MIM103 Bina Bilgisi IKurumsal BilgilerAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: MIM103
Course Name: Bina Bilgisi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SERKAN YAŞAR ERDİNÇ
Dersi Veren(ler): Dr. Serkan Yaşar Erdinç
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere mimarlık eğitiminin ilk yılında mesleği tanıtmak, tasarım kavramının, mimarlık kavramlarının önemini açıklamaktır. Ders kapsamında kullanıcı (insan) eylemleri ve mimari ilişkisi, boyut kavramı, mimari form kavramı, mekan algısı, mekanın deneyimlenmesi, organizasyonu gibi öğrencilerimizi tasarıma yönlendiren ve farkındalık yaratan kavramlar ve örnekler üzerinden işlenecektir. Öğrencilerimizin ders esnasında, tasarım yapmaları ve mevcut tasarımları araştırmaları, incelemeleri ve öğrenmeleri dersin bir diğer hedefidir. Bina bilgisi dersinin tasarım derslerine ve tüm mimarlık programı derslerine temel oluşturacak yol gösterici bir ders olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Çevre kavramları - çevre verileri - doğal, sosyal ve yapma çevre bileşenleri ve etkileşimleri - çevre verilerinin tasarıma etkisi - vaziyet planı ana yerleşim kararlarının belirlenmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Mimarlığın temelleri (yerleşim, biçim, işlev) hakkında bilgi sahibi olmak
2) Mimarlık bileşenleri (teknoloji, ekonomi) hakkında bilgi sahibi olmak
3) İnsan boyutları ve kullanıcı gereksinmeleri hakkında bilgi sahibi olmak
4) Mimari planlama ve programlama süreci hakkında bilgi sahibi olmak
5) Mimaride çağdaş kavramlar hakkında (erişilebilirlik, sürdürülebilirlik, parametrik tasarım) bilgi sahibi olmak

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders İçeriğinin Tanıtılması Yok
2) Mimarlık Nedir? Mimarlık Temel Kavramları Bina Bilgisinin Mimarlıktaki Önemi Yok
3) Mimari Planlama Sürecinde Kullanıcı Gereksinimleri ve Çevre İlişkisi Yok
4) Kullanıcı boyut kavramı-Stüdyo Çalışması Yok
5) Mimari Formun Temel Elemanları ile Tasarım Kavramı: Nokta, çizgi, düzlem, hacim Yok
6) Mimari Formun Görsel Nitelikleri: Temel Biçimler (Daire, Üçgen, Kare); Alışılmış Üç Boyutlular; Aykırı Formlar; Formun Değişimi; Formun ve Yüzeyin Oluşturulması Yok
7) Mimari Form-Stüdyo Çalışması Yok
8) Vize Sınavı Yok
9) Mimari Form ve Mekan: Mekanı Yatay ve Düşey Elemanlarla Belirlenmesi Yok
10) Mekanın deneyimlenmesi: Binaya yaklaşım, giriş, mekansal hiyerarşi, mekanlar arası ilişkiler, mekanları birbirine bağlayan düşey ve yatay dolaşım elemanları Yok
11) Mimari Form ve Mekan Organizasyonu: Mekanda Açılmalar; Düzlemlerde Açılmalar; merkezi, lineer, radyal, gruplanmış, gridal anlayışlarla oluşturulmuş organizasyonlar Yok
12) Mimari Form ve Mekan Organizasyonu-Stüdyo Çalışması Yok
13) Öğrenci çalışmaları Sunum Yok
14) Öğrenci çalışmaları Sunum Yok
15) Final Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Arcan, Enis F. ve EVCİ, Fikret, Mimari Tasarıma Yaklaşım, İstanbul: İki K Yayınevi, 1992.
• Ching F. D. K., Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen, İstanbul YEM, 2003

• Kuban, D. Mimarlık Kavramları, İstanbul YEM Yayınevi 2002.

• Hasol, D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul YEM Yayınevi 2005.
Diğer Kaynaklar: • Arcan, Enis F. ve EVCİ, Fikret, Mimari Tasarıma Yaklaşım, İstanbul: İki K Yayınevi, 1992.
• Ching F. D. K., Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen, İstanbul YEM, 2003

• Kuban, D. Mimarlık Kavramları, İstanbul YEM Yayınevi 2002.

• Hasol, D. Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, İstanbul YEM Yayınevi 2005.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
2) Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
3) Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak 1
4) Dünya Mimarlık Tarihi Konusunda Bilgi Sahibi Olmak: Mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda dünya ve yöresel mimarlığın kuralları ile bunları şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik, kültürel faktörleri ve tarihi mirasın etkilerini anlamak 2
5) Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek 2
6) Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: Mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi
7) Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran strüktürlerin davranış ilkeleri ile çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişim ve uygulamalarını anlamak
8) Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama 1
9) Yapım Yönetimi ve Uygulama Becerisi: Ofis organizasyon, iş planlama, pazarlama, finansal yönetim, proje yönetimi, risk azaltma ve liderlik konularının temel ilkelerini ve mesleği etkileyen küreselleşme, genişleyen uygulama alanı, çeşitlilik konularını anlamak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 26
Uygulama 13 26
Ödevler 13 52
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 108