BIL301 Bilgisayar MimarisiKurumsal BilgilerAkademik Programlar Bilgisayar MühendisliğiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: BIL301
Course Name: Bilgisayar Mimarisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi NAZLI TOKATLI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Nazlı Tokatlı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilerin bilgisayar donanımının genel tasarım prensipleri konusunda bilgi kazanmasını ve bu tasarımların modern geliştirme araçları kullanarak gerçeklenmesi konusunda beceri kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü, kontrol birimi tasarımı metodları, bilgisayar aritmetiği, RAM, ROM, çağrışımsal bellek, önbellek, sanal bellek, girdi/çıktı, boruhattı, RISC mimarisi, çok işlemcili sistemler, dönem projesi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Bilgisayar organizasyonu konusunda yeterli bilgi birikimi (kontrol birimi tasarımı metodları, bilgisayar aritmetiği, RAM, ROM, çağrışımsal bellek, önbellek, sanal bellek, girdi/çıktı).
2) Bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak, temel bilgisayar donanımını gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında tasarlayabilme becerisi.
3) Bilgisayar donanımını tasarlamak ve gerçeklemek için gerekli modern araç ve teknikleri bulma, seçme ve kullanma becerisi.
4) Bilgisayar mimarisi konusunda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgisayar organizasyonu ile mimari arasındaki farklılıkları tanıtmak Ders notları ve ders kitabı
2) Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü Ders Notları ve Ders kitabı
2) Veriyolları, saklayıcılar, komut yürütme döngüsü Ders Notları ve Ders kitabı
3) Fiziksel bağlantılı kontrol Ders Notları ve Ders Kitabı
4) Mikroprogram kontrol Ders notları ve ders kitabı
5) bilgisayar aritmetiği Ders notları ve ders kitabı
6) RAM, ROM, çağrışımsal bellek Ders notları ve ders kitabı
7) Önbellek Ders notları ve ders kitabı
8) Sanal bellek Ders notları ve ders kitabı
9) Girdi/çıktı ünitesi Ders notları ve ders kitabı
10) Boruhattı, RISC mimarisi, çok işlemcili sistemler Ders notu ve ders kitabı
11) BAŞARIM VE GÜÇ ÖLÇÜMÜ VE RAPORLANMASI Ders notları ve ders kitabı
12) BUYRUK SETİ PRENSİPLERİ, MIPS BUYRUK SETİ Ders notları ve ders kitabı
13) TEMEL BORUHATTI TEORİSİ, ÇOK ÇEVRİMLİ İŞLEMLER Ders notları ve ders kitabı
14) BUYRUK SEVİYESİ PARALELLİK, BORUHATTI PROBLEMLERİ Ders notları ve ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Computer Architecture: A Quantitative Approach (The Morgan Kaufmann Series in Computer Architecture and Design) 5th Edition
by John L. Hennessy (Author), David A. Patterson (Author)
Computer Organization and Design MIPS Edition: The Hardware/Software Interface (The Morgan Kaufmann Series in Computer Architecture and Design) 5th Edition
by David A. Patterson (Author), John L. Hennessy (Author)
Diğer Kaynaklar: William Stallings, “Computer Organization and Architecture”, Pearson
Morris Mano, “Computer System Architecture”, Prentice-Hall

Tanenbaum, “Structured Computer Organization”, Prentice-Hall
D.A. Patterson, J.L. Hennessy, “Computer Organization and Design”, Morgan Kaufmann

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 3
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 1
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
8) Mühendislik uygulamalarının küresel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik gibi öncelikli konular üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık 1
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 1
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 1
11) İstenilen gereksinimleri karşılayacak sistemleri tasarlayabilme 3
12) Temel bilimleri Bilgisayar Mühendisliği alanında kullanabilme. 2
13) Tasarımları, deneysel yöntemler ile destekleyerek uygulayabilme 1
14) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Proje Hazırlama
Rapor Yazma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 10
Ödev 3 % 5
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 45
Yazma Ödev Dosyası 2 % 10
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 6 12
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 20 20
Ödevler 3 4 12
Küçük Sınavlar 3 1 3
Ara Sınavlar 1 1 1
Rapor Teslimi 2 5 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 135