ATA102 Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi IIKurumsal BilgilerAkademik Programlar Tıbbi Laboratuvar TeknikleriÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıbbi Laboratuvar Teknikleri

Önizleme

Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ATA102
Course Name: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HİCRAN GÜLER
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Seyfi Yıldırım/Dr. Öğr. Üyesi Türkan Başyiğit
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye Cumhuriyeti devletinin Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasından sonra laik ve üniter yapıda ulus-devlet olarak kuruluşunu, bu kuruluş esasına göre biçimlenen çağdaşlaşma tecrübesinin tarihini; Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk Devrimi'nin, ulus-devlet ve çağdaşlık ve laiklik olgularının Türkiye bağlamında ifadesi ve anlamına karşılık gelen Atatürkçü Düşünce'yi genç nesillere öğretmek ve bunun değerini idrak ettirmektir. AİT 204 dersini alan öğrenciden, Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucu temel ilkeleri ve Türk Devrimi çerçevesinde, bu düşünceyi akıl ve bilim, çağdaşlık normları içinde millî esaslara göre uyarlayarak ve uygunlaştırarak toplum, birey ve ülke seviyesinde çağdaş sorunların çözümü üzerine sınıflama, betimleme, açıklama, analiz yeteneğini kazanması hedeflenir.
Dersin İçeriği: Bu dersin konuları siyasî modernleşmenin zemini ve şartlarının hazırlayıcı olarak Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlânı, Hilâfetin Kaldırılması, 1920-1938 arasında Türk siyasî iklimi, Siyasî modernleşmenin Hukuk Boyutu, Laik Hukuk Sisteminin Kurumları, Ulusdevlet ve millî kültür ilişkisi, Türk Inkılâbı'nda millî kültürü besleyen ve yayan, bilimsel olarak incelenmesi amacıyla kurulan yeni kurumlar, Ulus-devlet ve ekonomik yapının yeniden tanzimi, İki Savaş Arası Bağlamında Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1930), İki Savaş Arası Bağlamında Türk Dış Politikası (1930-1938), SSCB ve Batı Avrupa, ABD ilişkileri, Türkiye-SSCB ilişkileri, Atatürk İlkelerinin değerlendirilmesini kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsel bilginin, bir konu/sorun ve zaman kesiti, olay-olgular, aktörleri etrafında çözümlenmesi, bu tarihsel olay-olgunun yazım ve anlatı biçimleri, dolayısıyla çeşitli materyallerin; tarihsel kesitle olay-olgu-aktörler üzerine kaynakların, literatürün (kitaplar, makaleler, sinema ve edebiyat ürünleri) bu bilginin çözümlenmesinde bakış açısını destekleme gücünü kazanabilme.
2) Bir tarihsel sorunu ele alan ve irdeleyen makalenin nasıl okunması, yorumlanması gerektiğini öğrenebilme.
3) Bir tarihsel sorunu bugünle ilişkilendirerek, güncel sorunlarla (varsayımsal) ilişkisini kurarak araştırabilme.
4) Tarihsel bir problem üzerine sunum hazırlamayı öğrenebilme.
5) Farklı bakış açılarını ve görüşleri eleştirel olarak değerlendirme yetisini kazanabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siyasî modernleşmenin zemini ve şartlarının hazırlayıcı olarak Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlânı, Hilâfetin Kaldırılması: Yeni Devlet kurulurken Saltanat-Cumhuriyet ve Hilâfet Tartışmaları Blackboard yüklü ders notları
2) 1920-1938 arasında Türk siyasî iklimi: Türkiye Büyük Millet Meclisi'ndeki Siyasî Partiler, iktidar-muhalefet ilişkileri, Partiler: Cumhuriyet Halk Partisi, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Fırka; Siyasî ve toplumsal hayatı Demokratikleşmesi ve Türkiye'de Çok Partili Sistemin Yerleşmesi meselesi Blackboard yüklü ders notları
3) Siyasî modernleşmenin Hukuk Boyutu, Laik Hukuk Sisteminin Kurumları, Siyasî,toplumsal, ticarî ve ekonomik hayatı düzenleyici Kanunlaştırmalar. Blackboard yüklü ders notları
4) Türk Ulus-Devletinin inşasında Eğitim Meselesi: Laik Eğitim Sistemi, Modern eğitim kurumlarının yapılanması, Türk İnkılâbı'nda eğitim ve uluslaşma arasındaki ilişkinin özellikleri, bu yönde entellektüel ve ilmî-pedagojik tartışmaların eğitim siyasetlerine katkısı ve değeri Blackboard yüklü ders notları
5) Ulus-devlet ve millî kültür ilişkisi, Türk Inkılâbı'nda millî kültürü besleyen ve yayan, bilimsel olarak incelenmesi amacıyla kurulan yeni kurumlar, bu kurumların yapılanmasını etkileyen iç siyasî ve sosyolojik düşünmeler ve kültürel değişme üzerine entellektüel tartışmaların kültür siyasetlerine yansıması. Blackboard yüklü ders notları
