BES211 Toplumda Beslenme Sorunları ve EpidemiyolojisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Beslenme ve DiyetetikÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BES211
Course Name: Toplumda Beslenme Sorunları ve Epidemiyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi CAN ERGÜN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TUBA GÜNEBAK
Dr.Öğr.Üyesi CAN ERGÜN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı toplumdaki farklı grupların sağlık durumlarının değerlendirilmesidir. Genel popülasyondan ayrılan özel grupların (gebeler, emzikliler, okul çağı çocukları vb.) beslenme ve sağlık durumları detaylı olarak tartışılacak, enerji ve besin öğesi yetersizlikleri yönünden değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği: Protein-Enerji Malnütrisyonu, besin öğesi yetersizliği hastalıkları, vitaminozlar, beslenme epidemiyolojisi, epidemiyolojik çalışmalar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Beslenme ve epidemiyoloji arasındaki ilişkileri tanımlayabilir.
2) Beslenme alanında bir çalışma planlayıp yürütebilir.
3) Enerji ve besin öğesi yetersizliği hastalıkları tanımlar
4) Özel grupların hangi yetersizlik hastalıkları yönünden daha fazla risk altında olduğunu sınıflar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş ve Temel Kavramlar
2) Beslenme Epidemiyolojisi Nedir?
3) Epidemiyolojik Çalışmalar I
4) Epidemiyolojik Çalışmalar II
5) Epidemiyolojik çalışmalarda hata kaynakları
6) Epidemiyolojide "Nedensellik" kavramı
7) Protein Enerji Malnütrisyonu
8) Ara Sınav
9) Tiamin
10) Riboflavin
11) Niasin
12) İyot
13) Demir Yetersizliği Anemisi
14) Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dağıtılacaktır / Weekly distributed by the lecturer.
Diğer Kaynaklar: Gail C. Frank “Community Nutrition - Applying Epidemiology to contemporary practice”. Jones and Bartlett Publishers
Walter Willett "Nutritional Epidemiology". OUP USA, 2013 (ISBN:9780199754038)

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Beslenme ve Diyetetik alanındaki kanıta dayalı temel ve mesleki bilgileri kuramsal ve uygulamalı olarak kullanabilme becerisine sahiptir. 3
2) Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, karar verme ve çözme becerisi kazanır. 3
3) Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği güncel bilgi ve becerileri kullanarak sağlıklı bireylerin, toplumun ve hasta bireylerin beslenme durumunu saptama, karşılaşabileceği sorunlarda (vaka, olay, ekipman, ürün vb) analitik düşünceyi kullanarak kanıta dayalı uygun müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. 3
4) Beslenme ve Diyetetik uygulamalarında gerekli olan çağdaş bilişim teknolojilerini ve alana özgü teknolojik ekipmanları etkin kullanma becerisi kazanır. 3
5) Beslenme ve Diyetetik alanı ile ilgili mesleki konularda ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak iletişim kurma becerisi edinir. 3
6) Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetiminin önemini benimseyerek bilim, teknoloji, eğitim ve sağlık konusundaki son gelişmeleri takip edebilme ve kendini sürekli geliştirme becerisi kazanır. 2
7) Beslenme Bilimleri, Diyetetik, Toplu Beslenme Sistemleri ve Toplum Beslenmesi gibi Beslenme ve Diyetetiğin farklı alanlarında ulusal ve uluslararası disipliner veya interdisipliner ekipte veya bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışabilme, sorumluluk alma, bilimsel çalışma planlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama, yazılı ve sözlü olarak raporlama becerisine sahiptir. 2
8) Tüm yaşam döngüsü boyunca farklı sosyodemografik özelliklere sahip bireylerin ve toplumun beslenme durumunu dikkate alarak ulusal ve uluslararası düzeyde bireysel ve toplumsal beslenme önerilerinin geliştirilmesi, besin ve beslenme plan ve politikalarının oluşturulması konusunda bilgi ve uygulamaya yönelik beceri edinir. 3
9) Bireye, topluma, mesleğe ve diğer meslek gruplarına karşı mesleki etik ilkelerine uygun davranma bilinci ve mesleki uygulamalarının hukuksal sürecine yönelik farkındalık kazanır. 2
10) Beslenme ve Diyetetik anabilim dalı ve bu alanı destekleyen bilim dallarında ve araştırma yöntemleri hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. 3
11) Eleştirel düşünme, problem çözme becerilerini ve bilişim teknolojilerini kullanarak bilimsel ve kanıta dayalı bilgiye ulaşır, bilgi temeli ile bütünleştirir, kararlar alır, kanıta dayalı uygulama yapar. 2
12) Uygun araştırma dökümanlarını tanımlar ve seçer. Uygun araştırma yöntemlerini, etik yaklaşımları sayısal ve organizasyon becerilerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak araştırma yapar, raporlandırır ve paylaşır. 2
13) Dijital becerilerini etkin kullanarak, sözlü-yazılı iletişim kurar, ekip çalışması yapar. 2
14) Mesleki etik kuralları tanımlar ve uygular. 2
15) Bireylerin ve grupların beslenme bakımını “Beslenme Bakım Sürecini” uygulayarak gerçekleştirir. 2
16) Davranış değişikliğini kolaylaştırıcı ve sağlığı geliştirici beslenme eğitim ve danışmanlık yöntemlerini kişi merkezli ve sürdürülebilirliği dikkate alarak uygular. 2
17) Toplu beslenme sistemlerinde yönetsel süreçleri gerçekleştirir, hasta, hasta yakını, çalışan ve müşteriler için gıda güvenliği ilkelerinin uygulanmasını sağlar, çevreyi koruyan ve sürdürülebilirliği destekleyen yetkinlikler sergiler. 1
18) Alana ilişkin mevzuatları ve sağlık profesyonelleri temel çalışma ilkelerini tanımlar, uygulamalarını bireysel yürütür, mevzuatlara uygunluğunu ve hesap verebilirliği kabul eder, liderlik, mesleki savunuculuk, kaliteli ve sürdürülebilir hizmet sunma sorumluluğu üstlenir, rol model olur. 1
19) Bilimsel ve dijital okuryazarlığını, girişimciliğini, yabancı dil, sayısal, sosyal, kültürel, sanatsal beceri ve tutumlarını geliştirebileceği en az iki alan dışı ders almış, eğitimlere katılmış, “öğrenmeyi öğrenme” yetkinliği kazanmıştır. 2
20) Alana ilişkin uluslararası çalışmaları izlemek, yabancı meslektaşlar, çalışanlar, hasta ve danışanlar ile iletişim kurmak ve uluslararası kariyer olanağı elde etmek için İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2.5 35
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 73