BIL208 Mantıksal DevrelerKurumsal BilgilerAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BIL208
Course Name: Mantıksal Devreler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi NAZLI TOKATLI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Nazlı Tokatlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, kombinasyonal devrelerle başlayıp sıralı devrelere devam ederek öğrencileri sayısal devreleri analiz, tasarım ve gerçekleme becerisiyle donatmaktır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler sayısal elektronik devreleri analiz edebilecek ve tasarlayabilecektir. Bool cebirinin sayısal devrelerin teorik temelini nasıl meydana getirdiğini; sayısal sistemlerde verilerin nasıl saklanabileceğini ve bu verilerin işlenmesinde hangi yaygın mantık fonksiyonlarının kullanıldığını öğreceklerdir. Hafıza elemanlarının, sayısal devrelerin fonksiyonlarını nasıl geliştirdiğini ve en önemlisi basit devrelerin daha büyük devreler halinde nasıl birleştirilip karmaşık bir sistemin nasıl tasarlanabileceğini öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sayı sistemleri, veri kodlama ve Bool Cebiri hakkında bilgi.
2) Bool fonksiyonlarının sadeleştirilmesi ve gerçeklenmesi, kombinasyonel devre tasarlama becerisi.
3) Karmaşık sıralı devreleri analiz etme ve tasarlama becerisi; bu devreleri gerçek donanım üzerinde gerçekleyebilme.
4) Takım içi çalışma becerisi

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sayı sistemleri Ders notları ve kaynaklar
2) Sayı kodları, ikili mantık ve bool cebiri Ders notları ve kaynaklar
3) Bool fonksiyonlar ve Teoremler, Kanonik Gösterimler Ders notları ve kaynaklar
4) Karnaugh Haritası, Don’t Cares ve NAND/NOR gerçeklemesi Ders notları ve kaynaklar
5) Kombinasyonel Devreler, Toplayıcılar ve Çıkarıcılar Ders notları ve kaynaklar
6) Genel Tekrar & Midterm I Ders notları ve kaynaklar
7) Çarpıcı & Karşılaştırıcılar, , Dekoder ve MUX/DEMUX Ders notları ve kaynak kitap
8) Sıralı Devrreler, Latch, Flip Flop Ders notları ve kaynaklar
9) Sıralı Devre Tasarımı Ders notları ve kaynaklar
10) Sıralı Devre Tasarımı ve konu tekrarı Ders notları ve Kitap
11) Register, Sayıcılar Ders notları ve kaynaklar
12) Rastgele Erişimli Hafıza, Hafıza Kodlama, ROM Ders notları ve kaynaklar
13) Register Transfer Seviyesi, Kontrol Mantığı Ders notları ve kaynaklar
14) Bellek Organizasyonuna Giriş Ders notları ve kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Mano, M. M. 2003, Sayısal Tasarım (Digital Design), 2. Baskıdan Türkçeye çeviri, Literatür Yayıncılık, ISBN: 975-8431-29-3.
2. MANO, M.M. 2007. Digital Design (4th Edition). Prentice-Hall. ISBN: 0-13-198924-3.
Diğer Kaynaklar: 1. Mano, M. M. 2003, Sayısal Tasarım (Digital Design), 2. Baskıdan Türkçeye çeviri, Literatür Yayıncılık, ISBN: 975-8431-29-3.
2. MANO, M.M. 2007. Digital Design (4th Edition). Prentice-Hall. ISBN: 0-13-198924-3.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 3
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 2
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 3
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 1
8) Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
11) İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme 3
12) Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. 3
13) Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme 3
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 7 % 10
Ödev 2 % 5
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 7 3 21
Uygulama 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 20 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 137