6) Ulus-devlet ve ekonomik yapının yeniden tanzimi: Yeni Türkiye'de ekonomik düşünce ve uygulamaları Blackboard yüklü ders notları
7) İki Savaş Arası Bağlamında Atatürk Dönemi Türk Dış Politikası (1923-1930): Avrupa ve Türkiye İlişkileri ( Lozan sonrası devletlerle ikili ilişkiler çerçevesinde) Blackboard yüklü ders notları
8) İki Savaş Arası Bağlamında Türk Dış Politikası (1930-1938) Avrupa ve Türkiye İlişkileri (Kıta Avrupası'nda Totaliter rejimlerin değerlendirilmesi bağlamında), SSCB ve Batı Avrupa, ABD ilişkileri, Türkiye-SSCB ilişkileri, Dış Siyasî ilişkilerin entellektüel ve toplum hayatına yansımaları, Matbuat ve Türk dış politikasının yorumlanması. Blackboard yüklü ders notları
9) Atatürk İlkelerinin Değerlendirilmesi Blackboard yüklü ders notları
10) Atatürk Sonrası Türkiye: İnönü döneminin özellikleri II. Dünya Savaşı ve Türkiye - Dış Politika II. Dünya Savaşı'nın Türk siyasetine ve toplumsal hayatına etkileri Blackboard yüklü ders notları
11) İkinci Dünya Savaşı sonrası Türk Siyasî Hayatında Değişmelerin Karakteristikleri: Çok Partili Sistemin Kurulması, Demokrat Parti'nin Kuruluşu, Türkiye'de 1946 Seçimleri, iktidar-muhalefet ilişkileri. Blackboard yüklü ders notları
12) Demokrat Parti İktidarı (1950-1960): Demokrat Parti'nin İç Siyaset uygulamaları, Demokrat Parti'nin Dış Siyaseti. Blackboard yüklü ders notları
13) Soğuk Savaş Dönemi'nde Türkiye'de iç siyasî olaylar ve dış siyasî meseleler, Soğuk Savaşın Sonu: SSCB'nin Dağılması, İki Almanya'nın Birleşmesi, Yugoslavya'nın Parçalanmasının Türk iç-dış siyasetlerine etkileri ve yansımaları Blackboard yüklü ders notları
14) Genel tekrar Blackboard yüklü ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Literatürdeki kaynaklar
Diğer Kaynaklar: -KILINÇKAYA Derviş (ed) Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004.
-AHMAD Feroz, Modern Türkiye’nin Oluşumu, İstanbul, 1995.
-Atatürk’ün Söylev ve Demeçleri, 3 cilt, Ankara, 1981.
-Atatürk’ün Tamim Telgraf ve Beyannameleri, 4 cilt, Ankara, 1964.
-BAYUR Yusuf Hikmet, Türk İnkılâp Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991.
-BERKES Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Ankara, 1978.
-KARPAT Kemal, H., Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
-LEWIS Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, II. Baskı, 1984.
-MUMCU Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin temelleri ve Gelişimi, Ankara, 1974.
-SAFA, Peyami, Türk İnkılabına Bakışlar, İstanbul, 1988.
-ZÜRCHER, E. J., Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul, 1999.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) To be able to maintain and use basic information and communication technologies by using tools and equipment related to the field.
2) To be able to define and analyze the problems in the field, to offer evidence-based solutions and to share them with others
3) To be able to determine the needs in line with the requirements for the functioning of the laboratory, to plan activities for development.
4) To be able to comprehend the importance of lifelong learning, to identify and meet learning needs, to constantly renew oneself by following the developments in science and technology
5) To know the concepts of occupational safety, environmental protection, quality and patient safety and to be able to fulfill their requirements.
6) Being aware of their legal responsibilities as a health personnel, to be able to independently interpret the basic level studies in the field. 2
7) To be able to interpret scientific data with a critical approach by using the knowledge gained in the field
8) To be able to act by considering socio-cultural characteristics and universal ethical values.
9) Being able to act in line with these principles by protecting the ethical principles and standards required by their profession.
10) Being able to communicate accurately, clearly, honestly and openly with patients, their relatives and colleagues, and to convey their thoughts and information through written and verbal communication.
11) To be able to take necessary precautions in accordance with laboratory safety and protection rules in the field of Medical Laboratory Techniques.
12) To be able to take necessary precautions in accordance with laboratory safety and protection rules in the field of Medical Laboratory Techniques.
13) To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using English at A2 General Level.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60