ATA112 Principles of Atatürk and History of Turkish Revolution IIKurumsal BilgilerAkademik Programlar Kimya Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kimya Mühendisliği (İngilizce)

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ATA112
Course Name: Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FATMA AYLİN AKIN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TÜRKAN BAŞYİĞİT
Prof. Dr. SEYFİ YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye Cumhuriyeti devletinin Osmanlı İmparatorluğu'nun yıkılmasından sonra laik ve üniter yapıda ulus-devlet olarak kuruluşunu, bu kuruluş esasına göre biçimlenen çağdaşlaşma tecrübesinin tarihini; Türkiye Cumhuriyeti devletinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün önderliğinde gerçekleştirilen Türk Devrimi'nin, ulus-devlet ve çağdaşlık ve laiklik olgularının Türkiye bağlamında ifadesi ve anlamına karşılık gelen Atatürkçü Düşünce'yi genç nesillere öğretmek ve bunun değerini idrak ettirmektir.
ATA112 dersini alan öğrenciden, Türkiye
Cumhuriyeti'nin kurucu temel ilkeleri ve Türk Devrimi çerçevesinde, bu düşünceyi akıl ve bilim, çağdaşlık normları içinde millî esaslara göre uyarlayarak ve uygunlaştırarak toplum, birey ve ülke seviyesinde çağdaş sorunların çözümü üzerine sınıflama, betimleme, açıklama, analiz yeteneğini kazanması hedeflenir.
Dersin İçeriği: Bu ders, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna paralel olarak Türk toplumunu çağdaş ulus-devletler seviyesinde değerlendirip, ulus-devleti tanımlayan değerler sistemi içinde sui generis özellikler taşıyan Türk Devrimi tecrübesini (Kronolojik bir hatta: Türk emperyal geçmişinin klasik ve klasik sonrası, geç 18. yüzyıl ve 19. yüzyıl, 1908 Devrimi, 1914-1918, 1918-1922 ve 1923-60 kesitlerinin ele alınması), modern Türk ulus-devletinin, devlet ve toplumsal yeniden yapılanması çerçevesinde ele alınıp bütüncül olarak Türk siyasî ve toplumsal sisteminin değişmesinin aşamaları ile bu çeşitli seviyelerde ve çeşitli boyutlarıyla biçimlenen ve hayata geçirilen siyasî, toplumsal, ekonomik ve kültürel değişme olgusunun (transformation) iç ve dış siyasî olaylarının analizi, tüm aktörlerinin düşünce ve faaliyetlerinin analizi, Bu tarihsel süreçlerin (modern Türkiye Cumhuriyeti devletinin kuruluşu süreçleri) günümüz çağdaş Türk toplumunun ve siyasetinin problemlerinin çözümünde de referans ve karşılaştırma alanı olarak değerlendirilmesi, Türk toplumsal ve siyasî değişiminin tarihsel dinamizmi üzerine düşünmenin önemini bu içerikte kavranmasını içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Tarihsel bilginin, bir konu/sorun ve zaman kesiti, olay-olgular, aktörleri etrafında çözümlenmesi, bu tarihsel olay-olgunun yazım ve anlatı biçimleri, dolayısıyla çeşitli materyallerin; tarihsel kesitle olay-olgu-aktörler üzerine kaynakların, literatürün (kitaplar, makaleler, sinema ve edebiyat ürünleri) bu bilginin çözümlenmesinde bakış açısını destekleme gücünü kazanabilme.
2) Bir tarihsel sorunu ele alan ve irdeleyen makalenin nasıl okunması, yorumlanması gerektiğini öğrenebilme.
3) Bir tarihsel sorunu bugünle ilişkilendirerek, güncel sorunlarla (varsayımsal) ilişkisini kurarak araştırabilme.
4) Tarihsel bir problem üzerine sunum hazırlamayı öğrenebilme.
5) Farklı bakış açılarını ve görüşleri eleştirel olarak değerlendirme yetisini kazanabilme.
6) Kendi bakış açısına ve ileri sürdüğü düşünceler ve görüşlerine yönelik ortaya çıkan sorulara, tarihsel dayanaklarla düşünerek analiz edip cevap verebilme yetisini kazanabilme.
