ve kaynaklar
13) Servo motor sürücüsü Ders notları ve kaynaklar
14) Diğer kontrol elemanları Ders notları ve kaynaklar
15) Sınava yönelik soru çözümleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1) Panasonic Electric Works, Ltd. 2009. Programmable Controller FP Series Programming Manual. Manual No: ARCT1F313E-17.
2) Matsushita Electric Works, Ltd. 2006. Programmable Controller FP0 User's Manual.
Manual No: ARCT1F389E-1.
3) Öğretim elemanı ders notları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 154