Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgisayar donanımının genel tasarım prensipleri konusunda bilgi kazanmasını ve bu tasarımların modern geliştirme araçları kullanarak gerçeklenmesi konusunda beceri kazanmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü, kontrol birimi tasarımı metodları, bilgisayar aritmetiği, RAM, ROM, çağrışımsal bellek, önbellek, sanal bellek, girdi/çıktı, boruhattı, RISC mimarisi, çok işlemcili sistemler, dönem projesi. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bilgisayar organizasyonu ile mimari arasındaki farklılıkları tanıtmak |
Ders notları ve ders kitabı |
2) |
Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü |
Ders Notları ve Ders kitabı |
2) |
Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü |
Ders Notları ve Ders kitabı |
3) |
Fiziksel bağlantılı kontrol |
Ders Notları ve Ders Kitabı |
4) |
Mikroprogram kontrol |
Ders notları ve ders kitabı |
5) |
bilgisayar aritmetiği |
Ders notları ve ders kitabı |
6) |
RAM, ROM, çağrışımsal bellek |
Ders notları ve ders kitabı |
7) |
Önbellek |
Ders notları ve ders kitabı |
8) |
Sanal bellek |
Ders notları ve ders kitabı |
9) |
Girdi/çıktı ünitesi |
Ders notları ve ders kitabı |
10) |
Boruhattı, RISC mimarisi, çok işlemcili sistemler |
Ders notu ve ders kitabı |
11) |
BAŞARIM VE GÜÇ ÖLÇÜMÜ VE RAPORLANMASI |
Ders notları ve ders kitabı |
12) |
BUYRUK SETİ PRENSİPLERİ, MIPS BUYRUK SETİ |
Ders notları ve ders kitabı |
13) |
TEMEL BORUHATTI TEORİSİ, ÇOK ÇEVRİMLİ İŞLEMLER |
Ders notları ve ders kitabı |
14) |
BUYRUK SEVİYESİ PARALELLİK, BORUHATTI PROBLEMLERİ |
Ders notları ve ders kitabı |
Ders Notları / Kitaplar: |
Computer Architecture: A Quantitative Approach (The Morgan Kaufmann Series in Computer Architecture and Design) 5th Edition
by John L. Hennessy (Author), David A. Patterson (Author)
Computer Organization and Design MIPS Edition: The Hardware/Software Interface (The Morgan Kaufmann Series in Computer Architecture and Design) 5th Edition
by David A. Patterson (Author), John L. Hennessy (Author) |
Diğer Kaynaklar: |
William Stallings, “Computer Organization and Architecture”, Pearson
Morris Mano, “Computer System Architecture”, Prentice-Hall
Tanenbaum, “Structured Computer Organization”, Prentice-Hall
D.A. Patterson, J.L. Hennessy, “Computer Organization and Design”, Morgan Kaufmann |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. |
3 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
3 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
1 |
4) |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
3 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
2 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
3 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
2 |
8) |
Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal
sonuçları konusunda farkındalık |
1 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
1 |
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
1 |
11) |
İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme |
3 |
12) |
Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. |
2 |
13) |
Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme |
1 |
14) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
1 |