7) Bir problem üzerine düşüncesini rasyonel ve doğru ifade edebilme ve aktarabilme bilgi ve deneyimini kazanabilme, soyutlama yapabilmeyi öğrenebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siyasî modernleşmenin zemini ve şartlarının hazırlayıcı olarak Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlânı, Hilâfetin Kaldırılması: Yeni Devlet kurulurken Saltanat-Cumhuriyet ve Hilâfet Tartışmaları
2) 1920-1938 arasında Türk siyasî iklimi: Türkiye Büyük Millet Meclisi'ndeki Siyasî Partiler, iktidar-muhalefet ilişkileri, Partiler: Cumhuriyet Halk Partisi, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Fırka; Siyasî ve toplumsal hayatın Demokratikleşmesi ve Türkiye'de Çok Partili Sistemin Yerleşmesi meselesi
3) Siyasî modernleşmenin Hukuk Boyutu, Laik Hukuk Sisteminin Kurumları, Siyasî,toplumsal, ticarî ve ekonomik hayatı düzenleyici Kanunlaştırmalar.
4) Türk Ulus-Devletinin inşasında Eğitim Meselesi: Laik Eğitim Sistemi, Modern eğitim kurumlarının yapılanması,Türk İnkılâbı'nda eğitim ve uluslaşma arasındaki ilişkinin özellikleri, bu yönde entellektüel ve ilmî-pedagojik tartışmaların eğitim siyasetlerine katkısı ve değeri
5) Ulus-devlet ve millî kültür ilişkisi, Türk Inkılâbı'nda millî kültürü besleyen ve yayan, bilimsel olarak incelenmesi amacıyla kurulan yeni kurumlar, bu kurumların yapılanmasını etkileyen iç siyasî ve sosyolojik düşünmeler ve kültürel değişme üzerine entellektüel tartışmaların kültür siyasetlerine yansıması.
6) Ulus-devlet ve ekonomik yapının yeniden tanzimi: Yeni Türkiye'de ekonomik düşünce ve uygulamaları
7) Atatürk Era Turkish Foreign Policy in the Context between the Two Wars (1923-1930): Relations between Europe and Turkey (within the framework of bilateral relations with the states after Lozan)
8) İki Savaş Arası Bağlamında Türk Dış Politikası (1930-1938) Avrupa ve Türkiye İlişkileri (Kıta Avrupası'nda Totaliter rejimlerin değerlendirilmesi bağlamında), SSCB ve Batı Avrupa, ABD ilişkileri, Türkiye-SSCB ilişkileri, Dış Siyasî ilişkilerin entellektüel ve toplum hayatına yansımaları, Matbuat ve Türk dış politikasının yorumlanması.
9) Atatürk İlkelerinin Değerlendirilmesi
10) Atatürk Sonrası Türkiye: İnönü döneminin özellikleri II. Dünya Savaşı ve Türkiye - Dış Politika II. Dünya Savaşı'nın Türk siyasetine ve toplumsal hayatına etkileri
11) İkinci Dünya Savaşı sonrası Türk Siyasî Hayatında Değişmelerin Karakteristikleri: Çok Partili Sistemin Kurulması, Demokrat Parti'nin Kuruluşu, Türkiye'de 1946 Seçimleri, iktidar-muhalefet ilişkileri.
12) Demokrat Parti İktidarı (1950-1960): Demokrat Parti'nin İç Siyaset uygulamaları, Demokrat Parti'nin Dış Siyaseti.
13) Soğuk Savaş Dönemi'nde Türkiye'de iç siyasî olaylar ve dış siyasî meseleler, Soğuk Savaşın Sonu: SSCB'nin Dağılması, İki Almanya'nın Birleşmesi, Yugoslavya'nın Parçalanmasının Türk iç-dış siyasetlerine etkileri ve yansımaları
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - BAYUR Yusuf Hikmet, Türk İnkılâp Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991.
- BERKES Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Ankara, 1978.
- KARPAT Kemal, H., Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
- KILINÇKAYA Derviş (ed) Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004.
- LEWIS Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, II. Baskı, 1984.
- MUMCU Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin temelleri ve Gelişimi, Ankara, 1974.
Diğer Kaynaklar: - BAYUR Yusuf Hikmet, Türk İnkılâp Tarihi, 10 cilt, Ankara, 1991.
- BERKES Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Ankara, 1978.
- KARPAT Kemal, H., Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1967.
- KILINÇKAYA Derviş (ed) Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi. Siyasal Kitabevi, Ankara, 2004.
- LEWIS Bernard, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara, II. Baskı, 1984.
- MUMCU Ahmet, Tarih Açısından Türk Devriminin temelleri ve Gelişimi, Ankara, 1974.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme
2) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
4) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
5) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
6) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
7) Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak.
8) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
9) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
11) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
12) Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
13) Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60