HEM152 Sağlıkta İletişimKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: HEM152
Course Name: Sağlıkta İletişim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. NİLGÜL BACAK
Dersi Veren(ler): Celale Tangül Özcan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sağlık hizmetlerinde olası çatışmaları önleyebilmek için gerekli olan etkin iletişim yöntemlerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders; İletişime Giriş,İletişimin Öğeleri,İletişim Koşulları,İletişim Engelleri,Sağlık İletişimi,Sağlık İletişiminde Hedef Kitle,Sağlık Hizmetlerinde İletişim Düzeyleri,Sağlık Davranışı Teorileri-I,Sağlık Davranışı Teorileri-II,Sağlık Personeli-Hasta Arasındaki Aktif İletişim Süreci,Karar Verme Modelleri,Görüşme Teknikleri,Hasta Tipleri ve Yaklaşım Biçimleri,Beden Dili; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Sağlık iletişiminin kuramsal altyapısını öğrenmek
2) Sağlık iletişimi alanındaki modelleri öğrenmek
3) Sağlık iletişiminin medyadaki kullanımını araştırmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık İletişimine Giriş -
2) Sağlık İletişimi Nedir, Özellikleri ve Faaliyet Alanları Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
3) Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Sağlık İnancı Modeli, Sosyal Öğrenme Modeli, Akla Dayalı Eylem Kuramı). Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
4) Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Davranış Değişikliği Aşamaları Modeli, İkna İçin İletişim Kuramı, Detaylandırma Eğilimi Modeli, Kavrayış Yeteneği Kuramı, BirleşmeYaklaşma Kuramı) Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
5) Sağlık İletişimi Kuram ve Modelleri: Tutum ve Davranış Değişikliği Mikro-Düzey Teorileri (Davranış Etkisi İçin İletişim, Sosyal Değişim İçin İletişim Modeli, Genişletilmiş Paralel Süreç Modeli). Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
6) Sağlık İletişiminde Kampanya Süreci: Planlama Aşamaları, Durum Analizi ve Hedef Kitle. Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
7) Sağlık İletişiminde Kampanya Süreci: Stratejiler, Planlama, Uygulama ve Değerlendirme. Zuhal Baltaş, Sağlık Psikolojisi; Halk Sağlığında Davranış Bilimleri
8) Sağlık İletişimi ve Sosyal Pazarlama. Zıllıoğlu, Merih: İletişim Nedir?, İstanbul: Cem Yayınevi, 2007
9) Sağlık İletişimi ve Kriz İletişimi. Tutar, Hasan; Yılmaz, Kemal; Eroğlu, Ömer: Genel ve Teknik İletişim, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2008.
10) Sağlık İletişimi ve Medyada Savunuculuk. Tutar, Hasan; Yılmaz, Kemal; Eroğlu, Ömer: Genel ve Teknik İletişim, Ankara: Seçkin
11) Sağlık İletişimi ve Medya: Sağlık Okuryazarlığı, Eleştirel Sağlık İletişimi. Tutar, Hasan; Yılmaz, Kemal; Eroğlu, Ömer: Genel ve Teknik İletişim, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2008.
12) Sağlık İletişimi ve Etik. Tutar, Hasan; Yılmaz, Kemal; Eroğlu, Ömer: Genel ve Teknik İletişim, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2008.
13) Sağlık İletişiminde Kişilerarası İletişim: Doktor-Hasta İletişimi, Sağlık Personeli Hasta İletişimi, Profesyonel Tıbbi İletişim. Tutar, Hasan; Yılmaz, Kemal; Eroğlu, Ömer: Genel ve Teknik İletişim, Ankara: Seçkin Yayınevi, 2008.
14) genel tekrar -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mebis notları
Okay A. Sağlık İletişimi, Der’in Yayınları, İstanbul, 2012.
Diğer Kaynaklar: Mebis notları
Okay A. Sağlık İletişimi, Der’in Yayınları, İstanbul, 2012.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme.
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme.
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme.
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme.
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme.
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme.
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek.
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme.
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Aktiviteye Hazırlık Aktivitede Harçanan Süre Aktivite Gereksinimi İçin Süre İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 4 8
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 48