Moleküler Biyoloji ve Genetik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MBG206 | ||||
Course Name: | Mikrobiyoloji Laboratuvarı | ||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||
Ders Kredileri: |
|
||||
Öğretim Dili: | TR | ||||
Ders Koşulu: | |||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi MERVE BİLGİN | ||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr.Ü. Merve Bilgin | ||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Mikrobiyoloji laboratuvarında kullanılan araç-gereçlerin ve cihazların temel çalışma prensiplerini ve kullanımlarını göstererek ayrıca farmasötik preparatların, havanın ve suyun mikrobiyolojik kontrolü ve buralardan izole edilen mikroorganizmaların tanılarını, antibiyotik duyarlılık testleri ve antibiyotik kombinasyonu deneylerini pratik olarak yaptırarak, Mikrobiyoloji laboratuvarı ile ilgili mesleki becerilerini arttırmak. |
Dersin İçeriği: | 1. Neden Mikrobiyoloji laboratuvarı? Laboratuvar kuralları, malzemelerin tanıtılması. 2. Ağız içi ve tükrükten lam-lamel arası preparat hazırlanarak, mikroskobun kuru sistem objektifleriyle incelenmesi 3. Mikroorganizmaların basit boyama yöntemi ile boyanarak mikroskobun immersiyon objektifiyle incelenmesi 4. Gram boyama yöntemi 5. Besiyerleri ve kültür yöntemleri 6. Giemsa boyama yöntemiyle kandan yayma preparatın boyanarak incelenmesi 7. Antibiyotik duyarlılık deneyleri: Bakterilerin antibiyotiklere karşı duyarlılıklarının disk difüzyon yöntemiyle belirlenmesi. 8. Antibiyotik kombinasyon deneyleri 9. Mantarların boyanarak incelenmesi/ El hijyeni kontrolü. 10. Parazit preparatlarının incelenmesi. 11. Havanın ve suyun mikrobiyolojik açıdan incelenmesi. 12. Kan grubu tayini 13. Biyofilm oluşum deneyi (demo) ve biyofilm uygulamaları 14. Steril ve non-steril Farmasötik ürünlerin mikrobiyolojik kontrolü. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Moleküler Biyoloji ve Genetik ilgili alanlardaki bilimsel gelişmelere açık, bilgisini ve yaratıcılığını birleştirebilen, eğitim, araştırma ve uygulamada toplum ve endüstriye katkı sağlayan moleküler biyologlar yetişebilmeli. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Neden Mikrobiyoloji laboratuvarı? Laboratuvar kuralları, malzemelerin tanıtılması. | |
2) | Ağız içi ve tükrükten lam-lamel arası preparat hazırlanarak, mikroskobun kuru sistem objektifleriyle incelenmesi | |
3) | Mikroorganizmaların basit boyama yöntemi ile boyanarak mikroskobun immersiyon objektifiyle incelenmesi | |
4) | Gram boyama yöntemi | |
5) | Besiyerleri ve kültür yöntemleri | |
6) | Giemsa boyama yöntemiyle kandan yayma preparatın boyanarak incelenmesi | |
7) | Antibiyotik duyarlılık deneyleri: Bakterilerin antibiyotiklere karşı duyarlılıklarının disk difüzyon yöntemiyle belirlenmesi. | |
8) | Antibiyotik kombinasyon deneyleri | |
9) | Mantarların boyanarak incelenmesi/ El hijyeni kontrolü. | |
10) | Parazit preparatlarının incelenmesi. | |
11) | Havanın ve suyun mikrobiyolojik açıdan incelenmesi. | |
12) | Kan grubu tayini | |
13) | Biyofilm oluşum deneyi (demo) ve biyofilm uygulamaları | |
14) | Steril ve non-steril Farmasötik ürünlerin mikrobiyolojik kontrolü. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Warren Levinson (Çeviri editörleri: Burçin Şener, Berrin Esen), Tıbbi Mikrobiyoloji ve İmmünoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, 2017 2. Patrick R. Murray (Çeviri editörleri: A. Dürdal US, Ahmet BAŞUSTAOĞLU), Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, Elsevier, 2018 3. Ahmet Başustaoğlu, Dürdal Us, Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon, Hipokrat Kitabevi, 2019 Yardımcı Kaynaklar 1. Çotuk, A. Genel Mikrobiyoloji Laboratuvar Yöntemleri. İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Biyoloji Bölümü. Nobel Tıp Kitabevleri, 2003 2. Patricia Tille, Bailey & Scott's Diagnostic Microbiology, 15th Edition, Elsevier, 2021 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Warren Levinson, Review of Medical Microbiology and Immunology, Lange, 15th edition, 2016 SUPPLEMENTARY SOURCES 1. Patricia Tille, Bailey & Scott's Diagnostic Microbiology, 15th Edition, Elsevier, 2021 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, moleküler biyoloji ve Genetik alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç- gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olmak ve bunları kullanabilmek. | |
2) | Öğrenciler moleküler biyoloji ve genetik derslerinden edindikleri bilgi ve becerileri entegre ederek teorik ve uygulamalı alanlara uygulayabilirler ve kendi ilgi alanlarına uygun bilgileri kazanabilirler. | |
3) | Öğrenciler temel moleküler biyoloji ve genetik teknikleri hakkında pratik becerileri kazanır | |
4) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği beklenmeyen karmaşık durumları bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alıp çözüm üretebilmek. | |
5) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında yapılacak akademik çalışmaları planlamak ve bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olmak. | |
6) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanında elde edilen verileri istatistiki olarak değerlendirip yorumlayabilme yeteneğine sahip olmak. | |
7) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | |
8) | Öğrenciler bilimsel verilerin analizi ve bilgi edinme için bilgisayar teknolojilerini kullanabilir. | |
9) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olmak, bilgiye erişebilmek, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izlemek ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak. | |
10) | Tabiattaki ve toplumdaki olayları çevreci bir anlayışla değerlendirip toplumu bu hususta bilgilendirme ve yönlendirme yetisine sahip olmak. | |
11) | Öğrenciler gelecekteki işverenlerinin beklentilerine uygun mesleki bilgi ve becerileri edinirler. | |
12) | Moleküler Biyoloji ve Genetik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, etik değerlere ve bu değerleri koruma bilincine sahip olmak. | |
13) | Öğrenciler genom bilimi, genetik mühendisliği ve biyoteknolojiyi içeren yaşam bilimi ile ilgili teknolojik platformların avantajları ve sınırlarını değerlendirip anlayabilir. | |
14) | Öğrenciler kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Laboratuvar |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Aktiviteye Hazırlık | Aktivitede Harçanan Süre | Aktivite Gereksinimi İçin Süre | İş Yükü | ||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | ||||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 | ||||
Final | 1 | 1 | 1 | ||||
Toplam İş Yükü | 100 |