ODY307 Geriatrik OdyolojiKurumsal BilgilerAkademik Programlar OdyolojiÖğrenciler İçin BilgilerDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Odyoloji

Önizleme

Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Course General Introduction Information

Ders Kodu: ODY307
Course Name: Geriatrik Odyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
AKTS
4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Ar.Gör. SEVDA ÜSTÜNDAĞ
Dersi Veren(ler): DR. ÖĞR. ÜYESİ IRMAK UÇAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, yaşlılığın biyolojik ve fizyolojik süreçlerini anlayıp, etkileri üzerinde uygun odyolojik yaklaşımı belirlemek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: 1 Dersin tanıtımı: Amaç, içerik ve işleyiş hakkında bilgilendirme
2 Yaşlılığın tanımı ve yaşlanma süreçlerine giriş Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
3 Yaşlanmanın nörofizyolojisi Kaynak kitapların incelenmesi
4 Yaşlanma teorileri - I Kaynak kitapların incelenmesi
5 Yaşlanma teorileri - II Kaynak kitapların incelenmesi
6 Yaşa bağlı dış ve orta kulak yapılarındaki değişiklikler
7 Yaşa bağlı iç kulak ve santral yapılardaki değişiklikler
8 Geriatrik popülasyonda odyolojik tanı ve değerlendirme
9 Presbiakuzi hastalığında tanı süreçleri Kaynak kitapların incelenmesi
10 Geriatrik popülasyonda odyolojik rehabilitasyon stratejileri
11 Yaşlılarda amplifikasyon seçimi ve takip
12 Geriatrik odyolojide güncel yaklaşımlar
13 Geriatrik rehabilitasyonda güncel yaklaşımlar
14 Genel tekrar ve tartışma

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Yaşlanmanın nörofizyolojisi, yaşlılıkla ile ilgili tanım ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olabilme
2) Yaşla birlikte işitsel sistemde meydana gelen değişiklikleri tanımlayabilme
3) Presbiakuzi hastalığının tespitini ve klinik yönetimini yapabilme
4) Yaşlıları değerlendirirken kullanıllan uygun odyolojik test bataryasını belirleyebilme
5) Yaşlılara yönelik işitme cihazı ve rehabilitasyon uygulamalarında dikkat edilmesi gereken noktaları kavrayabilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı: Amaç, içerik ve işleyiş hakkında bilgilendirme Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
2) Yaşlılığın tanımı ve yaşlanma süreçlerine giriş Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
3) Yaşlanmanın nörofizyolojisi Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
4) Yaşlanma teorileri - I Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
5) Yaşlanma teorileri - II Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
6) Yaşa bağlı dış ve orta kulak yapılarındaki değişiklikler Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
7) Yaşa bağlı iç kulak ve santral yapılardaki değişiklikler Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
8) Geriatrik popülasyonda odyolojik tanı ve değerlendirme Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
9) Presbiakuzi hastalığında tanı süreçleri Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
10) Geriatrik popülasyonda odyolojik rehabilitasyon stratejileri Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
11) Yaşlılarda amplifikasyon seçimi ve takip Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
12) Geriatrik odyolojide güncel yaklaşımlar Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
13) Geriatrik rehabilitasyonda güncel yaklaşımlar Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları
14) Genel tekrar ve tartışma Kaynak kitapların incelenmesi - Kaynak kitaplar ve öğretim elemanı ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Kaptan, G. (2016). Geriatriye Çok Yönlü Bakış. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri
Diğer Kaynaklar: Coll, P. P. (Ed.). (2019). Healthy Aging: A Complete Guide to Clinical Management. Springer.
-Aslan, D. & Kutsal, Y. G. (2017). Güncel Geriatri El Kitabı. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri
-Guendouzi, J., Loncke, F., & Williams, M. J. (Eds.). (2011). The handbook of psycholinguistic and cognitive processes: Perspectives in
communication disorders. Routledge.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapabilmek için gerekli bilimsel bilgiyi ve yöntemleri bütünleştirerek kullanabilme. 3
2) Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayebilme, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulayabilme. 3
3) Hastalığa uygun odyolojik test yöntemlerini uygulayabilme. 2
4) Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlayabilme. 1
5) Sağlık ekibinin üyeleri ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışabilme. 2
6) Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunabilme. 2
7) Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapabilmek ve gürültü seviyesini azaltmak için yapılacak çevresel değişiklikleri düzenlemek, bireysel koruyucuları belirlemek ve uygulamak amacıyla gürültü kontrol programlarının uygulanmasında görev alabilmek. 2
8) İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapabilme 1
9) Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlayabilme. 2
10) Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alabilme. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Kurul-Committee 2 % 0
Devam 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Uygulama 6 12
Sunum / Seminer 12 24
Ödevler 9 18
Ara Sınavlar 1 2
Rapor Teslimi 10 20
Final 1 2
Toplam İş Yükü 106